• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Emmask

Jag tycker att allt är så mycket roligare nu än i början! Första månaderna nästan enbart slitiga för mig/oss.

Nu till en fråga. Min sjumånaders har sovit helt ok sedan vi för en månad sedan flyttade ut henne till gett rum. Alla sov bättre. Sedan en-två veckor kan vi söva om utan mat, men ofta ger vi ett mål vid 05. Sedan 3-5 dagar vaknar hon kanske 10 gånger på 11 h. Oftast har hon tappat nappen och ligger på rygg, när vi kommer in, vaken (sover vanligtvis på mage). Söver om med napp och lite domp. Napp är en ny företeelse i hennes liv och jag börjat ångra att vi introducerade den...

Är det separation? Fas? Nappen? Vad kan vi göra? Tappar era nappen hela nätterna? Borde vi börja ge mat igen? Börja ge ett mål innan vi lägger oss? Hon har ju visat att hon lätt klarar 10 h utan mat så det borde inte sitta i det...

Några råd?

• Kroken
    Emmask skrev 2015-04-28 09:13:28 följande:

Jag tycker att allt är så mycket roligare nu än i början! Första månaderna nästan enbart slitiga för mig/oss.

Nu till en fråga. Min sjumånaders har sovit helt ok sedan vi för en månad sedan flyttade ut henne till gett rum. Alla sov bättre. Sedan en-två veckor kan vi söva om utan mat, men ofta ger vi ett mål vid 05. Sedan 3-5 dagar vaknar hon kanske 10 gånger på 11 h. Oftast har hon tappat nappen och ligger på rygg, när vi kommer in, vaken (sover vanligtvis på mage). Söver om med napp och lite domp. Napp är en ny företeelse i hennes liv och jag börjat ångra att vi introducerade den...

Är det separation? Fas? Nappen? Vad kan vi göra? Tappar era nappen hela nätterna? Borde vi börja ge mat igen? Börja ge ett mål innan vi lägger oss? Hon har ju visat att hon lätt klarar 10 h utan mat så det borde inte sitta i det...

Några råd?

Jag skulle tippa på att det är början av spearationsfasen. Sömnen brukar vara det som man först märker det på. Bebisen vaknar ofta och vill kolla så att föräldern är kvar. Finns inte så mycket att göra än att härda ut och göra som barnet vill. Att t.ex. börja få bebisen att somna själv etc. är väldigt illa vid separationsfasen. Bebisen behöver föräldrarna och mycket närhet. Fasen går över fortare sägs det om man ger bebisen det som den begär.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-04-28 07:31:31 följande:
    Men livet var bra mycket enklare innan han kröp :D
    och snart kommer de att lära sig öppna alla skåp och lådor... Förvånad

• linnéa001

Min dotter vaknar tidigare och tidigare! 4:50 i morse och det är lite väl tidigt. 5:30 kunde jag leva med men före 5, nej! Hon vaknar inte för att hon är hungrig, hon har nämligen inte fått mat än och är nöjd. Hon somnar ungefär samma tid varje kväll, mellan 19:45 och 20:15.

Jag tror att hon vaknar för att det är ljust. Det är nämligen ganska ljust i vårt sovrum då vi bara har persienner, men killen tror mig inte. "Hon är en bebis och vet inte att det är morgon". Ja, hon är en bebis men hon är också ett däggdjur, "programmerad" för att vara vaken när det är ljust. Kan tillägga att hon har lite svårt att komma till ro på kvällarna vilket jag också tror är p.g.a. att det är så ljust. Nåja, jag fick igenom att hänga upp mörka gardiner så vi får väl se om det blir bättre imorgon. Trodde väl aldrig att jag skulle dricka te och äta sockerkaka före halv sex på morgonen men det gör jag just nu. Dottern sitter i sin tripp trapp och övar på att stoppa in nappen i munnen. Det går framåt.

• Kroken
    linnéa001 skrev 2015-04-29 05:25:23 följande:

Min dotter vaknar tidigare och tidigare! 4:50 i morse och det är lite väl tidigt. 5:30 kunde jag leva med men före 5, nej! Hon vaknar inte för att hon är hungrig, hon har nämligen inte fått mat än och är nöjd. Hon somnar ungefär samma tid varje kväll, mellan 19:45 och 20:15.

Jag tror att hon vaknar för att det är ljust. Det är nämligen ganska ljust i vårt sovrum då vi bara har persienner, men killen tror mig inte. "Hon är en bebis och vet inte att det är morgon". Ja, hon är en bebis men hon är också ett däggdjur, "programmerad" för att vara vaken när det är ljust. Kan tillägga att hon har lite svårt att komma till ro på kvällarna vilket jag också tror är p.g.a. att det är så ljust. Nåja, jag fick igenom att hänga upp mörka gardiner så vi får väl se om det blir bättre imorgon. Trodde väl aldrig att jag skulle dricka te och äta sockerkaka före halv sex på morgonen men det gör jag just nu. Dottern sitter i sin tripp trapp och övar på att stoppa in nappen i munnen. Det går framåt.

Jag tror som dig Alla barn är olika. Men med erfarenhet av mina fyra barn så har det varit ljuset som är orsaken till tidig morgon och svårare att somna på kvällen.
  • linnéa001
    Emmask skrev 2015-04-28 09:13:28 följande:

Några råd?
    Min dotter har haft napp ganska länge, sedan hon var 3 månader tror jag. Hon tappade den ganska mycket i början och vaknade då. Numera tappar hon den ytterst sällan så förhoppningsvis kommer det bli detsamma för din flicka. När äter hon det sista målet innan läggdags? Min dotter äter vid 18 och ammas strax innan hon ska sova, ca 19:30 och klarar sig utan problem utan mat fram till sex på morgonen. Alla barn ät olika så klart, men om din dotter klarat sig utan mat på natten tidigare så borde hon ju inte behöva det nu. Kanske onödigt att införa det för det blir kanske svårt att sluta. Min spontana tanke bara.
  • linnéa001

Satte upp en mörkläggningsgardin igår så det blev riktigt mörkt i sovrummet men dottern vaknade ändå vid fem. Tror jag måste acceptera att det är hennes tid att vakna helt enkelt. Ska inte klaga för mycket då hon oftast somnar innan 20 och sover utan att så mycket som pipa fram till 5.

Min dotter är inte så intresserad av amning längre. Jag ammar morgon och kväll men hon leker mest eller suger bara känns det som. Svårt att veta men jag tror jag slutar snar. 8 månader känns lagom lång tid.

• Bebislängt

Vår kille sov äntligen lite längre idag och sov bra på natten. Vaknade en gång och åt. Så jag hade ju kunnat få rejält med skönhetssömn om det inte vore för att grannen bestämde sig för att ha efterfest mellan 4-6 och sen kom sopbilen och halv sju vaknade bebisen. Skönt ändå att han kunde sova sig igenom en hel efterfest :D

• Vii3

Hej

De va längesen jag va inne och läste, känner så igen min son i seperationsfasen. Han började strax efter han blev sju månader. Han blev ledsen när jag gick ifrån honom och om någon annan höll i honom så gick de bra men såg han mig eller hörde min röst så börja han gråta. Han har varit rätt nöjd när andra hållit honom sedan han föddes, han har hagt några enstaka personen som han bara inte gillat och gallskrek när de höll i honom men vanligtvis brukar han gilla när andra håller honom. Han blir 8 månader om några dagar och det känns så bra nu. Senaste veckan har han sovit så bra jag hoppas verkligen det håller i sig. Han har ju sovit så dålig sen han blev tre mån, sen har det varit till och från. Men nu är det inte det vanliga vakna 30 minuter efter läggning. Nu lägger han sig vid 8-9 och sover fr till 2-3 för att amma sen sover han hyfsat bra fram mot morgonen. Håller med vissa här att ljuset har påverkat sömnen. Min son vaknade också tidigare några dagar vid fem men de senaste dagana har han sovit till 8 så de kanske vänjer sig med ljuset efter ett tag.

Han har blivit väldigt rörlig och vändersig fram och tillbaka hela tiden. Han somnar med mig men jag läggar honom i sin säng när han somnat sedan han var två månader. Vi brukar dock dra oss i sängen mot morgonen men nu vågar jag inte somnaed han i sängende han har börjat åla bakåt pch en morgon låg han vid mina fötter! Han ålar mest bak och snurrar, lite framåt men har svårt för att dra sig fram och blir arg till slut. Han sitter bra långa stunder men ska han ta i något så faller han ner så jag vågar inte lämna han sittandes ensam. Gåstolen är hans favorit där vill han vara mest hela tidne och springer med den överallt snabbt som

Bara den. Köket är väldigt intressant nu och alla lådor :)

Svar på tråden septemberbarn 2014