• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Brewilma

Bra tips Dasha! Det ska jag prova sen när hön väl börjar krypa ordentligt, just nu gungar hon mest bara och lyckas ta något enstaka krypsteg :)

Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.

• Vii3
    Dasha skrev 2015-05-11 10:29:17 följande:

vi ska ta tbc sprutan, fast undrar om sköterskan har glömt det.

tog ni den på er vanliga bvc? dottern fick den på barnvårdcentralen. Fick ni betala för den?

Hej

Ja, vi tog den på vår vanliga bvc. Det var mycket lättare än de andra sprutorna så det var skönt. Nej vi fick inte betala något, de tyckte att vi skulle ta den. Trodde alla tog den, men kanske är för vi är utlandsfödda då?
  • Svansjön

Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

• Svansjön
    Svansjön skrev 2015-05-11 22:30:53 följande:

Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

Oj förlåt han väger 7,695. Vet inte vad jag drömde om ??
  • Kroken

Svansjön skrev 2015-05-11 22:31:32 följande:

Min dotter vägde på 8-mån kollen 8,9 kg och var 70 cm lång. Hon har hoppat ner en kurva men det är inget konstigt eftersom hon inte äter nån vanlig mat alls nästan. Har din son legat på samma kurva hela tiden? Han kanske rent av är byggd så bara.

Tillsätter du nåt fett alls i hans mat? Gör du egen eller är det burkmat? Vid egen mat så ska man ju tillsätta extra fett eftersom bevisen behöver det. Behövs däremot inte vid burkmat.

Jag tror du känner din son bäst och ser hur han mår. Jag kanske hade tillsatt ytterligare fett vid nån måltid per dag men inte vid varje. Min äldsta dotter var ett smalt barn från start så att säga. Det var lite "tjat" om hennes vikt men hon var helt enkelt byggd så. Hon mådde bra och utvecklades som hon skulle.
  • Dasha
    Brewilma skrev 2015-05-11 15:06:37 följande:

Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.

Tack Brewilma!
    Vii3 skrev 2015-05-11 20:50:16 följande:
    Ja, vi tog den på vår vanliga bvc. Det var mycket lättare än de andra sprutorna så det var skönt. Nej vi fick inte betala något, de tyckte att vi skulle ta den. Trodde alla tog den, men kanske är för vi är utlandsfödda då?

Tack Vii3!

ja, i vår kommun är det utlandsfödda och de som tänker resa flera ggr till länder där det inte är extremt ovanligt med tbc, som rekommenderas att ta tbc-sprutan. Sköterskan sa att det kan ändras flera ggr om året, vem som får den gratis, och beror på senaste statistiken om tbc i olika länder.

Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

Det gjorde jag med min dotter (första barnet). De sa att lägga till två teskedar olja till hemlagat, och 1tsk till burkmat. Och att tillägga olja även till gröt och fruktpuréer och ersättning (hon fick lite Nutramigen pga mjölkallergi).

det kändes helt fel, men jag gjorde det ändå.

Vet inte hur det skulle vara om jag inte hade gjort det. Men dottern blev inte tjockare av all olja.

möjligen blev hon ännu lösare i magen pga oljan.

men som sagt, jag kan gnälla och ha åsikter om bvc, men jag vågar sällan att inte följa deras råd. De har ju både erfarenhet och utbildning. Typiskt mig...
  • Mrs West

Jag tror det är ett vanligt råd. Har tillsatt 1 tsk smör till varje burkmatsmål dock ej till andra mål. Mina har varit normalviktiga men har gjort så ändå.

• septemberfjorton

Ingrid hoppade ned på kurvan när jag slutade amma, men verkar ha gått upp igen nu när hon nästan slutat med ersättning. Vi ger en tesked rapsolja i varje måltid för omega3. I övrigt brukar vi använda mycket havregrädde, men har börjat byta till havremjölk då den är berikad med bl a D-vitamin, kalcium och b12 så vi har i ännu mer olja. Nu är vegansk mat väldigt mager, så extra fett behövs iofs alltid.

Har också hört att man ska tillsätta fett då de växer så mycket och behöver energi. Vi ska träffa en dietist för att höra om våran mat är bra(jag är nojig), kan fråga mer om extra fett i maten då också.

• linnéa001

Jag tillsätter en tesked raps- eller olivolja per deciliter mat i hemmagjord mat. I köpt mat och ersättning tillsätter jag ingenting. Har bara utgått från att det är rätt mängd fett i burkmaten men kanske skulle jag tillsätta olja i den också.

Min dotter blir åtta månader imorgon. För två veckor sedan så vägde hon 7,17 kg. Ska väga igen på måndag men har svårt att tänka mig att hon väger mer än 7,4. Vet inte hur lång hon är men har precis bytt till strl 74 i byxor (68 i tröjor fortfarande).

Svansjön skrev 2015-05-11 22:31:32 följande:
    Man måste ju ingenting men din son verkar ganska nätt, precis som min dotter. Jag hade tillsatt extra olja, det är ju rekommendationen. Bara man ger bra fett, som olivolja, så är det ju inte farligt på något vis. Smör hade jag nog inte tillsatt.

• MNS

Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(

Svar på tråden septemberbarn 2014