• Anonym (fundersam)

Flytta ifrån mitt barn.

Det är så att jag har ett barn på 7 år, jag och pappan har delad vårdnad och separerade när barnet var 10 månader. Vi kommer bra överrens om de mesta.

Jag har bott på ett och samma ställe i alla år och misstrivs här psykiskt. Har alltid velat flyttat härifrån men har aldrig kommit längre än att jag tänkt tanken.

Har nu kommit fram till att jag vill flytta med min sambo till hans hemland här i europa.

Jag vet att jag aldrig får med mig mitt barn och pappan är beredd på att ta hand om barnet.

Så vi kommer att ha delad vårdnad och barnet kommer vara hos mig på loven.

Jag är en dålig mamma eftersom att jag misstrivs här. Och för att vara osjälvisk så vill jag inte bråka och försöka ta med mig mitt barn, barnet har all övrig släkt här. Och jag vet att h*n har det bra här även om det kommer att göra fruktansvärt ont.

Är jag en dålig mamma som lämnar mitt barn i Sverige eller borde jag stanna kvar här o stå ut och må dåligt ?

• Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.
  • FIame
    Anonym (meh) skrev 2014-11-03 18:39:11 följande:
    Jag var 5år och föräldern lämnade över natten och hörde aldrig av sig igen fören jag var runt 12år och bad MIG om pengar.

Bara för att Ts planerar att flytta till annat land så betyder det ju inte att det blir abrupt, kan ju ta flera månader och all denna tid kommer barnet att vara medveten om det.
    Sen blir ju barnet lämnat/övergiven, utan dom kommer med största sannolikhet ha regelbundet kontakt med sin mamma genom tex. skype. Och jag anser att en pappa är en minst lika bra förälder som en mamma.

Som sagt, det är ingen som säger något när pappa inte är med i bilden, men så fort en mamma ska "försvinna" så blir det ett jävla liv.
    Småfolket är allt lite konstiga, det håller jag med om!
  • Isola80
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-03 18:48:17 följande:

Som jag skrev tidigare så är det inte de lättaste att få arbete eller boende just här i närheten där vi bor. Tro mig jag har bytt jobb och bostad för att förändra mitt mående och detta har pågått 5 år eftersom att jag inte velat "ge upp". Jag vet att pappan är en bra förälder och skulle aldrig i mitt liv lämna mitt barn om jag inte var övertygad om att h*n får det bra.

Men vad får dig att tro att ytterligare en flytt är lösningen på ditt mående?

Att lämna sitt barn låter i mina öron helt fruktansvärt. Jag skulle aldrig göra det. Jag älskar dem för mycket.
  • jenny99

Min mamma lämnade oss,hon flyttade väldigt långt bort.Jag var 14 år och minns än idag hur hemskt det var.Ingen kunde ersätta mamma,och det kändes som jag behövde henne som mest.Jag minns många ledsna samtal från min sida,även 1 år senare gjorde det faktiskt ont även om man vande sig.Jag själv skulle aldrig låta barnen vara ifrån mig eller sin pappa.Att flytta en timme resväg är en sak om man måste,men ett annat land?Telefon och all ny teknik kan aldrig ersätta dig.

• Anonym (ensamstående)
    Anonym (fundersam) skrev 2014-11-03 17:53:40 följande:

Tack för svaret.

Ja barnet har allt här.

Jag skulle ju inget hellre än att ha h*n med mig men jag vill inte bråka o allra minst rycka ifrån barnet allt de redan har.

Bra! Du vet att en konflikt är det sämsta du kan ditt barn.

Mitt barn flyttade med sin mamma och jag gjorde valet att inte bråka om det trots att hon på egen hand sa upp skola och allt. Vad barnet behövde var ingen konflikt om vad som var rätteller fel. Barnet behövde en vuxen förälder som stöttade det o var förutsägbart o gav trygghet. Trots det var barnet deprimerad i 9 månader för att det saknade mig som hon vuxit upp med, sin skola, sina kamrater och sitt hem.

Sen vände det o hon har det bra. En konflikt samtidigt som hon skulle anpassa sig till de nya omständigheterna hade inte gynnat henne.

Det är barnet det handlar om.
  • Anonym

Du är inte en dålig mamma för att du misstrons på din nuvarande ort.

Du är en dålig mamma för att du överväger att flytta ifrån ditt barn och sätta dina behov och önskemål framför ditt barns välbefinnande.

• Anonym (N)

Herregud alltså, jag tycker att det är förkastligt och helt avskyvärt. Jag skulle personligen aldrig, aldrig, kunna överge mina barn.

Hur kan du ens tänka tanken att flytta utomlands?? Visst du mår dåligt, men tycker du att det är bättre att ditt barn mår dåligt istället för dig? Och att välja sin snubbe framför sina barn..

Jag tycker att du gör fel, fel, fel, men det är ju bara min åsikt.

• MadlenA

Det är det sista jag skulle gjort, hade hellre dött än lämnat mina barn. Men vi fungerar alla olika

• sextiotalist

Eftersom jag vet, inom bekantskapskretsen, att den ena föräldern har arbetat på andra platser under rätt långa tider, så ser jag inget konstigt.

Om man förklarar och har kontakt, så tror jag det kan fungera bra. Det beror också på hur pappan agerar. eftersom det är ändå han som får ta vardagen och de frågor som barnet ställer.

Det går liksom inte att säga ja eller nej, en del barn fixar det utmärkt och ser inga konstigheter, andra barn kan må dåligt av det

Du känner ditt barn bäst och du får nog prata rätt mycket med pappan om det.

• katastrofplantagen

Jag tycker du hellre ska bo kvar och må dåligt ja. Enligt mig är det din plikt att se till ditt barns bästa i första hand och det förstår du väl att det inte är att du flyttar!

Svar på tråden Flytta ifrån mitt barn.