septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Har någon tips på mjuka grönsaker?
Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma.

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.
Hur gamla är era finingar när de börjar på förskola?
Så skönt att hon gillar både ägg och grönsaker! Jag tror att ägg har så enormt mycket olika näringsämnen, att man kan låta bli att vara orolig överhuvudtaget! Minns att det var min dröm, att dottern skulle iaf äta ägg.vi kokar alla grönsaker. Sonen gillar inte längre enbart kokta morötter, palsternaka osv, trots att jag kryddar dem. Däremot äter han dem jättegärna, när de är från en köttgryta, dvs kokta med kött och allt annat, och har sugit åt sig alla dessa smaker.Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att amma.
Det känns för mig att det är sååå mycket lättare än att fixa ersättning (det tar ju tid!) och särskillt dlska alla dessa flaskor. Jag minns hur vi fick ge dottern mjölkfri tiskott på flaska, 3ggr/dagen, och det var ju hur jobbigt som helst! Bara ta av alla detaljer på Brown flaskor, ställa in i diskmaskinen, sedan skölja av med vatten för säkerhets skull. Och värst av alla: tänk om alla flaskor är i disken, så jag måste diska för hand!!!
vill inte ens föreställa mig att det kan vara en nyfödd som skriker och måste få maten omedelbart, och här springer jag och flummar med flaskor, och råkar värma för mycket så måste göra om allt nu....
Däremot var det lättare att amma dottern, som brydde sig inte om nåt runtomkring. Sonen har också lärt sig att amma när det inte är tyst och mörkt.
Mken igår har vi igen upplevt amningsrummet på Liseberg, och det var som vanligt Helvete På Gjorden!
Har ni varut där förut? Ett litet rum, där det alltid finns:
1. Minst en bebis som gnäller hogt.
2. Minst en vuxen som pratar högt.
3. Minst en storasyskom som leker högljudd.
Där kan inte sonen ammas, inte alls! Han vrider och vränger på sig och bits!
Däremot ute på en bänk - där ammar han utan problem, och somnar sött. Där blir oväsen till en jämn bakgrundsljud som går att koppla bort, istället för spännande och skrämmande ljud på amningsrummet. Folk runtomkring undrade säkert varför jag inte satt i det mysiga amningsrummet
tack! det låter väldigt gott och nyttigt, men jag undrar om en ettåring kan egentlignen få i sig allt han behöver genom vanlig vuxenmat, förutsatt att vi skär bort stekytan och inte saltar för mycket.

Vår pojke kommer att börja redan i december men kommer att gå 15-20 timmar i veckan fram till sommaren och sen börja heltid till nästa höst. Det var antingen det för oss eller vara helledig till typ mars och då börja heltid.
Vi känner också att han verkligen är redo för förskola så det kommer nog bli bra. Men det känns lite hemskt att ens bebis ska börja på förskola :/
Vår lilla börjar efter nyår. Då är hon 15 månader. Tycker egentligen det är lite tidigt men har inte så mycket val.
Skulle gärna varit hemma i flera år till om ekonomin hade tillåtit det. De små barnen är ju inte så dyra men en tonåring kostar massor.