• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001
    replica skrev 2015-09-27 19:58:55 följande:
    William börjar den 5/10..
    Tycker det är alldeles för tidigt, men vi hade inget större val.. Var antingen börja nu i höst eller vänta tills nästa höst och så länge funkar det inte att gå hemma ekonomiskt (jag jobbar 80% och sambon blir arbetssökande efter föräldraledigheten, tidigare varit sjukskriven i 2 år så sparandet är rätt skralt det också..)..

Han kommer gå 15h/v, mån, tis och tors.. Har sån sjuuuuuk ångest över detta!! Tycker han är alldeles för liten och så kommer jag att få träffa lilleman ÄNNU mindre än vad jag gör nu.. Börjar jobbet sent på tisdagar och torsdagar, och då ska han vara på förskola!!! Gråter
    Förstår att det känns jobbigt, men 15 h/vecka är inte så mycket. Fast det där med att inte träffas så mycket är jobbigt förstås. I fredags jobbade jag och var borta på kvällen, kom hem när lilltjejen hade somnat. Det var faktiskt jättejobbigt, trodde inte det skulle kännas så. Förstår inte hur sambon klarar detta så ofta som han gör.

Låter så konstigt bara, att det bara finns alternativen nu eller nästa höst. Går det inte att vänta tills i vår?
  • Emmask

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här. Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna? Jag känner mig så dubbel. Det har ju äntligen börjat vara enkelt att leva igen :)

• Dasha
    Emmask skrev 2015-10-05 20:06:13 följande:

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här.

lycka till!

Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna?

vi håller oss till ursprungliga planen att ha runt 5 år mellan barn

• replica
    linnéa001 skrev 2015-10-01 20:17:23 följande:
    Förstår att det känns jobbigt, men 15 h/vecka är inte så mycket. Fast det där med att inte träffas så mycket är jobbigt förstås. I fredags jobbade jag och var borta på kvällen, kom hem när lilltjejen hade somnat. Det var faktiskt jättejobbigt, trodde inte det skulle kännas så. Förstår inte hur sambon klarar detta så ofta som han gör.

Låter så konstigt bara, att det bara finns alternativen nu eller nästa höst. Går det inte att vänta tills i vår?
    Jobbar själv inom skol-och barnomsorg och vet vilket tryck det är med platser efter jul.. . Det är bara att glömma att få det man önskar utan man kan hamna var som helst.. På hösten så har man i alla fall en chans att få något vettigt Obestämd

Inskolningen har hittills gått bra dock.. Idag har han varit där själv ett par timmar.. Sa inte ett knyst när pappa gick och blev bara lite ledsen inför vilan (phew).. Hoppas att det fortsätter på samma sätt!

Har även lyckats tigga till mig andra dagar så nu ska han gå mån,ons och tors. Är bara torsdag som jag jobbar sent och knappt hinner träffa honom Solig

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här. Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna? Jag känner mig så dubbel. Det har ju äntligen börjat vara enkelt att leva igen :)

Vi har pratat om det.. Men har lite dubbla känslor omkring det.. Jag har en 80% fast anställning men lyckades precis innan min f-ledighet få 20% extra när en kollega slutade.. Min f-penning är därför baserad på 100%.. Hade varit bra att ha samma f-penning nästa gång också.. MEN sambon är arbetssökande nu efter över två år som sjukskriven.. Känns inte opitmalt att planera för en liten till då, även om vi båda två börjar bli lite sugna på det..

"Practise makes perfect"
  • Bebislängt

Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)

Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-10-08 22:04:29 följande:

Vart bor ni Replica? Vi bor i Stockholm och har fått plats på vårt förstahandsval. Sonen börjar i december. Han är sååå redo :)

Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att få förskoleplats men det verkar bara vara att ligga på lite. Åtminstone här.

Kan tänka mig att det beror på var man bor. En mammas jag känner lite grann sa att de fått sitt sistahandsval och då började sonen ändå i augusti. Vi valde bara de fem närmsta. Vi vet ju inget om förskolor så det spelar inte så stor roll vilken det blir egentligen, bara det är hyfsat nära. Långa köer är det i alla fall, vi bor på Söder.
  • replica
    Bebislängt skrev 2015-10-08 22:04:29 följande:

Vi bor i Växjö. Fick vårt andrahandsval..
    "Practise makes perfect"
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-10-10 23:01:09 följande:
    Kan tänka mig att det beror på var man bor. En mammas jag känner lite grann sa att de fått sitt sistahandsval och då började sonen ändå i augusti. Vi valde bara de fem närmsta. Vi vet ju inget om förskolor så det spelar inte så stor roll vilken det blir egentligen, bara det är hyfsat nära. Långa köer är det i alla fall, vi bor på Söder.
    Vi bor också på söder. Valde de fem närmsta men sorterade bort föräldrakooperativ och de som fått dåliga omdömen på Stockholms stads hemsida. Sen gick vi och hälsade på våra val och fastnade mest för en förskola :)
  • Bebislängt
    Bebislängt skrev 2015-10-11 09:51:46 följande:
    Vi bor också på söder. Valde de fem närmsta men sorterade bort föräldrakooperativ och de som fått dåliga omdömen på Stockholms stads hemsida. Sen gick vi och hälsade på våra val och fastnade mest för en förskola :)
    Sen verkar det skilja väldigt mycket på söder och söder. Har bekanta i Hornstull och där är köerna jättelånga medan där vi bor vid södra station är det inga problem alls.
  • mirakelmamma

Vi bor på landet vid en liten ort i småland. Jag sökte plats i april men har fortfarande inte fått svar. Har tänkt börja skola in efter nyår. Det finns två förskolor där vi bor. Börjar bli lite orolig för att vi inte får nån plats i tid, får nog ringa och kolla.

Svar på tråden septemberbarn 2014