• SsaraL

Pergotime start Oktober 2014

Då har sambon och jag precis varit på första mötet och gjort vul!
    Hon kunde konstatera att jag hade pco, och efter 1 1/2 år ångrar jag att vi inte sökte hjälp tidigare.. Fick iallafall pergotime som jag hämtade ut nyss och ska börja med detta när mensen kommit (om ca 4 dagar!).

Är det fler som vill följas åt? Detta är vårt första barn och vi är supernervösa och pirriga över om det ska fungera eller ej.

Är det någon här som testat pergotime innan? På vilket försök gick det för er? =D

• Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014
  • Kingston

Vad är det som bestämmer hur många kurer man ska prova? Min läkare verkar inte vilja skriva ut fler kurer än 2... Och den ena är ju redan förbrukad så det känns ju som om mina chanser att lyckas är ganska små!

Dessutom undrar jag vad som bestämmer vilken dag i menscykeln man skall börja med Pergo? Jag skall börja på dag 3...

Vilken dag fick du börja på Ninni84? Grattis till dig förresten!

• Donna78
    Kingston skrev 2014-11-13 14:37:34 följande:

Vad är det som bestämmer hur många kurer man ska prova? Min läkare verkar inte vilja skriva ut fler kurer än 2... Och den ena är ju redan förbrukad så det känns ju som om mina chanser att lyckas är ganska små!

Dessutom undrar jag vad som bestämmer vilken dag i menscykeln man skall börja med Pergo? Jag skall börja på dag 3...

Vilken dag fick du börja på Ninni84? Grattis till dig förresten!

Jag fick instruktioner om att börja på cd 5 och det ledde till en fullfjädrad graviditet. Har dock läst att det spelar väldigt liten roll om man börjar på cd 5 el cd 3 så följ du din läkares råd...
  • ninni84

tackar tackar

Jag har börjat på dag 5 alla gånger. och det är läkaren som bestämmer när man ska börja och hur många kurer man vill skriva ut och detta varierar väldigt mycket från läkare till läkare. denna gång skulle jag bara få tre kurer på mig, vet inte vad hon hade tänkt efter det.  

• Heobea

Hej!

Jag tänkte också hoppa in här. Vi har försökt få barn i typ 2,5år men utan att lyckas. Inget konstigt egentligen med tanke på att jag har PCO och inga spontana ägglossningar. Jag med strikt LCHF-kost och mer träning äntligen gått ned de där 25 kilona jag behövde för att komma under fetmaBMI:t. Nu har vi äntligen fått börja med hormoner. Efter en lång diskussion med gynekologen skrev hon tillslut ut pergo. Jag funderar fortfarande på varför hon inte skrev ut letrozole, men det får stå för henne. 

Åt första tabletten den 4/11 och var på vul i tisdags (cd12). Såg mest ut som att jag blivit överstimmulerad. Det inte var min vanliga läkare och vikarien var allt annat än sympatisk. Grävde riktigt länge för att hitta äggstockarna och när hon väl kom dit blev det mest suddiga bilder. Så igår ringde jag tillbaka till mottagningen och bad att min läkare skulle kika på bilderna för att hon skulle vara informerad. 10 min senare blev jag uppringd och fick en ny tid. Då (knappt 24h senare) fanns det helt plötsligt två fina äggblåsor, en på 17mm och en på 12mm. Tack för den sa jag, gick tillbaka till mina föreläsningar, log som en sol (mina kursare måste trott att jag snortat uppåttjack eller nått på lunchen....) och lyckades få mannen i säng när jag kom hem. Det där med att industritillverka barn är verkligen ingen hitt för relationen......

Hygienhäxan!
  • lantlivet

Hej å välkommen, vi känner ju varann;) eller ja genom denna sida :)

Woho, hoppas det bli en henne nu då :)

Ja dedär med liggandes blir väl lite påtvingat men de är ju som ett måste när man valt att gå denna väg :)

Heobea skrev 2014-11-13 20:51:59 följande:

Hej!

Jag tänkte också hoppa in här. Vi har försökt få barn i typ 2,5år men utan att lyckas. Inget konstigt egentligen med tanke på att jag har PCO och inga spontana ägglossningar. Jag med strikt LCHF-kost och mer träning äntligen gått ned de där 25 kilona jag behövde för att komma under fetmaBMI:t. Nu har vi äntligen fått börja med hormoner. Efter en lång diskussion med gynekologen skrev hon tillslut ut pergo. Jag funderar fortfarande på varför hon inte skrev ut letrozole, men det får stå för henne. 

Åt första tabletten den 4/11 och var på vul i tisdags (cd12). Såg mest ut som att jag blivit överstimmulerad. Det inte var min vanliga läkare och vikarien var allt annat än sympatisk. Grävde riktigt länge för att hitta äggstockarna och när hon väl kom dit blev det mest suddiga bilder. Så igår ringde jag tillbaka till mottagningen och bad att min läkare skulle kika på bilderna för att hon skulle vara informerad. 10 min senare blev jag uppringd och fick en ny tid. Då (knappt 24h senare) fanns det helt plötsligt två fina äggblåsor, en på 17mm och en på 12mm. Tack för den sa jag, gick tillbaka till mina föreläsningar, log som en sol (mina kursare måste trott att jag snortat uppåttjack eller nått på lunchen....) och lyckades få mannen i säng när jag kom hem. Det där med att industritillverka barn är verkligen ingen hitt för relationen......

• SsaraL
    ninni84 skrev 2014-11-13 14:31:37 följande:

Hej.

Tänkte hoppa in lite här.

Åt min första Pergo kur denna månad, och har gått oväntat på mensen nu, borde ju komma när som hels, för det gör den ju alltid. men fick ett infall i morse och testa mig, nått jag aldrig vågar annars och det visade att jag var gravid :) på första kuren, kan knappt tro det. nu väntar jag på att gyn ska höra av sig så vi kan boka in ett vul. hade nämligen två stora ägg på g dagarna innan ägglossningen.

förra gången jag åt pergotime, när jag skulle få mitt första barn fick vi kämpa som galningar, var inte fören på 4 kuren som hon blev till. det roliga är att hon också blev till i oktober, så vi kommer förhoppningsvis ha två juni/juli barn.

det jag vill säga ge inte upp, någon gång så händer det, vi hade försökt i flera år innan vi sökte hjälp, och sen var det utredningar på utredningar och pergotime utskrivet ett par gånger, i väntan på att vi skulle in på ivf samtal så fick vi sista kuren pergotime, i och med att det drog ut på tiden (de tog fel blodprover på mig), och då blev min lilla tjej till, hon är 1,5 år snart, och full med liv.

Hej, och Grattis!! WOW!!! Vad härligt att det tog första på försöket med pergotime!

Testade du med ägglossningstester under pergotime?
  • monn

Tack för pepp! Och stort grattis! Vad härligt att det fick direkt :)

ninni84 skrev 2014-11-13 14:31:37 följande:

Hej.

Tänkte hoppa in lite här.

Åt min första Pergo kur denna månad, och har gått oväntat på mensen nu, borde ju komma när som hels, för det gör den ju alltid. men fick ett infall i morse och testa mig, nått jag aldrig vågar annars och det visade att jag var gravid :) på första kuren, kan knappt tro det. nu väntar jag på att gyn ska höra av sig så vi kan boka in ett vul. hade nämligen två stora ägg på g dagarna innan ägglossningen.

förra gången jag åt pergotime, när jag skulle få mitt första barn fick vi kämpa som galningar, var inte fören på 4 kuren som hon blev till. det roliga är att hon också blev till i oktober, så vi kommer förhoppningsvis ha två juni/juli barn.

det jag vill säga ge inte upp, någon gång så händer det, vi hade försökt i flera år innan vi sökte hjälp, och sen var det utredningar på utredningar och pergotime utskrivet ett par gånger, i väntan på att vi skulle in på ivf samtal så fick vi sista kuren pergotime, i och med att det drog ut på tiden (de tog fel blodprover på mig), och då blev min lilla tjej till, hon är 1,5 år snart, och full med liv.

• ninni84

det känns jätte roligt att det gick så snabb denna gången. Fortfarande svårt att tro det.

ja jag har alltid testat med ägglossningstester, man blir dock lite nojig av dem. hade ju fått reda på vul att ägget kunde släppa inom ett par dagar och det gjorde det ju med.  

• lantlivet

Va tvungen å lämna tbc katten då ja fick en jätte allergichock inatt å kunde knappt andas. Känns hemskt!! :'(

• joss82

Startade en egen tråd men inser nu att det ju finns en här! Hoppas det är ok att jag hoppar in?

Jag var hos gyn igår och fick utskrivet pergotime för första gången då hon inte trodde att jag har någon ordentlig ägglossning, åtminstone inte varje månad. Får äl-flytningar och positiva äl-test och även en viss temphöjning efter positivt test men hon menar att det kan vara så ändå. Gjord ett VUL för ett tag sedan och då tyckte hon att det såg ut som att äl var på gång, men det kanske inte stämde då?Har oregelbunden cykel på 32-40 dagar och alldeles för låga progesteronvärden (7 och 15 de två cykler vi mätt). 

Min gyn följer inte upp det med VUL utan bara med blodprov efter äl för att kolla progesteronhalten, är det vanligt?

Känns bra att något händer efter att ha försökt sedan tidigt i våras, men också jobbigt att något verkar vara fel med min ägglossning Rynkar på näsan.

Svar på tråden Pergotime start Oktober 2014