• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt

Smart idé! Synd bara att många av våra besökare bor i andra städer, vilket också gör att folk stannar en stund. Men ska applicera den på alla vänner som är kvar här omkring hehe. Men helst av allt skulle jag bara vilja ta det lugnt och vara osocial.

• Brewilma

Ja ibland blir det för mycket, särskilt om folk ska stanna i flera dagar. Förstår precis känslan av att bara vilja vara själv med familjen. Förhoppningsvis lugnar det ner sig efter ett tag i alla fall :)

Bebislängt skrev 2014-10-19 17:39:00 följande:

Smart idé! Synd bara att många av våra besökare bor i andra städer, vilket också gör att folk stannar en stund. Men ska applicera den på alla vänner som är kvar här omkring hehe. Men helst av allt skulle jag bara vilja ta det lugnt och vara osocial.

• replica

Har helt missat den här trådenFörvånad

Min förlossningsberättelse

"På morgonen den 16/9 gick vattnet vid 5.30. Kontaktade förlossningen och fick komma inpå koll, hade dock inga värkar. Fick ligga en timma med CTG och med värkar som tilltog.. Allt såg dock fint ut och vi fick åka hem i väntan på att värkarna skulle kännas ännu mer.. Fick tid för en koll dagen efter vid 9.00 om värkarna inte har satt igång ordentligt innan.. (BM trodde dock att vi skulle ses innan dess!)

Vid 13.15 fick vi åka tillbaka till förlossningen.. Hade då värkar med ca 2 minuters mellanrum och var öppen 5 cm. Fick därefter ta ett bad, vilket var superskönt och avslappnande mellan värkarna.. Vid 16.00 fick jag nog och började ta lustgas på 50/50, vi blev genast bästa vänner! Vid 18.15 fick jag min efterlängtade ryggbedövning, trots att jag är extremt nålrädd så blev detta min andra bästa vän. Verkligen guld värd!

Tiden här efter är som i en dimma för mig, knarkade lustgas och hade väldigt intensiva värkar. Vid 21.30 var jag i alla fall öppen 9cm och ca 30 minuter efter det fick jag tydligen Bricanyl då mina värkar var för intensiva (hade då 6st på mindre än 10 minuter)..

Vid ca 23.30 började jag krysta (tror jag, de sa att jag krystade en timma i alla fall..Tungan ute).. Vet bara att jag började vråla på sambon att han kommer nu, och i nästa sekund är hela rummet fullt av personal. Det skriks om urakut kejsarsnitt och jag kastas över på en annan säng. Sambon trycks in i ett hörn och glöms bort - hjärtljuden på bebisen hade tydligen försvunnit totalt! Förvånad

Hade dock en fantastisk förlossningsläkare som med is i magen väntade några sekunder extra, hjärtljuden kom tillbaka och efter mycket om och men slutade förlossningen vaginalt och en väldigt pigg kille kom till världen 00.32 (fick 10 av 10 på apgar). Hela 48cm lång och 3374g tung Solig, betydligt mindre än vad jag/vi befarade!"

Idag är William aKa Ville strax över en månad gammal. Allt går jättebra, förutom amningen. Har fortfarande stora problem med fisens grepp (han gapar inte tillräckligt stort), utan pumpar och ger det mesta på kopp, tränar greppet vid varje amning men bröstvårtan ser mer eller mindre alltid klämd ut tyvärr..

Fick också graviditetsklåda ca. 2 veckor efter förlossningen, blev så illa att jag inte kunde sova om nätterna ett slag utan fick medicin utskrivet.. Har i dagsläget kliat sönder både armar och ben, men det är ääääntligen på väg att lugna ner sig!
    "Practise makes perfect"
  • fiialotta3

Känner väl igen det där med besök som kommer tiden, och när de stannar länge! Jag tycker att det är jättesvårt att säga ifrån när jag tycker att det blir för länge eller att jag bara vill vara ensam hemma med min egen lilla familj en dag eller två, helt utan besök.

Hade en av mina systrar här en dag (när vi bara hade varit hemma en vecka) och när hon väl åkte hem så var jag så trött att jag började storgråta ;) men nu i efterhand så kunde jag varit tydligare (men det är ju så svårt) med att det var för länge och hon är ju bara 16 år och då kanske det inte är helt lätt att föreställa sig hur trött man kan bli av det här nya livet ;)

• Patricia Helena
    Bebislängt skrev 2014-10-19 17:14:36 följande:

Jag tycker att det är jobbigt med alla besök och jag har så svårt att säga nej. Folk vill ju komma medan han är liten. Varje helg är det någon som kommer och jag bara längtar efter en helg med lugn och ro..

Vi har också haft mycket besökare dem första 2 veckorna, nästan konstant varje dag. Nu är Nico 3 veckor och det har börjat avta nu. Nu har vi bara dem vännerna kvar som ringer (skojar inte!) kl 22 på kvällen och vill komma. Har blankt sagt nej. När vi sedan lagt på har jag varit fullständigt vansinnig, och muttrat högt hur f*n man kan be om att få komma så sent på kvällen till nyblivna förändrar ! Vissa har inget hyfs och noll förståelse !
  • linnéa001

Jag tycker det låter jättetrevligt med en massa besök. Hellre det än att sitta ensam hela dagarna som jag gör, förutom dotterns sällskap då. Min syster har varit här två gånger och min mamma också. Plus en av mina bästa kompisar. Min pappa har vi varit hos en gång. En gång har killen haft några kompisar på besök. Det är allt på fem veckor.

Det är kanske vi som är lite ensamvargar. Antar att svärmor hade kommit hit var  och varannan dag om hon kunnat, men killens föräldrar bor utomlands. Min mamma jobbar på vardagar och kan inte komma varje helg, även om hon skulle vilja. det får hon gärna göra också. Njut av sällskapet!

• mirakelmamma

Här har det varit lagom mycket besök. Tycket gott att folk kan vänta lite för man orkar absolut inte träffa en massa folk i början när man kommit hem. Bebisen är ju faktiskt kvar... Vi hade lite kalas i helgen och hela min mans släkt kom på besök. Inget avancerat - köpte tårta, bullar och kakor som vi bjöd på. Vår andra dotter fyllde 10 år några dagar efter bebisens födelse så det va henne vi firade. Men bebisen fick nästan mer presenter än systern.  

Angående svamp, prata med BVC de brukar kunna skriva ut något som man penslar på bröstet och ev i munnen på bebisen. Försök att lufta brösten så mycket som möjligt. 

• BjörkW

Nu börjar musten gå ur oss här hemma.. Har haft en hemsk uvi som efter behandling böts av med en förkylning som verkligen påverkar hela kroppen! Jag som aldrig är sjuk.. Kan inte andas, svälja och har ont i varenda muskel! Och inatt har lilleman viljat ha bröstet varje timme! Tur att han är bra söt iaf ;)

Hur går nätterna för er?

• Brewilma

Nu vaknar hon när varannan timme men nu är hon lite förkyld också. Annars har hon sovit 3-4 timmar innan hon har vaknat första gången. Efter det har hon sovit 2 timmar ungefär så det har känts helt ok. Jag hoppas att dom sovvanorna kommer tillbaka när hon är frisk igen :)

Jag förstår om du är sliten när hon vaknar varje timme. Dessutom blir man ju mycket tröttare när man är sjuk också. Ammar man är det ju svårt att turas om också. Jag håller tummarna för att du ska blir frisk snart och att han ska vilja sova lie längre mellan varje matpaus.

Svar på tråden septemberbarn 2014