• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001
    MNS skrev 2015-05-13 09:03:32 följande:
    Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(
    Gah! Min dotter har lyckats radera texten två gånger så mitt svar blir kortare och kortare.

Prata med någon professionell, kurator eller så. Varför vill han inte ha barnet? Kom också ihåg att detta är ditt, kvinnans beslut. Det står t.o.m. i lagen. Genomför du aborten trots att du egentligen inte vill tror jag att du kommer att må dåligt i många år, kanske resten av ditt liv. 

Sex kan alltid leda till graviditet. Vill man inte riskera graviditet så avstår man sex. Ledsen för hårda ord, men det är ju sanningen och det är främst riktat till din kille.

Jag tror att ni kommer att klara detta även om det så klart blir tufft med två barn så tätt. Önskar dig all lycka, oavsett beslut. Kom ihåg att barn är en gåva.  
  • MNS

Jo jag vet ju allt det där :/ dock så gjorde jag så med dottern, körde över hans vilja totalt och behöll henne, så vet inte hur jag skulle klara av det igen. Dock är hans ursäkter att det inte funkar ekonomiskt vilket är rent skitsnack då vi har en bra inkomst båda två. Blir så trött. Jag har sagt att han ska få ta beslutet den hör gången och hoppades att hands skulle känna att det var hans val och att han ville behålla men han säger abort. Jag sa till honom för en timme sen att jag verkligen inte vill. Men tyvärr verkar det inte spela någon roll för honom. Högst troligen blir den hör aborten av och ja jag kommer må dåligt i resten av mitt liv och min sambo och jag lär högst troligen inte att fortsätta leva våra liv ihop då jag gjorde allt jag kunde för att förhindra graviditet men faktum är att nu blev det såhär ändå. Och han anser väl att det bekvämaste för honom är abort då han nyss växt in i papparollen. Men jag ska till sjukhuset idag och prata med barnmorska där och fråga om kurator kontakt. Då jag också har sagt till honom att jag aldrig igen kommer att göra en abort (gjorde en när jag var 19) men det tycks ha försvunnit ur hans minne. Önskar så att det var karlarna som blev gravida just nu.

• Dasha
    MNS skrev 2015-05-13 09:03:32 följande:

Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(

Hej!

Vilken situation.... lider med dig

Din sambo, vill han ha större åldersskillnad mellan barnen?

Några argument som brukar fungera på killar:

vet han att det är mycket mera ekonomiskt fördelaktigt att föda barn tätt?

Dessutom fungerar det bättre utifrån familjelogistiken:
    Etap1: båda barn är hemma.
    Etap 2: båda barn lämnas på samma förskola.
    Etap 3: båda barn lämnas på samma skola.

Har han tänkt så tidskrävande det ska bli att köra dem till olika platser (förskola, skola) hela tiden?

Om du ändå gör abort, så kan jag säga att det är i alla fall mycket bättre för din kropp att återställa sig i flera år innan ny förlossning. Och din dotter får mycker mer uppmärksamhet om hon inte får några syskon på flera år.

Lycka till.

• MNS
    Dasha skrev 2015-05-13 10:21:58 följande:

Hej!

Vilken situation.... lider med dig

Din sambo, vill han ha större åldersskillnad mellan barnen?

Några argument som brukar fungera på killar:

vet han att det är mycket mera ekonomiskt fördelaktigt att föda barn tätt?

Dessutom fungerar det bättre utifrån familjelogistiken:

Etap1: båda barn är hemma.

Etap 2: båda barn lämnas på samma förskola.

Etap 3: båda barn lämnas på samma skola.

Har han tänkt så tidskrävande det ska bli att köra dem till olika platser (förskola, skola) hela tiden?

Om du ändå gör abort, så kan jag säga att det är i alla fall mycket bättre för din kropp att återställa sig i flera år innan ny förlossning. Och din dotter får mycker mer uppmärksamhet om hon inte får några syskon på flera år.

Lycka till.

Tack för ditt svar, jag är osäker på om han änns vill ha fler barn. Ibland verkar det somm det och ibland inte. Jag har försökt förklara allt ur ett ekonomiskt perspektiv och att vi inte behöver oroa oss där. Men karlar verkar ofta bli fundersamma gällande det ekonomiska. Jag har ju fortfarande hopp om att han ska ändra sig. För jag vet inte hur det här kommer påverka mitt psyke om jag blir tvungen att göra en abort. Men fördelen är ju att jag inte har tid att må dåligt då jag har dottern att ta hand om. Vi får se hur allt urartar. Förhoppningsvis får jag ännu en av världens finaste gåvor i januari. Annars får jag helt enkelt fortsätta uppskatta och älska den fina gåvan jag faktiskt redan har även om jag så gärna vill ha syskon. Men tiden läker alla sår sägs det.
  • Dasha

Har ni tittat ORDENTLIGT i era barn munnar? Skrattande

Jag har precis fått mitt livs chock.

Sonen har fått två till tänder för ett tag sedan! Utan att jag hade märkt!

Där vi inte alls hade kollat!

Han har ju två tänder nere i mitten. Jag väntade nya tänder bredvid dem, eller fyra tänder uppe i mitten.

MEN!

Han har fått en ny tand uppe: tredje till vänster, och en till ny uppe: tredje till höger!

De syns inte ens om man inte drar upp överläppen Skrattande men de är rätt så stora.

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-05-13 00:21:48 följande:

. Vi ska träffa en dietist för att höra om våran mat är bra(jag är nojig),

När ska ni till dietisten?

Kan tipsa att ni ska skriva ner EXAKT ALLT som ditt barn äter, och även när hon sover i en vecka. För en dagbok som ni kan sedan visa dietisten.

t.ex.
    13 maj. 07.00 1 port. gröt (1dl vatten +4tsk pulver)
                08.00-09.00 sömn.
                09.30 1dl kokta morötter + 1 tsk olja
    skriv ner hur många gramm av allting osv
    osv.

Minns när vi kom till dietisten första ggn, skickade hon oss bara hem för att föra matdagbok i en vecka (eller två). för aatt hon inte kunde säga nåt utan den.
  • Dasha

så knepigt! barnet bör vara 17-18 mån när hörntänderna tittar fram! men här är de redan framme!

däremot syns det inga fram tänder i överkäken! det är inte det minsta svullet där heller...  Obestämd

• Svansjön

MNS:

Vilken jobbig situation. Nu ska du ju vara glad och lycklig. Tänk så fantastiskt med ett syskon.

Jag hade behållt barnet. Om du nu känner att du kommer må dåligt för detta resten av livet och risken är att ni går isär pga av detta så kan du väl lika väl behålla barnet. Barnet kommer göra dig lycklig, känns snarare som att din kille gör dig ledsen. Och om ni känner om några år att ni vill ha ett syskon, vad är det som säger att du blir gravid då? Jag och min man har slarvat nån gång nu med kondom. Då har jag väl känt att det kanske varit tidigt med ett syskon, men att jag inte skulle klara av en abort då jag vet att jag klarar av att ta hand om min son, så då klarar jag ett till barn. Tänk dem som har tvillingar.

Syskonen kommer få så kul ihop när de är nära i ålder.

Ja jag ser bara fördelar.

Lycka till med ert val och att du mår bra vilket det än blir! ????

Svar på tråden septemberbarn 2014