• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-29 11:23:35 följande:
    Här märke vi flera veckor innan att det var nåt på gång. Hon gnagde på sina fingrar och leksaker och tuggade på snuttefilten. Ungefär en vecka innan tänderna kom fram började hon sova väldigt dåligt. Hon tuggar fortfarande frenetiskt på snuttefilten och gnager på saker, tänderna är uppe till lite mer än hälften skulle jag tro.
    Sover hon bättre nu?
  • Dasha
    1987varettfintår skrev 2015-03-28 22:42:31 följande:

Vår dotter Ellinor blev 6 månader i tisdags.
    En glad tjej som inte gör mycket väsen av sig...än så länge

men herregud, vilken goding! Hjärta

det där med att hon inte gör mycket väsen av sig - gissar att hon kommer i fortsättningen att vara en lugn person. tror faktiskt att barnens personlighet märks nu väldigt tydligt.

sonen blir så rädd stackarn ibland. t.ex. när någon snyter sig höggljudd (vi alla är förkylda), är livrädd för systerns robothund. då börjar han gråta och söker tröst hos mamma och pappa, vill att vi tar upp honom, gungar och klappar och bär iväg från det hemska Drömmer han är en väldigt gosig och rar kille.

hans storasyster däremot i samma ålder... hon var rädd för dammsugaren. vet ni vad hon gjorde när t.ex. pappan dammsög? hon ställde sig upp mellan mig och dammsugaren och GAPADE och skrek på dammsugaren för att skrämma iväg honom och rädda mamman från monstret! alltså det är inte alls bra, att en 6-7 månaders redan tror sig vara en Alfa i familjen... tyvärr är hon fortfarande likadan... är inte rädd för någonting och tror sig veta bäst och utmanar sig gärna. Vi försöker alltid visa henne att det är ju vi, vuxna, som är ledare i familjen, men så svårt det är när nån liten knopp är född med en vanföreställning att hon är ledaren för alla....
    Bebislängt skrev 2015-03-29 10:54:57 följande:

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

två-tre dagar, tror jag. Då var jag mycket säker på saken.

men med första barnet märkte jag inte förrän tanden var ganska stor Förvånad jag titttade inte ordentligt. det är svårt att se, behövs bra belysning och att barnet gäspar, och man ska ju titta i mitten av tandköttet efter en liten spricka.

här är det andra tanden på gång. kände det för 2 dagar sedan, idag syns det, men är lätt att missa.

sonen tuggade, eller snarare åt allt redan tre-fyra dagar innan. Åt upp en stor bit papper som dök upp sedan i pottan Drömmer bet av en stor bit kartong och var på väg att svälja den, men jag lyckades fiska ut den med fingrarna.Förvånad

1987varettfintår skrev 2015-03-28 22:42:31 följande:

över 700 nya inlägg i tråden sedan jag var inloggad sist! Skrattande
    kul att se att det är aktivitet fortfarande!

ibland känner jag att jag bloggar här Skäms förlåt i så fall! hoppas jag inte kör över andra med för många inlägg...
    Emmask skrev 2015-03-29 11:37:57 följande:
    Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

a.
    tack, hoppas det kommer att gå bra.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-29 12:22:51 följande:

Sover hon bättre nu?

Ja det blev lite bättre bara tänderna kom fram. Det var nog när de skulle genom tandköttet som det var värst. Hon har dock fortfarande väldigt svårt att få ro innan hon somnar, vill tugga på snuttefilt eller min tröja och så gråter hon.
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-29 19:37:34 följande:
    Ja det blev lite bättre bara tänderna kom fram. Det var nog när de skulle genom tandköttet som det var värst. Hon har dock fortfarande väldigt svårt att få ro innan hon somnar, vill tugga på snuttefilt eller min tröja och så gråter hon.
    Vad skönt. Hoppas tänderna tittar fram här snart. OM det nu är tänder. Han är inte ledsen eller så på nätterna bara vaknar ofta och har svårt att komma till ro igen.
  • 1987varettfintår
    Dasha skrev 2015-03-29 18:53:43 följande:
    det där med att hon inte gör mycket väsen av sig - gissar att hon kommer i fortsättningen att vara en lugn person. tror faktiskt att barnens personlighet märks nu väldigt tydligt.

Ja jag vet inte... kanske kan det vara så. Jag hoppas det faktiskt.
    Dock var storebror också ganska lugn som bebis, men är nu 4,5 år och har varit allt annat än lugn sedan 2-års åldern. Han har en specialpedagog i förskolan och vi går hos föräldra- och barnhälsovårdspsykolog pga honom. Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.
    Nu är ju detta lite OT men detta tar tyvärr upp all energi hos mig o maken nu och jag känner stora skuldkänslor gentemot dottern som inte får den uppmärksamhet hon borde få  

Någon annan som har erfarenhet i detta?
  • linnéa001

Är det många barn som fått tänder? På sexmånaderskontrollen sa läkaren att det inte var någon tand på g hos dottern. Jag vet inte vilket spann som är "normalt" men jag vet att jag själv fick tänder väldigt sent så det blir kanske samma sak för dottern. Hon är inte så mycket för att tugga på saker alls, vilket är rätt skönt.

Dasha skrev 2015-03-29 18:53:43 följande:
    ibland känner jag att jag bloggar här Skäms förlåt i så fall! hoppas jag inte kör över andra med för många inlägg...
    Emmask skrev 2015-03-29 11:37:57 följande:
    Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

a.
    tack, hoppas det kommer att gå bra.

Jag tycker det är kul att läsa vad du och alla andra skriver. Så länge man inte bara skriver om vad barnet kan och gör i en "skrytig" ton så stör det inte mig. Känner lite likadant, att jag skriver ganska mycket, men jag tycker det är kul.

Min dotter verkar ganska snäll eller hur man ska uttrycka det. Pillar lite på olika saker. Åker det iväg så tar hon bara något nytt, blir inte arg när hon inte får tag på det hon vill. Hon har dåligt tålamod, får hon inte tag på en sak så ger hon upp på en gång (kommer från mig säger hennes pappa). Storgrät en gång när jag tog hennes dammsugarpåse, men det är nog enda gången. Hon är också inne i en period där hon är glad nästan jämt, vilket ju är underbart kul. Hon är väldigt ljudkänslig. Kan kanske bero på att vi jämt har det tyst hemma då jag ogillar musik och vi aldrig ser på tv.   
  • linnéa001
    1987varettfintår skrev 2015-03-29 21:45:49 följande:
    Dock var storebror också ganska lugn som bebis, men är nu 4,5 år och har varit allt annat än lugn sedan 2-års åldern. Han har en specialpedagog i förskolan och vi går hos föräldra- och barnhälsovårdspsykolog pga honom. Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.
    Nu är ju detta lite OT men detta tar tyvärr upp all energi hos mig o maken nu och jag känner stora skuldkänslor gentemot dottern som inte får den uppmärksamhet hon borde få  

Det låter jättejobbigt. Har tyvärr ingen erfarenhet men önskar er lycka till. Kan ni inte dela upp er lite du och maken så att dottern får odelad uppmärksamhet från någon av er några stunder i taget? Har ingen här erfarenhet så finns det säkert andra trådar som tar upp problemet.
  • Dasha
    . Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.

fast inte i förskoleålder utan bara barn med adhd på högstadiet och i gymnasieskolan. alla jag kände var mycket glada och mycket intelligenta barn. De visade sina bästa sidor när det var ordning och reda på lektionen, t.ex. inte en massa lösa utskrifter hit och dit, utan en bok, en skrivbok och tydlig återkommande plan. De behövde också flera raster, annars blev de för trötta av att sitta stilla.

så bra att det utreds redan nu! och bra att förskolan ordnade en specialpedagog. det måste vara en bra förskola som inte snålar med resurser.
  • Mrs West

Jag känner igen mig!

Min son som är 7 har autism, utvecklingsstörning och adhd. Vi visste om detta när dottern kom, idag 4. Hade fått utökat med förskola pga hans problem och såg fram emot föräldraledigheten.

Men när dottern var 3 veckor så blev han njursjuk och under dotterns första år spenderade vi ca 150 dagar på sjukhus pga detta. Det var mindre kul.

Nu är han bra i njurarna vilket är underbart, han var sjuk i 2 år.

Men det är hela tiden saker... Har idag varit på en skola som han eventuellt måste börja på då de ska stänga hans gamla skola (en specialskola för autister som vi är supernöjda med.) Det känns inte bra alls så jag grät en tår i bilen idag.

Men jag gråter sällan och det jag vill förmedla är att MAN KLARAR ALLT för man har inget val. Det låter ju jättebra att de redan är så inne på adhd. Det finns superbra medicin. Min son äter både ritalin och concerta och jag vet inte hur katten han hade mått utan detta.

Er lilla kommer inte att få några men för att detta just nu är så stort för er. Det är ju tur att hon är så liten som hon är. 

Självklart måste detta få ta lite av ert fokus nu, ha inte dåligt samvete för det, styrkekramar till dig!!!
Svar på tråden septemberbarn 2014