• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • replica
    Kroken skrev 2015-04-25 18:04:22 följande:
    Fy vad tråkigt och jobbigt! Så trist när andra inte kan respektera det man som förälder säger. Jag hade blivit galen om min mamma hållet på sådär! Min mamma har som tur är inga åsikter om oss föräldrar och hur vi gör (tack och lov för det!). Inte heller svärföräldrarna lägger sig i. Min svärmor är sjukt rädd för att lägga sig i och göra fel osv. Däremot var min fd svärmor riktigt knepig. Varje gång hon kom på besök (vilket inte var så ofta som tur var) så hade hon med sig ett kilo klubbor till barnen. När hon började med den traditionen så var den äldsta 2 år. Hon hade då endast fått smaka en liten bit choklad vid nåt tillfälle men det var inte alls bra enligt svärmor. Choklad får man nämligen hemskt ont i magen av, klubbor är bättre. Sen frågade hon på allvar om äldsta dottern, då 1,5 år, fick nån mat. Hon var en smalis och är det fortfarande. När tredje barnet föddes och det senare visade sig att han var allergisk mot komjölksprotein så fick hon reda på att jag använde havremjölk i mat och bakning. Då försökte hon övertyga mig om att russinvatten (vatten som russin legat i blöt i) var sååååå mycket bättre. Hon var även lite sur över att barnen inte ville sitta i knä som små eller var så fästa vid henne. Konstigt när hon bara kom och hälsade på 2-3 ggr om året.
    Dasha skrev 2015-04-25 15:52:48 följande:

replica, vilken sött pojke!  

visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!

förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.

ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.

tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...

mina favorita råd från min mamma:

- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har!  

- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka!

- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten.

- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det!

hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)

när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig"

Jag hade blivit skogstokig här med
    Skönt med en förälder som inte bryr sig!

Tråkigt nog så är min mamma i princip den enda som bryr sig övh av våra föräldrar. Men hon bryr sig lite för mycket....! Min pappa kommer kanske och hälsar på 1-2ggr/mån, sambons pappa bor 60mil bort och hans mamma har vi sagt upp kontakten med.

Din fd. svärmor lät inte alltför rolig hon heller på den fronten.Tungan ute Härligt att din svärmor inte har samma åsikterTungan ute
    "Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-04-24 23:50:38 följande:
    Tror det var det var allt.. Det jag kommer på nu i alla fall. Och ja, vi har pratat med dem. Fräst åt dem. Blivit arga på dem. Men det går in i ena örat och ut lika fort igen.

*suck*
    Helt sjukt att de inte lyssnar när ni säger åt dem. Ok att komma med "råd" men man borde verkligen hålla tyst om man blir tillsagd. Min mamma har väl kommit med något råd någon gång och då har jag bara sagt att jag/vi bestämmer över vår dotter och då har hon bett om ursäkt. Båda mina föräldrar med partners är i alla fall relativt moderna, anser inte att man kan ge barn för mycket uppmärksamhet eller att samsovning är fel.

Är bara lite orolig att min flicka kommer få extra uppmärksamhet just för att hon är flicka då min syster har två söner.

Säkert jobbigt att din mamma bor så nära men också väldigt bra i framtiden. Kan tänka mig att din son (jättegullig förresten) kommer få en väldigt fin relation till sin moromor och det är guld värt. Mina föräldrar bor lagom långt bort. Inte så att man kan knalla över bara men ändå så pass nära att det går att spontanträffas.
  • Bebislängt

Vår bebis har börjat vakna 04.30 på mornarna. Och det är mest bara gnäll hela hela tiden. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

Förstår ju att det är seperationsfasen som börjat (lite väl tidigt?) men alltså fy sjutton vad jobbigt det kommer bli. Jag är ständig huvudvärk efter en vecka och så här kommer det väl vara i ett par månader antar jag.

Märker ni av separationsångest nåt?

• Emmask
    Bebislängt skrev 2015-04-26 09:04:27 följande:

Vår bebis har börjat vakna 04.30 på mornarna. Och det är mest bara gnäll hela hela tiden. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

Förstår ju att det är seperationsfasen som börjat (lite väl tidigt?) men alltså fy sjutton vad jobbigt det kommer bli. Jag är ständig huvudvärk efter en vecka och så här kommer det väl vara i ett par månader antar jag.

Vår är ju lika gammal och kommer kunna krypa vilken dag som helst nu. Vi märker att hon blir ledsna när någon av oss går, men glömmer snabbt och tillbringat ledigt 5 timmar hos mormor och morfar. Min man tar över föräldraledigheten nästa måndag, så det ska bli spännande att se hur hon reagerar på min frånvaro efter sju månader ihop.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-04-26 06:30:36 följande:
    Är bara lite orolig att min flicka kommer få extra uppmärksamhet just för att hon är flicka då min syster har två söner.
    din dotter kommer säkert att få MÅNGA spontanköpta klänningar i present från mormor Glad

. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

måste tipsa om hipseat!
    det bästa inköpet som jag har någonsin gjort till mina barn! eller snarare till  mig  själv.
    www.hippychick.com/products/hippychick-hipseat
    googla, det finns att köpa överallt i barnbutiker.

ovärderligt med barn som både kryper och/eller går, och blir ofta gnälliga, vill upp i famnen, sedan kanske ner igen, sedan upp igen efter några minuter...

använder nu mycket när tänderna är på gång, eller när sonen blir trött och jag vill först hinna städa färdigt osv. Man kan ha bebisen hos sig "i famnen", och samtidigt ställa in disken, röra i grytor, torka av bordet osv.

tycker att barnen tom utvecklar sitt språk, för att man kan prata med dem undet tiden, visa vad man gör så de kan vara med, och vilken sekund som helst släppa barnet ner på golvet, och vilken sekund som helst ta upp igen.

jag använde den med dottern tills hon var 2,5 år. T.ex. på Liseberg, då vi fick stå i långa köer och jag orkade inte hålla henne i famnen. eller när hon vägrade gå hem från lekplatsen, då blev hon buren hem istället.

ryggen avlastas nästan bättre än med sele. Barnet är inte "inlåst", (som i själ eller sele) och tränar sin balans.

negativt med hipseat? kan ju vara lite varmt på sommaren, just under bältet. Men då får man smalare midja Flört

• Kroken

Separationsfasen inträder någon gång mellan 7 och 9 månader. Ungefär. Sen finns det både 6-månaders och 11 månaders som går in i fasen så det är individuellt.

Min bebis kom in i separationsfasen runt 7 månader, men det tog några veckor innan jag fattade det. Det är skitjobbigt rent ut sagt att alltid ha en beis klistrad på sig! Men man står ut, vad ska man gör liksom? det sägs att den går över fortare om barnet får mycket närhet så jag hoppas den ger sig fort för hon är ju på mig hela tiden. Hon sover dåligt på både dagen och natten. 30 min på dagen om hon inte får sova i famnen. På natten vaknar hon med. 1-1,5 timmes mellanrum för att kolla så jag är där. När hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen för då vaknar hon efter en liten stund. Så hon får sova kvar i min famn i soffan tills jag går och lägger mig.
  • Bebislängt

Tack Dasha, vilket bra tips! Den känns ju väldigt skön.

Vi funderar på att köpa en såndär mjuk hjälm också hehe. Är det någon som har erfarenhet av det? Bebisen drar sig upp för saker och sen släpper han och faller baklänges. Känns jätteläskigt.

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-04-26 10:24:35 följande:
    Separationsfasen inträder någon gång mellan 7 och 9 månader. Ungefär. Sen finns det både 6-månaders och 11 månaders som går in i fasen så det är individuellt.

Min bebis kom in i separationsfasen runt 7 månader, men det tog några veckor innan jag fattade det. Det är skitjobbigt rent ut sagt att alltid ha en beis klistrad på sig! Men man står ut, vad ska man gör liksom? smile1.gif det sägs att den går över fortare om barnet får mycket närhet så jag hoppas den ger sig fort för hon är ju på mig hela tiden. Hon sover dåligt på både dagen och natten. 30 min på dagen om hon inte får sova i famnen. På natten vaknar hon med. 1-1,5 timmes mellanrum för att kolla så jag är där. När hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen för då vaknar hon efter en liten stund. Så hon får sova kvar i min famn i soffan tills jag går och lägger mig.
    Tänker också att det bara är att härda. Snart är den över. Snart är han väl tonis och man önskar att han ville klänga på en ;)
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-04-27 08:43:02 följande:
    Tänker också att det bara är att härda. Snart är den över. Snart är han väl tonis och man önskar att han ville klänga på en ;)
    Visst blir det så. Snart kommer man få höra "men mamma, alla andra får" och "Gud vad ni är pinsamma".

De är så himla goa de små liven. Tycker den här åldern är jättemysig. Fram till 6 månader var det inte så skoj men nu händer det så mycket. Livet kretsar inte bara kring att äta liksom.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-04-27 22:38:26 följande:
    Visst blir det så. Snart kommer man få höra "men mamma, alla andra får" och "Gud vad ni är pinsamma".

De är så himla goa de små liven. Tycker den här åldern är jättemysig. Fram till 6 månader var det inte så skoj men nu händer det så mycket. Livet kretsar inte bara kring att äta liksom.
    Jag tycker precis tvärtom. Fram till fem, sex månader var det bara mysigt och nu är det så himla jobbigt. Men det beror väl på vad man har för bebis. Fast visst är det roligt nu också. Men livet var bra mycket enklare innan han kröp :D
Svar på tråden septemberbarn 2014