• Tobbe76

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

Hej !

Vet ej egentligen varför jag skriver på nätet har aldrig gjort det förut.

Men ngn gång måste ju vara den första, samt jag har ingen annan att fråga.

Göra en historia kort, har ätit 150mg/dag alltså 5st 30mg Dolcontin om dagen i tre år.

Detta har jag gjort för att kunna utföra mitt jobb som varit spela fotboll.

Nu till kruxet när jag ännu var aktiv så såg jag egentligen inget fel med det, hade ej ont var pigg hela tiden osv.

Men nu när jag lagt av med fotbollen insåg jag för 6dagar sen att (nu kommer orden jag aldrig trodde jag skulle säga) JAG ÄR JU EN MISSBRUKARE !!!!!

Börja då funderar direkt hur jag skulle göra för vill ju vara en ren människa. Så börja med kapa från 150mg/dag till 30mg/dag direkt och direkt spåra magen ut, men läste då om Dimor och det funka bra. Sedan har jag varit varm/kall och benen rycker lite men ej mkt. Samt sömnen har varit riktigt kass iaf första nätterna. Men har funkat helt ok i vardagen som människa.

Så nu till mina frågor.

1: Har sedan 12 timmar inte tagit ngn mer tablett så tänkte försöka sluta direkt nu från 30mg för känner inga värre symptomer än jag gjorde när jag minska första gången. Är det och lura sig själv och man får ett helskotta sen om några timmar/dagar?

2: Frågan är att jag aldrig haft ont i ryggen utan knän, men nu när jag trappa ner fick jag värk i ryggen. Och läste då på nätet är hjärnans sätt och lura mig ta piller kan det stämma och om jag rör på mig och får ingång kroppen så kommer det bli bättre?

3: Om jag slutar direkt nu när jag ändå inte tagit ngt på 12. När är då skiten ur kroppen och man känner sig bättre?

4: Fjärde och sista frågan har Alvedon, Dimor, Stesolid samt imovane och ngt som heter Mirtin utskrivet. Dom tre sista medicinerna fick jag när jag sluta mitt jobb och gick in i depression men tog aldrig ngt. Men kan detta hjälpa mig ngt nu om jag skippar och ta ngn mer tablett skulle gjort det för 4h men känner mig ej sämre?

Har läst hemska historier på nätet och då mest på Amerikanska sidor iofs. Detta har ju gjort att jag ej vågat förut. det har ju skrämt livet ur mig och därför jag blev chockad när jag ej känner så starka saker även om jag minska 120mg direkt.

Sedan ska givetvis säga att jag har ju suget efter ta en tablett men det kan jag hantera.

Hoppas någon kan svara iaf på ngt av detta. För har absolut ingen och ta hjälp av då alla tror jag alltid varit den "stjärnan" och speciellt som jag är uppvuxen i ett mindre samhälle, min familj och vänner skulle skämmas ihjäl, och rädd skulle bli för stort uppståndelse lite överallt på grund av mitt förra yrke. Och skulle aldrig orka det och då aldrig sluta utan fortsätta ljuga för mig själv och säga ingen fara du kan hantera detta...

När sanningen är jag är en och nu säger jag det för andra gången EN MISSBRUKARE MEN HAR EN JÄVLA VILJA AV STÅL OCH SLUTA NU!!!!!!

Sedan när allt är klart och jag varit ren och kännt livet komma tillbaka utan den falska känslan dolcontin ger!!!

Ska jag gå ut offentligt och börja jobba med detta för jag om ngn är har en fördel på grund jag varit en offentlig människa sedan jag var 17-18år och börja spela fotboll väldigt högt. Så hoppas jag kan uppmuntra och berätta min story då för både skolelever och äldre att alla kan trilla dit, oavsett yrke,ålder, kön och man inser inte att man missbrukar för man funkar ju. både bland vänner/familj jobb osv. Och det viktigaste man kan ta sig ur detta!!!

Men som sagt först hoppas jag på hjälp på mina frågor att klara detta jävla missbruk och är nu faktiskt 4h 30min sen jag skulle tagit tablett och är ej sämre ännu JIPPI

Förlåt för ett lång mail men vågar ej vända mig någon annanstans för hjälp!!!

• Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!
  • Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 17:03:24 följande:
    Tack för svaren !
    Hjälp kommer jag inte söka skulle bli skandal är helt tusen på det och så många som skulle bli besvikna givetvis då i första hand familj/vänner men även många jag inte ens känner. Och allt man presterat blir inget värt.
    Sedan doktorn som skrev ut detta finns ej i detta land eftersom jag jobba utomlands dom sista åren.

Tack för du ej sa jag var Missbrukare det värmde. Men ärligt vad är egentligen skillnad på mig och ngn på gatan ? Jo det enda är jag har hållt upp en fasad och varit offentlig samt givetvis ej behöver göra ngt brottsligt för att få min vardag och gå ihop. Så visst fan är jag beroende men också en missbrukare.
    Men dina råd var bra :)
    Har ju trappat ner 120mg/dag och mår ej sämre än som en vän som var här sa. Du ser lite småsjuk ut. Han vet inget om detta.
    Så varför vänta tänkte ja och klippa dom sista 30mg alltså det som ska kallas Cold Turkey.
    Har inte tagit ngt mer ännu, men begäret finns där. Men rör på mig osv och hoppas.
    Frågan är om när det är ur kroppen?

Men stort tack :)

Jag sa inte att du inte var missbrukare, för det skulle värma.
    Utan för jag inte gillade att du katalogisera dig med folk som har bra mycket värre problem än du.
    Man vinner inget på att stigmatisera sig själv, tvärtom tror det kan orsaka problem i vissa fall.
    Där du kanske ger upp och tänker jag är missbrukare, och sen går in i ett riktigt missbruk.

Här har du hur man definierar missbruk/beroende.
    www.alna.se/fragor-fakta/missbruk-och-beroende
    Dessa kriterier är inte statiska, och finns utrymme för tolkningar.
    Om man verkligen uppnår ett kriterier eller inte.
    På beroende, ser jag som du uppfyller det, med tanke på vad du skrivit och längden på din konsumtion.

Att morfinet är ur i kroppen, betyder inte att du är utan abstinens(AT).
    Cold turkey kan du pröva, men skulle gissa du har svåra problem med AT i 6-14 dagar.
    Det är trots allt en betydande mängd du tagit
    Om det visar sig att cold turkey inte funkar, hoppa direkt till uttrappning.
    Den resan är inte enkel heller, men betydligt mildare.
    Se till att när man närmar sig slutet, att du tar den lilla dos du har kvar att trapput.
    Att den tas innan du lägger dig för att sova.
    För sömnen är viktig i ditt tillfrisknande.
    Kan du itne somna, så glöm att försöka somna.
    Gå sätt på TV, på låg volym och titta på nått du gillar
    När du känner tröttheten komma, så ta chansen och somna.
    Antagligen vaknar du 30-60min senare, speciellt i början.
    Detta kommer bli betydligt tydligare om du går cold turkey.

Du har även utvecklat ett psykiskt beroende, det sitter helt i hjärnan.
    Speciellt om du använt din dolcontin i vissa speciella situationer.
    Än varaktigt intag, som då inte skapar samma psykiska beroende.

Har stor erfarenhet av morfinpreparat.
    Då jag har en smärtproblematik, med psoriasis i botten.
    Försöker alltid begränsa intaget till 6-8 veckor max.
    För sen ta uppehåll på 10-14dagar.
    Går du över denna tid, så kommer man få mer och längre AT.

Sen fattar jag inte att du pallat spela fotboll på elitnivå med morfinpreparat.
    Då det tar ner ens prestationsförmåga en hel del.
    I alla fall är det min erfarenhet.

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 17:15:15 följande:
    Det är för lite opiater i dimor för att skapa ett beroende av opiater. Jag har på recept 6 tabletter om dagen, året runt. Jag glömmer dock ta dom i perioder så isåfall har jag en stor tolerans mot opiater eller så är det inte tillräckligt med det i dom..

Det är inte för lite opiater i dimor, det är bara så att dimor inte klarar av att passera blod/hjärnbarriären.
    Med tanke på såpass effektiv dimor är, som förstoppare.
    Så är det helt säkert en potent opiat som så.

Och tar du 6st för din mage vaje dag, så är du beroende av dom.
    Även om beroendet inte är pga berusande/påverkande art.

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 18:53:54 följande:
    Tack igen alla fina personer. Trodde ej på nätet, men ack så fel jag hade ni har hjälpt mig mkt och det är jag evigt tacksam för!!!!

Först till Tines: Tack för ditt svar och vet du har rätt till 99,9% så kan ej säga emot. Men tyvärr gäller inte detta alla, för vem vill inte tjäna en tusing eller två av bara ett samtal AB typ. Hänt mig och många andra före mig. Men rätt råd om jag haft ett annat yrke eller bott i typ Usa där det är en merit nästan med rehab.

Empath : Jag visste knappt så underbara människor som dig fanns för 1h sen. Då jag fick ett mail som fick mig gråta av en okänd person här och sen nu dina svar!!!! Människor som DIG har min yttersta respekt och glädjer mig det finns!

Dina svar gjorde mig väldigt lättad och kommer göra detta enklare :)
    Angående medicin tror jag ändå det kan vara bra med antidepressiv för ska visst var hemskt efterdom psykiska problemen är över. Iaf vad jag läst mig till, men då ska sägas att jag borde vara väldigt sjuk nu efter snart 16-17h om inte folk ibland överdriver lite på nätet.

För har som du skrev gjort både iofs 10 armhävningar och 10 situps samt gått 2 km och känner mig absolut inte sjukare än förut. Är som ha en väldigt lätt förkylning max.

Men vem du än är så har du all min kärlek och tacksamhet..

Ställer man en fråga rätt, hur dum den än är.
    Så finns det få, som kommer klanka ner på dig.
    Du har öppnat upp dig, för att få hjälp och defintivt visat din sårbarhet.
    Det gör att de flesta får empati för situationen.
    Speciellt de som haft problem med denna typen av medicin.

Funkar inte cold turkey för dig, då att det blir övermäktigt för dig.
    Så dra igång en långsam nedtrappning.
    Har du svårt att följa schema på nedtrappning, så be frugan om hjälp, eller vän.
    Och berätta att så och så ska jag har jag planerat, och portionera ut det åt mig.
    Ha inte övertro i hur snabb du då ska trappa ut.
    Bättre super långsamt och framgång, än snabbt och misslyckas.
    (Detta då om din cold turkey inte funkar)

• Tobbe76

Carnitas: Tack för dina svar dom hjälper mig mkt och om det tar 6-14 dagar och ej blir för mkt värre så härdar jag utan ngn tvekan ut. Men sömn är nog A och O tror jag också ska förbi apoteket nu och ta ut mina imovane och ta iaf om jag ej somnar.

Sedan vill jag be om ursäkt inte min mening att göra ngn arg osv fattar att finns folk som har tusen ggr värre missbruk än vad jag har. Men var den insikten jag fick och eftersom jag aldrig tagit ngt annat i hela mitt liv så såg jag mig som Missbrukare. Men känns bättre och lättare med beroende faktiskt för det kan jag härda ut. Har sista 3h haft en tablett i fickan bara för att visa för mig själv att jag ej tar den. Har käkat 4alvedon är allt.

Ska säga är väldigt vanligt iaf fotbollsspelare kör Dolcontin märks ju ej. Som tur är hoppa jag aldrig på oxycotin som är poppis nu i min idrott!!!

Men tack för dina svar och önskar dig tillfrisknande också och all lycka och respekt!

• Empath
    Carnitas skrev 2014-11-13 19:11:23 följande:

Det är inte för lite opiater i dimor, det är bara så att dimor inte klarar av att passera blod/hjärnbarriären.
    Med tanke på såpass effektiv dimor är, som förstoppare.
    Så är det helt säkert en potent opiat som så.

Och tar du 6st för din mage vaje dag, så är du beroende av dom.
    Även om beroendet inte är pga berusande/påverkande art.

Måste ju få inflika, det var min startdos när jag började med den, pga svår problematik, dock kommer perioder när jag inte behöver använda dom (isåfall hade jag skitit inte bara tegelstenar utan ett helt miljonprojekt troligen)
    Foten i munnen

Ett beroende innebär att man inte kan styra över sitt användande. Mitt användande styrs av min mage, så i de perioder den skärper till sig, då styr magen att jag för en gångs skull inte behöver ta dom. Så nej, det är inget beroende. 

För att bli beroende av loperamid så man får fysiska utsättningssymtom som magsmärtor, diarre osv så nämns behandlingar med höga doser varje dag i två år. 
  • Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-13 19:35:25 följande:
    Carnitas: Tack för dina svar dom hjälper mig mkt och om det tar 6-14 dagar och ej blir för mkt värre så härdar jag utan ngn tvekan ut. Men sömn är nog A och O tror jag också ska förbi apoteket nu och ta ut mina imovane och ta iaf om jag ej somnar.

Sedan vill jag be om ursäkt inte min mening att göra ngn arg osv fattar att finns folk som har tusen ggr värre missbruk än vad jag har. Men var den insikten jag fick och eftersom jag aldrig tagit ngt annat i hela mitt liv så såg jag mig som Missbrukare. Men känns bättre och lättare med beroende faktiskt för det kan jag härda ut. Har sista 3h haft en tablett i fickan bara för att visa för mig själv att jag ej tar den. Har käkat 4alvedon är allt.

Ska säga är väldigt vanligt iaf fotbollsspelare kör Dolcontin märks ju ej. Som tur är hoppa jag aldrig på oxycotin som är poppis nu i min idrott!!!

Men tack för dina svar och önskar dig tillfrisknande också och all lycka och respekt!

Hur längesen du tog senaste dosen?
    6-14 dagar är från när AT startar.
    Du använt 3år och en betydande dos, kan betyda längre.
    Men det värsta kan vara över då, men ingen dans på rosor ens efter detta.
    Men antagligen mer hanterbart då.

Du får missbrukare från stigmatiseringen i samhället.
    Du är beroende, och antagligen har ett svårt beroende.

Detta beroende är inte lätt, och har liknande problematik som missbruk.
    Enda fördelen att inte kalla dig missbrukare, är för du inte är en missbrukare.
    För missbrukare sprider bara elände kring sig.

Har du familj(de du bor med), så bör du informera dom.
    För annars kommer dom inte fatta ett skit, varför du kommer bete dig konstigt de närmaste veckorna.
    Var ärlig, säg varför du fått dom och att det är en process, som tar någon vecka att lösa.

Jag kommer aldrig tillfriskna(kronisk sjukdom), dock kan man önska att skoven är så långt ifrån varandra som möjligt.
    I tisdags efter 4månader utan smärta, så vakna jag med medelmåttig smärta.
    Och bara tänka, nej jag vill inte igen.
    Som tur var, så på eftermiddagen.
    Så gick smärtan tillbaka igen.
    Min smärta kan vara från par timmar till 8-10 veckor, man vet aldrig :/
    I somras, så tårades ögonen, och var så nära att åka in för smärtlindring.
    Hade som tur var en del tramadol hemma, tog större dos än rekommenderat.
    Men gjorde så jag slapp åka in, sen dog smärtan ut.
    Men har erfarenhet, och vet om hur man gör för trappa ut när det inte gör inte längre.
    Gränsen ligger på ca6-8 veckor, går man över så får man otrevligare AT :/

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 19:48:27 följande:
    Måste ju få inflika, det var min startdos när jag började med den, pga svår problematik, dock kommer perioder när jag inte behöver använda dom (isåfall hade jag skitit inte bara tegelstenar utan ett helt miljonprojekt troligen)
    Foten i munnen

Ett beroende innebär att man inte kan styra över sitt användande. Mitt användande styrs av min mage, så i de perioder den skärper till sig, då styr magen att jag för en gångs skull inte behöver ta dom. Så nej, det är inget beroende. 

För att bli beroende av loperamid så man får fysiska utsättningssymtom som magsmärtor, diarre osv så nämns behandlingar med höga doser varje dag i två år. 

Okey, trodde du tog 6 varje dag.

Beroende handlar mer om att man inte kan styra sitt användande.
    Utan att kroppen skapat ett beroende.
    Bra exempel här, är näspray, som man då msåte ta pga näsan havererar om man slutar.
    På samma sätt din mage vill fungera.

Som jag sa till TS, testa detta bröd.
    Det har en jävla förmåga att normalisera din mage.
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    jag rekommenderar detta bröd.

Går snabbt att göra.
    Men eftersom det är ett bakpulverbröd, så gör inte för mycket.
    Då det tappar smak snabbt.
    Så funkar inte att frysa in, eller spara så länge.
    Bör ätas inom 12h, än bättre inom 1h.
    Då det har en bra smak.
    Fiberhusk, hittar du på glutenfri-hyllan.
    Är en ljusgul-påsae.
    Är tillför att ge en seghet, som gör så att bubblorna av bakpulvret stannar i brödet.
    Och ingen smak ger det, som jag tycker i alla fall.

• Empath
    Carnitas skrev 2014-11-13 19:08:31 följande:

För sömnen är viktig i ditt tillfrisknande.
    Kan du itne somna, så glöm att försöka somna.
    Gå sätt på TV, på låg volym och titta på nått du gillar
    När du känner tröttheten komma, så ta chansen och somna.
    Antagligen vaknar du 30-60min senare, speciellt i början.
    Detta kommer bli betydligt tydligare om du går cold turkey.

Du har även utvecklat ett psykiskt beroende, det sitter helt i hjärnan.
    Speciellt om du använt din dolcontin i vissa speciella situationer.
    Än varaktigt intag, som då inte skapar samma psykiska beroende.

Har stor erfarenhet av morfinpreparat.
    Då jag har en smärtproblematik, med psoriasis i botten.
    Försöker alltid begränsa intaget till 6-8 veckor max.
    För sen ta uppehåll på 10-14dagar.
    Går du över denna tid, så kommer man få mer och längre AT.

Sen fattar jag inte att du pallat spela fotboll på elitnivå med morfinpreparat.
    Då det tar ner ens prestationsförmåga en hel del.
    I alla fall är det min erfarenhet.

Och för att lyfta fram det jag ser som är bra och för andra som läser detta, sömn är otroligt viktigt, kan bara hålla med!

Tänkte bara tipsa, min pappa lider av psoriasisartrit, med svår ledsmärta och även psoriasis (på huden då) han har gjort cellgiftsbehandlingar och solat med de där specialsolarierna osv som bara hjälpt tillfälligt och han var så fast i morfinberoende för många år sedan. 

Nu har han börjat med någon injektion, kan fråga vad den heter om du inte testat den, han har i vanliga fall psoriasis över nästan hela kroppen och svår värk, han har inte ett sår trots at det är november och han klarar de flesta dagar utan något smärtstillande och han slipper mer cellgiftsbehandlingar. Vet inte om detta var nytt eller om han fått testa det först nu efter 30 år men det ger ju mirakelresultat, iallafall på honom.
  • Empath
    Carnitas skrev 2014-11-13 19:55:54 följande:

Okey, trodde du tog 6 varje dag.

Beroende handlar mer om att man inte kan styra sitt användande.
    Utan att kroppen skapat ett beroende.
    Bra exempel här, är näspray, som man då msåte ta pga näsan havererar om man slutar.
    På samma sätt din mage vill fungera.

Som jag sa till TS, testa detta bröd.
    Det har en jävla förmåga att normalisera din mage.
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    jag rekommenderar detta bröd.

Går snabbt att göra.
    Men eftersom det är ett bakpulverbröd, så gör inte för mycket.
    Då det tappar smak snabbt.
    Så funkar inte att frysa in, eller spara så länge.
    Bör ätas inom 12h, än bättre inom 1h.
    Då det har en bra smak.
    Fiberhusk, hittar du på glutenfri-hyllan.
    Är en ljusgul-påsae.
    Är tillför att ge en seghet, som gör så att bubblorna av bakpulvret stannar i brödet.
    Och ingen smak ger det, som jag tycker i alla fall.

Ja det var jag som var jäkla otydlig 6 per dag är normaldosen, någon månad eller två ibland i sträck. Nässprej är ett jävla gissel, det tar jag inte för japp, vet vad du menar. 

Tack för tips om bröd, jag tål inte jäst så jag äter inte vanligt bröd men nya recept är alltid uppskattat Jag har dock testat med det mesta för magstackaren, det är bara så den är tydligen. Har en sällsynt autoimmun sjukdom i botten så det är troligen den som ger andra problem. Ska dock testa ditt recept snarast för baka var längesedan jag gjorde Glad
  • Anonym (tänk efter)
    Tines skrev 2014-11-13 15:24:18 följande:

Du måste få hjälp med avgiftningen, det kommer du inte klara själv. Ring din VC och be om remiss till avgiftning!

Det här eller att vända sig till en annan instans inom sjukvården är vad du ska göra ts, du ska inte lyssna på råd angående avgiftning mm från anonyma människor på nätforum utan vänd dig till sjukvården som kommer få alla fakta angående din situation, hälsa och missbruk.

Vänd dig till människor som jobbar med detta dagligen inom vården och vars erfarenhet inte grundar sig i personliga erfarenheter av sk 'bruk' av droger
    Du har rätt det är ett beroende du har och det är bra att du ser det och vill få ett slut på det, det är det första, största och viktigaste steget.

Att lyssna på och gå efter praktiska råd från anonyma nätmänniskor kan i bästa fall hjälpa dig men i värsta fall skada dig för livet,
    Det är ditt liv och din hälsa det handlar om så vänd dig till sjukvården där människor kan ställas till svars om dom har fel.

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!