• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-10-11 18:49:58 följande:

Sen verkar det skilja väldigt mycket på söder och söder. Har bekanta i Hornstull och där är köerna jättelånga medan där vi bor vid södra station är det inga problem alls.

Vi har kanske träffats, vi bor också vid södra station :)
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-10-12 23:37:07 följande:
    Vi har kanske träffats, vi bor också vid södra station :)
    Våra barn kanske hamnar på samma förskola :D
  • Dasha

Hej!

det var längesedan!

berätta om era stora godingar!

hur går det?

undrar förresten, är det barar min son som fortfarande sover 2 ggr/dagen? ungefär 1 timme åt gången.

Ibland sover han 1 gång, men är verkligen övertrött då.

Vi har haftförkylning efter förkylning efter förkylning. Nu är han jättekladdig i halsen. Tänker, vilken tur att han inte var det förra november!
    han gillar iaf att snyta sig, härmar mig och systern.

man undrar alltså, får barn verkligen så bra immunförsvar av amning? det enda, han har sluppit kräcksjukan, trots att systern hade det 2 ggr.

hur går det med maten? sonen äter fortfarande bara 3 ggr/dagen, och man vet fortfarande inte i förväg, vilka ggr han kommer äta. Så vi serverar ju mat 5 ggr/dagen.

han är fortfarande en glad och mild kille, vill gärna behaga andra. Det känns skönt och ovant, för hans storasyster är och har alltid varit tvärtom. Jag är redan orolig att hans framtida tjej kommer att bossa över honom Skrattande

• Dasha

glömde att säga: minns ni att sonen hade kort tungband? tungan hade ingen spets, utan var tvådelad, liksom hjärtformad, och böjde sig ner som en båge, när han stack ut tungan. alltså tungan räckte bara strax längre än nedersta tänder.

det gick över!

av sig själv!

sedan ett par veckor tillbaka!

har ingen aning hur det gick till. kanske den strackte sig? kanske han råkade klippa den själv med sin nagel? (hemsk tanke, men jag aldrig märkte blod eller nåt).

nu är tungan spetsig och är jättelång! Hjärta

• replica
    Dasha skrev 2015-11-19 21:28:30 följande:

Hej!

det var längesedan!

berätta om era stora godingar!

hur går det?

undrar förresten, är det barar min son som fortfarande sover 2 ggr/dagen? ungefär 1 timme åt gången.

Ibland sover han 1 gång, men är verkligen övertrött då.

Vi har haftförkylning efter förkylning efter förkylning. Nu är han jättekladdig i halsen. Tänker, vilken tur att han inte var det förra november!
    han gillar iaf att snyta sig, härmar mig och systern.

man undrar alltså, får barn verkligen så bra immunförsvar av amning? det enda, han har sluppit kräcksjukan, trots att systern hade det 2 ggr.

hur går det med maten? sonen äter fortfarande bara 3 ggr/dagen, och man vet fortfarande inte i förväg, vilka ggr han kommer äta. Så vi serverar ju mat 5 ggr/dagen.

han är fortfarande en glad och mild kille, vill gärna behaga andra. Det känns skönt och ovant, för hans storasyster är och har alltid varit tvärtom. Jag är redan orolig att hans framtida tjej kommer att bossa över honom Skrattande

William sover också två gånger per dag.. Ca 1½h på förmiddagen och 1½h på eftermiddagen.. De dagar han går på förskola (mån, ons och tors) så sover han ca 1½ h efter lunch (11.30) och så brukar han tvärdäcka en timma vid tretiden hemma sen.. Tungan ute

Inskolningen har verkligen gått över förväntan! Haft lite separationsångest två gånger vid lämning, men har gått över så fort sambon vänt ryggen till.

Äter helt OK 5ggr/dag och ammas fritt däremellan när jag är hemma..

Tränar på att gå för fullt, men vågar inte riktigt släppa taget änTungan ute

"Practise makes perfect"
  • MammaTillBäbis

Hej. Längesedan nu!

Vad tiden går fort. Sonen busar hela dagarna. Klättra och springa överallt. Jag jobbar och det känns inte bra. Vill vara hemma med honom men har jobbat sedan augusti nu.

Syskon har vi funderat på och försökt skaffa sedan juni. Men det går inte så bra. två negativa tester och jag vågar inte testa igen. Nu är mensen väldigt sen och mår illa hela dagarna, samt magen har varit konstig ett tag. Men vågar som sagt inte testa ännu...

Kul att läsa om hur det går för era stora nu. :)

• Dasha
    replica skrev 2015-11-20 22:58:49 följande:

William sover också två gånger per dag.. Ca 1½h på förmiddagen och 1½h på eftermiddagen.. De dagar han går på förskola (mån, ons och tors) så sover han ca 1½ h efter lunch (11.30) och så brukar han tvärdäcka en timma vid tretiden hemma sen.. Tungan ute

Inskolningen har verkligen gått över förväntan! Haft lite separationsångest två gånger vid lämning, men har gått över så fort sambon vänt ryggen till.

Äter helt OK 5ggr/dag och ammas fritt däremellan när jag är hemma..

Tränar på att gå för fullt, men vågar inte riktigt släppa taget änTungan ute

skönt att höra att det finns flera 14månaders som sover 2ggr på dagen.
    roligt att det går bra på förskolan!
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-22 12:51:57 följande:

Hej. Längesedan nu!

Vad tiden går fort. Sonen busar hela dagarna. Klättra och springa överallt. Jag jobbar och det känns inte bra. Vill vara hemma med honom men har jobbat sedan augusti nu.

Syskon har vi funderat på och försökt skaffa sedan juni. Men det går inte så bra. två negativa tester och jag vågar inte testa igen. Nu är mensen väldigt sen och mår illa hela dagarna, samt magen har varit konstig ett tag. Men vågar som sagt inte testa ännu...

Kul att läsa om hur det går för era stora nu. :)

går din son på förskolan eller är han hemma med pappan?

hoppas det blir syskon den här gången för er!

• MammaTillBäbis

Sonen min är hemma med sin pappa, så just därför borde jag inte ha så dåligt samvete för att jag jobbar. Vet ju att de har det jättebra ihop och får en bättre relation.

Inatt är jag uppe med så ont i magen och illamående, vet inte vad jag ska ta mig till. Tror jag fått magkatarr... :(

• Emma90

Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
    Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
    Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
    Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
    Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
    :)

• Kroken

Roligt med en liten uppdatering om våra små

Här är det också full fart. Tilde som inte hade så bråttom med att försöka röra sig framåt när hon var mindre, la i en högre växel för några månader sen. Nu vågade hon ta några steg själv för en månad sen ungefär, men var fortfarande lite feg och kröp mest. För två veckor sen blev hon modigare och nu går hon hela tiden. Försöker springa men har inte riktigt den balansen än. När hon exploderade i den motoriska utvecklingen så "tystnade" hon. Hon sa mamma innan och även hej. Nu när hon lärt sig gå så börjar hon prata så smått igen. Hej, nej (skakar samtidigt på huvudet), tittut, tack, Babba (babblarna), mamma och försöker säga pappa. Annars så pratar hon sitt språk med massa kroppsspråk, olika tonlägen och minspel. Och hon blir väldigt frustrerad när vi inte förstår vad hon menar

Inget tålamod har hon heller, fått efter sin mamma tydligen, så ibland hörs det illvrål i vårt hus när det inte går som lilla fröken vill. Hon är annars glad jämt, nästan aldrig ledsen och sur eller grinig. Ganska tacksamt barn ur den synvinkeln. Men så har vi ju då maten och sömnen som är blä här. Hon äter välling morgon och kväll och ibland på eftermiddagen efter middagssömnen. I matväg så gillar hon frukt och bär, gurka, majs, tomat, pannkaka, omelett, kesoplättar, pasta och ris med någon sås. Ibland kan potatis gå ner. Barnmatsburkar hatar hon och inget i köttväg vill hon äta, inte ens smaka. Köttfärs har hon smakat men spottar ut, kyckling har hon smakat och det kan hon äta några bitar av faktiskt. Inte så mycket att variera i hennes kost som den ser ut nu. Men vi erbjuder henne och hoppas det vänder.

Hon sover en gång om dagen 11.30 - 14 ungefär. Ibland får hon dock för sig att bara sova 1,5 timme. Ibland får hon också för sig att vakna redan efter en timme så jag får gå in och söva om henne igen. Hon somnar för natten vid 19.30, efter välling och lite amning, och ingen natt är den andra lik kan man säga. Oftast sover hon bra fram till midnatt, sen börjar hon strula. Ibland vaknar hon "bara" vid midnatt och sen vid 4-5 igen och ibland vaknar hon vid midnatt och 5 ggr till hon vill gå upp vid 6-6.30. Just nu har hon haft några sämre nätter men så har hon två kindtänder på väg så jag förstår om det gör ont i munnen på henne. Det var likadant när de två på andra sidan kom för någon månad sen.

Jag är hemma med Tilde fortfarande och ska vara det till slutet på augusti nästa år. Det här är mitt sista barn, och jag vet hur fort åren går, så jag njuter allt vad jag kan av att få vara hemma med min lilla tjej

Svar på tråden septemberbarn 2014