• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2014-10-27 08:36:11 följande:

Hur har ni det med röda rumpor?

Sonen fyller en månade idag och har fått ett tråkigt skav i ena jumsken :/ Hursmorstips? Han har blivit så ledsen för "ingenting" och vi tror det svider i jumsken, så klart man blir ledsen då..

Han kanske är i femveckorsfasen :)

Vi bytte nyligen blöjstorlek och det hjälpte mot vår bebis röda ljumskar annars.
  • linnéa001

Jag har smörjt dotterns röda rumpa med idominsalva. Funkade jättebra, det röda försvann på ett par dagar.

• BjörkW
    Bebislängt skrev 2014-10-27 09:18:27 följande:

Han kanske är i femveckorsfasen :)

Vi bytte nyligen blöjstorlek och det hjälpte mot vår bebis röda ljumskar annars.

Ja han är nog absolut i någon utvecklingsfas för vi ser honom göra nya saker hela tiden :) Men blöjstorleken kanske vi kan testa bara dom inte blir galet förstora! Han har slutat att bajsa på nätterna så inatt sov han naken med bara "kisshandduk" och då var han mycket nöjdare :)
  • linnéa001
    BjörkW skrev 2014-10-27 10:03:37 följande:
    Ja han är nog absolut i någon utvecklingsfas för vi ser honom göra nya saker hela tiden :) Men blöjstorleken kanske vi kan testa bara dom inte blir galet förstora! Han har slutat att bajsa på nätterna så inatt sov han naken med bara "kisshandduk" och då var han mycket nöjdare :)
    Min flicka har sovit några nätter utan att bajsa, men inte så pass många att jag/vi vågar ta bort blöjan. Dessutom blir det ju blött om hon kissar. Är det någon speciell handduk du använder?

Den här femveckorsfasen. Hur länge håller den på? Min flicka är sex veckor och en dag och jag tycker att hon fortfarande är "besvärlig" när det gäller bröstet, alltså tar tag, släpper, tar tag, o.s.v. Fast precis som bebisen nedan så lugnar hon sig när man lägger ner henne eller låter henne sitta i sin babysitter ett tag. Plus att hon har svårt att komma till ro och somna. En ny fas börjar ju vid åtta veckor så den här första fasen borde ta slut snart. Eller så går de kanske in i varandra.
    Bebislängt skrev 2014-10-24 12:15:14 följande:

Min gör samma sak när han äter. Både mot bröstet och flaskan. I bland funkar det att ge honom nappen en stund. Ibland verkar han bara otröstlig. Konstigt nog kan det funka att lägga honom på en filt eller i babygymet. Trodde att det var jag som skulle vilja ha egentid, inte bebisen hehe.

Man märker på honom att han liksom är mer med. Följer med blicken och intresserar sig för saker. Det känns lättare att ta de besvärliga stunderna när man vet att det är för att han utvecklas :)

• Bebislängt

8 dagar enligt min app, så det beror väl på när det började. Men det är nog olika. Kan säkert flyta ihop också.

Min bebis har inte alls hajat det där med vintertid. Precis när han hade börjat sova hela natten ända till klockan sex.. Nu vaknar han ju klockan fem istället.

• fiialotta3

Är det någon här som har testat babymassage? Vi går en kurs nu på fyra träffar och har bland annat fått tips på hur man kan massera bebisen om den har kolik eller är gasig i magen, testade den massagen tidigare idag på min lilla tjej när hon bara skrek och spände sig och hon tystnade nästan direkt och kort efter kom världens fis och sen en full blöja ;) (man ska aldrig massera ett barn som gråter, men kolikmassagen är ett undantag).

Angående röda rumpor så fungerar inotyolsalvan superbra, den funkar till allt och har använt den ganska mycket när jag jobbade på dagis :) Hade problem med röda halsveck och frågade en släkting som är BVC-sköterska och hon tipsade om den, testade och det var nästan borta dagen efter :)

• Brewilma

Hur ofta behöver dom äta på natten? Våran dotter är 7 veckor nu och har dom sista nätterna sovit lite drygt sex timmar innan hon har vaknat. Behöver dom äta oftare i den här åldern eller kan jag låta henne sova så länge hon vill.

• misa85
    Brewilma skrev 2014-10-27 22:25:52 följande:

Hur ofta behöver dom äta på natten? Våran dotter är 7 veckor nu och har dom sista nätterna sovit lite drygt sex timmar innan hon har vaknat. Behöver dom äta oftare i den här åldern eller kan jag låta henne sova så länge hon vill.

Går bebis upp i vikt så låt henne sova och passa PP och sov själv :)
Svar på tråden septemberbarn 2014