• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    Mrs West skrev 2015-04-08 19:55:12 följande:

Ni med barn som vaknar mkt på natten, sover de mkt på dan?

Jag är väldigt noga med att min son inte sover för mkt på dan. Ibland är han vaken mellan 8-11.30, sover sen 11.30-15, är sen vaken 15-20. Det är perfekt och "vårt mål".

Blir det att vi åker mkt bil så somnar han ofta fler korta gånger under dagen. Då är jag noga med att han inte sover så mycket från kl 16. Det har hjälpt oss med nattsömnen.

Min bebis vägrar sova på dagen också. Nu sover oftast han en halvtimme upp till en timme vid halv tio och en halvtimme vid halv två och sen vägrar han sova mer. Om jag lyckas få honom att somna i vagnen ute kan han sova lite längre stunder. Han sover sammanlagt mellan 10 och 12 timmar per dygn. Känns väldigt lite tycker jag :/

Hur många timmar sover era små?
  • Kroken

Jag är väldigt noga med att min son inte sover för mkt på dan. Ibland är han vaken mellan 8-11.30, sover sen 11.30-15, är sen vaken 15-20. Det är perfekt och "vårt mål".

Blir det att vi åker mkt bil så somnar han ofta fler korta gånger under dagen. Då är jag noga med att han inte sover så mycket från kl 16. Det har hjälpt oss med nattsömnen.

Min bebis sover inte mycket på dagen heller. Eller hon sover inte onormalt mycket. Senaste veckan/veckorna har hon vaknat ca. 07, somnat igen runt 10 och då sovit 1-2 timmar. Sen är hon vaken ungefär 2 timmar innan hon vill sova igen och då sover hon också 1-2 timmar. Sen vill jag att hon är vaken tills det är dags att sova för natten. Hon har dock haft "egenheten" att hon somnar för natten vid 19.30-20 för att sen vakna efter 40 min och vara pigg. Nu var det dock nästan en vecka sen det hände så jag hoppas att hon slutar med det nu.
  • Mrs West

Min sover ca 14h per dygn. Låter som din kille sover lite lite bebislängtan. Sen är ju alla olika och så ändrar de sig hela tiden;)

Ibland är det bara att härda ut och tänka på hur mycket de kommer att sova när de är tonåringar;)

• Kroken
    Mrs West skrev 2015-04-08 21:30:52 följande:

Min sover ca 14h per dygn. Låter som din kille sover lite lite bebislängtan. Sen är ju alla olika och så ändrar de sig hela tiden;)

Ibland är det bara att härda ut och tänka på hur mycket de kommer att sova när de är tonåringar;)

Mina tre stora barn har alla varit morgonpigga och runt 2-3 år hade alla en period då de aldrig vaknade senare är 05. Jag sa alltid att när de blir tonåringar och vill sova på morgonen ska jag ge igen Nu är min äldsta 16 år om en månad och hon är fortfarande morgonpigg! Inte vill hon sova på morgonen, hon är den som oftast är uppe först (tillsammans med morgonpigga 9-åringen). Även helger är hon oftast vaken vid 06-06.30. Så där fick jag tji! 13-åriga lillasyster verkar dock bli en morgontrött tonåring så där kan jag få min hämnd
  • linnéa001

För min dotter verkar det inte spela så stor roll när sista "tuppisen" är, hon somnar ändå vid kvart i åtta. Igår t.ex. sov hon sista tuppluren mellan 15 och 17:30 och började ändå gäspa vid 18:45.

Jag är noga med att min dotter får ordentligt med sömn på dagen för att inte bli för trött och sedan övertrött på kvällen. Oftast sover hon bara 30 minuter i taget och det ultimata är om sista sovpausen är 16:30-17. Hon brukar sova 4*30 minuter under dagen och runt 10 timmar på natten.

Det här med sömn är himla svårt, jag vill verkligen inte att min dotter ska känna sig trött på dagarna, men det är så svårt att veta.
  • misa85

Mina barn har alltid sovit bättre på natten om de fått sovit bra på dagen. Syrran är likadan, hon kan sova 3-4 timmar på dagen och sen runt 10-12 timmar på natten men hon sover inte non stop på natten. Hon äter 5128742587963 ggr och vänder sig precis lika mycket. När min man tar henne så sover hon bättre utan att amma/snutta/äta men nu har han varit sjuk så då har jag tagit nätterna och de är vidrigt. Men men, hon kommer inte snutta på natten för all framtid.

• Mrs West

Tji fick du kroken;)

Är det någon som slutat amma än? Min kille ammas nu morgon och kväll och resten är vanlig mat och gröt. Han vägrar dock välling, nån som har tips här?

Skulle snart vilja sluta amma men vilk gärna att han tar välling först...

• Emmask

BjörkW, hur försöker ni söva om honom? Hur länge hållet ni på innan ni bestämmer/under att "det går inte"?

Vi var helt säkra på att det inte gick, tills vi började härda ut lite längre och efter några långa bumpa-hålla-hyscha-pass började hon kunna somna om snabbare med samma metod. Nu söver vi om henne 2-7 gånger per natt och matar henne kl 23 och 05, då det helt enkelt (som du säger) inte går att söva om. Då har hon hunnit vara vaken utan att vi hunnit upp.

Vår dotter har flyttat in i sitt rum. Önskar vi gjort detta tidigare! Vi sover bättre alla tre och det är inte så mycket svårare att gå in dit. Skönt också att ha återerövrat vårt sovrum :)

Tappade massor av hår 2-3 mån efter förlossningen. Nu ser jag att det vuxit fram nya tussar i vikarna sedan några månader.

Jag börjar jobba i maj och är sedan ledig med min man hela sommaren. Känns bra! Slutade därför amma för två veckor sedan.

Hade trappat ner lite på amningen. Det tog en vecka innan mjölken sinat. På slutat var de som två påsar med småsten. Nu är det inte i närheten av sitt forna jag! Två små påsar, en storlek mindre än innan. Men jag konstaterar det ungefär som jag konstaterar att det regnar ute, man får anpassa sig efter de nya omständigheterna! Någon fler som fått annorlunda bröst efter barnet?

• Mrs West

Det är nog rätt vanligt att msn får mindre bröst efter en graviditet. Jag har gått från c till b. Har två vänner som har haft större kupa och som tycker brösten försvunnit nästan. Men de har varit rätt glada över det tror jag.

• BjörkW

Emmask: svårt att sätta tid, men när vi verkligen gått in för att inte ge oss har han blivit så arg att han sen inte ätit, och då blir han ännu argare. Så om han inte somnar om ganska fort (2-3 min) så är jag lite "rädd" för att bara förvärra allt så då ger jag mig. SpSpeciellt nu när jag måste orka upp och jobba!

Jag skulle bli väldigt glad om mina bröst ville krympa lite men det verkar inte vilja hända ;)

Svar på tråden septemberbarn 2014