septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Bra tips Dasha! Det ska jag prova sen när hön väl börjar krypa ordentligt, just nu gungar hon mest bara och lyckas ta något enstaka krypsteg :)
Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.
vi ska ta tbc sprutan, fast undrar om sköterskan har glömt det.
tog ni den på er vanliga bvc? dottern fick den på barnvårdcentralen. Fick ni betala för den?
Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?
Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?
Oj förlåt han väger 7,695. Vet inte vad jag drömde om ??
Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.
Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?
Jag tror det är ett vanligt råd. Har tillsatt 1 tsk smör till varje burkmatsmål dock ej till andra mål. Mina har varit normalviktiga men har gjort så ändå.
Ingrid hoppade ned på kurvan när jag slutade amma, men verkar ha gått upp igen nu när hon nästan slutat med ersättning. Vi ger en tesked rapsolja i varje måltid för omega3. I övrigt brukar vi använda mycket havregrädde, men har börjat byta till havremjölk då den är berikad med bl a D-vitamin, kalcium och b12 så vi har i ännu mer olja. Nu är vegansk mat väldigt mager, så extra fett behövs iofs alltid.
Har också hört att man ska tillsätta fett då de växer så mycket och behöver energi. Vi ska träffa en dietist för att höra om våran mat är bra(jag är nojig), kan fråga mer om extra fett i maten då också.
Jag tillsätter en tesked raps- eller olivolja per deciliter mat i hemmagjord mat. I köpt mat och ersättning tillsätter jag ingenting. Har bara utgått från att det är rätt mängd fett i burkmaten men kanske skulle jag tillsätta olja i den också.
Min dotter blir åtta månader imorgon. För två veckor sedan så vägde hon 7,17 kg. Ska väga igen på måndag men har svårt att tänka mig att hon väger mer än 7,4. Vet inte hur lång hon är men har precis bytt till strl 74 i byxor (68 i tröjor fortfarande).
Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(