• Tobbe76

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

Hej !

Vet ej egentligen varför jag skriver på nätet har aldrig gjort det förut.

Men ngn gång måste ju vara den första, samt jag har ingen annan att fråga.

Göra en historia kort, har ätit 150mg/dag alltså 5st 30mg Dolcontin om dagen i tre år.

Detta har jag gjort för att kunna utföra mitt jobb som varit spela fotboll.

Nu till kruxet när jag ännu var aktiv så såg jag egentligen inget fel med det, hade ej ont var pigg hela tiden osv.

Men nu när jag lagt av med fotbollen insåg jag för 6dagar sen att (nu kommer orden jag aldrig trodde jag skulle säga) JAG ÄR JU EN MISSBRUKARE !!!!!

Börja då funderar direkt hur jag skulle göra för vill ju vara en ren människa. Så börja med kapa från 150mg/dag till 30mg/dag direkt och direkt spåra magen ut, men läste då om Dimor och det funka bra. Sedan har jag varit varm/kall och benen rycker lite men ej mkt. Samt sömnen har varit riktigt kass iaf första nätterna. Men har funkat helt ok i vardagen som människa.

Så nu till mina frågor.

1: Har sedan 12 timmar inte tagit ngn mer tablett så tänkte försöka sluta direkt nu från 30mg för känner inga värre symptomer än jag gjorde när jag minska första gången. Är det och lura sig själv och man får ett helskotta sen om några timmar/dagar?

2: Frågan är att jag aldrig haft ont i ryggen utan knän, men nu när jag trappa ner fick jag värk i ryggen. Och läste då på nätet är hjärnans sätt och lura mig ta piller kan det stämma och om jag rör på mig och får ingång kroppen så kommer det bli bättre?

3: Om jag slutar direkt nu när jag ändå inte tagit ngt på 12. När är då skiten ur kroppen och man känner sig bättre?

4: Fjärde och sista frågan har Alvedon, Dimor, Stesolid samt imovane och ngt som heter Mirtin utskrivet. Dom tre sista medicinerna fick jag när jag sluta mitt jobb och gick in i depression men tog aldrig ngt. Men kan detta hjälpa mig ngt nu om jag skippar och ta ngn mer tablett skulle gjort det för 4h men känner mig ej sämre?

Har läst hemska historier på nätet och då mest på Amerikanska sidor iofs. Detta har ju gjort att jag ej vågat förut. det har ju skrämt livet ur mig och därför jag blev chockad när jag ej känner så starka saker även om jag minska 120mg direkt.

Sedan ska givetvis säga att jag har ju suget efter ta en tablett men det kan jag hantera.

Hoppas någon kan svara iaf på ngt av detta. För har absolut ingen och ta hjälp av då alla tror jag alltid varit den "stjärnan" och speciellt som jag är uppvuxen i ett mindre samhälle, min familj och vänner skulle skämmas ihjäl, och rädd skulle bli för stort uppståndelse lite överallt på grund av mitt förra yrke. Och skulle aldrig orka det och då aldrig sluta utan fortsätta ljuga för mig själv och säga ingen fara du kan hantera detta...

När sanningen är jag är en och nu säger jag det för andra gången EN MISSBRUKARE MEN HAR EN JÄVLA VILJA AV STÅL OCH SLUTA NU!!!!!!

Sedan när allt är klart och jag varit ren och kännt livet komma tillbaka utan den falska känslan dolcontin ger!!!

Ska jag gå ut offentligt och börja jobba med detta för jag om ngn är har en fördel på grund jag varit en offentlig människa sedan jag var 17-18år och börja spela fotboll väldigt högt. Så hoppas jag kan uppmuntra och berätta min story då för både skolelever och äldre att alla kan trilla dit, oavsett yrke,ålder, kön och man inser inte att man missbrukar för man funkar ju. både bland vänner/familj jobb osv. Och det viktigaste man kan ta sig ur detta!!!

Men som sagt först hoppas jag på hjälp på mina frågor att klara detta jävla missbruk och är nu faktiskt 4h 30min sen jag skulle tagit tablett och är ej sämre ännu JIPPI

Förlåt för ett lång mail men vågar ej vända mig någon annanstans för hjälp!!!

• Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!
  • Tobbe76

Nu är det 6e dagen utan ngn Dolcontin.

Men inatt var det tufft lite värk i ryggen och och spela ingen roll om jag sov i sängen eller gästrummet eller golvet blev ej bättre så sov max 3-4h fast jag tog 4x2mg stesolid samt imovane 7,5mg.

Min fråga är ni som vet kan det komma och gå såhär eller är min AT som hittills varit lätt som kommer nu?

Är faktiskt helt ärligt OROLIG nu eftersom jag snart klarat 6dygn så lindrigt undan att nu kommer AT och biter mig i svansen och gör att jag får jäkligt tufft och palla!!! :(

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-19 11:15:20 följande:
    Nu är det 6e dagen utan ngn Dolcontin.
    Men inatt var det tufft lite värk i ryggen och och spela ingen roll om jag sov i sängen eller gästrummet eller golvet blev ej bättre så sov max 3-4h fast jag tog 4x2mg stesolid samt imovane 7,5mg.
    Min fråga är ni som vet kan det komma och gå såhär eller är min AT som hittills varit lätt som kommer nu?
    Är faktiskt helt ärligt OROLIG nu eftersom jag snart klarat 6dygn så lindrigt undan att nu kommer AT och biter mig i svansen och gör att jag får jäkligt tufft och palla!!! :(

Jag brukar aldrig få ont någonstans, som du verkar beskriva det.
    Det värsta för mig, är den rastlöshet som uppstår i kroppen, och framförallt när man får myrkrypningar i benen.

Hela tiden tyckt din beskrivning av vad som hänt dig, varit lite i det milda laget.
    Då du gått på en ansenlig dos, under en sådan lång tid.
    Hade man frågat mig, så hade jag sagt 10-14 dagar(från det startar) av svåra besvär.
    För sen ytterligare 5-10dagar med mildare besvär.
    Sen är alla olika, så man vill inte direkt forcera i hur det kanske det borde vara.

Det kan vara ett tillfälle bara, och det kan kanske vara nu det startar.
    Det kan bara tiden utvisa.
    En sak jag lärt mig, att försöka somna bara gör ens besvär jobbigare.
    Utan så fort man känner att nu är jag trött och kan sova, så tar man chansen.
    Och ha saker att göra, ingår mindre rörelser så blir ens besvär mindre påtagliga.
    Eller så får man ockupera hjärnan, och det är då en bra film är inte dumt.
    Men stäng av filmen eller sänk ljudet om man känner man börjar bi trötter igen.

För varje chans till att sova ska man ta, det gör en starkare när man är väl vaken.

• Tobbe76

Carnitas : Räddare i nöden igen så tusen tack. Hade räknat med som du sa 7-10dagar och det är vad dom mesta skriver.

Förhoppningsvis var det ngn engångsgrej för igår var första gången jag pressa kroppen lite hårdare. Gick i väldigt fort fart ca 2km så kanske det som slog tillbaka.

Detta med värk i leder och rygg är väldigt vanligt har jag förståt efter läst olika forum samt på fass (utsättningssymptom)

Detta med "myrkryp" har jag ej kännt av mer än att man ibland bara rör på fötterna utan tänka på det.

Tack för tipset om sömnen :)

Men blev så frustrerad när jag ej somna och var stel och vände och vred på mig i sängen..

Men ska göra som du säger inte tänka på det utan somna när jag somnar :)

Så än en gång för all hjälp är evigt tacksam!!!

• Anonym (mia)

Av någon underlig anledning följer jag tråden och hoppas innerligt att du tar dig ut ur detta.

Jag har ingen egen erfarenhet mer än att jag hjälpt o stöttat ett ex att sluta med heroin. Det var lite som att sköta om en gammal sjuk man. Han hade ont, var orolig, var tjatig o självisk. Men vi fixade det. Han är fortfarande ren (20 år sen). Det kommer du också att vara. Kämpa på! Se framåt, spela avslappnande musik, ta hand om dig som om du är sjuk.

Följer tråden o önskar dig lycka till.

• Tobbe76

Tack snälla Mia !

Dina ord värmer mig otroligt mkt ska du veta !!

Precis dom orden du nämner är just dom man känner. Förut så studsa man ur sängen på morgonen, och nu känns man helt ledbryten. För mig är det faktiskt det värsta molande värken i rygg, ben och leder. Men som sagt har man varit så dum som jag och tagit djävulen i båten får man se till och ro honom i land också!!!

Sedan har jag absolut inget tvång på och sluta egentligen har skåpet fullt med den mesta smärtlindring så skulle klara mig länge. Så jag ska inte jämföra mig med människor som måste på grund av läkare alt ekonomi osv. Så kanske är det just den vetskapen som gör att det går lättare för mig, att slippa tvånget.

Jag ska ärligt säga att jag varje dag googlar olika siter och ser hur hemskt en del människor har det att sluta.

Och DÅ SKÄMS JAG som gnäller över lite värk/stelhet, diarré (dimor fixa det, samt bröd), håglöshet, oro/rastlöshet, lite sömnproblem samt ibland lite varm/kall. Men kan äta ordentligt och dricker massor utan problem.

Så jag kan verkligen känna för dom som mår så dåligt att bara en tablett gör så man nästan känner man dör.

Nu är jag bara på 5dagen så kan ju absolut inte säga vad som kommer eller ropa "hej" ännu.

Men fick kontakt med en gammal Heroinist på nätet som visa sig haft samma yrke som mig men då på 60-70talet och han berättade " det svåra är INTE ATT SLUTA, UTAN ATT INTE TRILLA DIT IGEN" och det är nog sant för den lilla stelhet/smärta jag har skulle ett piller löst direkt.

Sedan har jag fått förklarat för mig att första gången man slutar så kan man få en lättare AT som blir värre ju mer ggr man går igenom detta.

Sedan beror ju mkt på vilken fysisk/psykisk hälsa man är i när man gör det, och vad man har för vilja att bita ihop.

Själv har jag satt upp olika delmål och det har hittills hjälpt mig.

Sedan har hjälpen på denna site att anonymt kunna fråga utan att behöva skämmas hjälpt mig ofantligt mkt och jag skulle nog aldrig slutat annars.

Sedan förstår jag folk som har smärtproblematik att det aldrig går sluta!!!

Men glädjande läsa 20år är verkligen lång tid !!!!

Själv tar jag en dag i taget och håller tummarna att mina symtom håller sig där dom är nu !!!!

Men än en gång STORT TACK det värmer verkligen mitt hjärta !!!!!

• Carnitas

Efter du har slutat, så får du göra dig av med ditt morfin.
    För har man liggande, så är det jävligt lockande att "bara ta en till".
    Därför jag kallar droger som morfin och benzo, för bara-ta-en-till-droger.
    Då man ofta får den tanken, bara en till.

Sen vart du ska slänga dom är en bra fråga, men lämna in dom på apoteket, skulle väl rent symbolik vettigt.
    Då man slutit cirkeln, sen även varit miljövänlig.

Sen om du inte slänger, så se till aldrig gå över 6 veckor.
    För då kommer man antagligen inte få någon AT alls.
    Mer än lätt seg 1-2 dagar.
    Jag går över ibland, men har man tillräckligt ont, så skiter man helt i eventuella beroenden man får.
    Har många otrevliga minnen av smärta, senaste långa perioden, så när den började.
    Så var jag vaken i 50h pga det gjorde så ont.
    Och då gav dom mig rätt mycket morfin, om än inte IV.
    Så var det betydande mängder.

• Tobbe76

Carnitas: Helt sant tänkte ej så långt men symboliken att lämna in dom är ej fel :)

Tror precis som du säger är lätt och trilla dit igen "att en inte skadar" osv

Dina tips har hjälpt mig så otroligt mkt så du förstår inte, ÄR DIG EVIGT TACKSAM !!!!!!!

Längtar tills jag vet ja är ur den fysiska biten och då kunna säga till vänner/familj att så här är det...... och berätta storyn och jag klara det!!!!!!

Men det är tack vare människor som dig som gjort det möjligt !!!!

Men som sagt än är jag bara på 6dagen, men snart är det en ny dag :)

Förstår har man ont måste man få lindrig!!!

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-19 17:33:23 följande:
    Carnitas: Helt sant tänkte ej så långt men symboliken att lämna in dom är ej fel :)

Tror precis som du säger är lätt och trilla dit igen "att en inte skadar" osv

Dina tips har hjälpt mig så otroligt mkt så du förstår inte, ÄR DIG EVIGT TACKSAM !!!!!!!

Längtar tills jag vet ja är ur den fysiska biten och då kunna säga till vänner/familj att så här är det...... och berätta storyn och jag klara det!!!!!!

Men det är tack vare människor som dig som gjort det möjligt !!!!

Men som sagt än är jag bara på 6dagen, men snart är det en ny dag :)

Förstår har man ont måste man få lindrig!!!

Tycker inte du ska dramatisera upp det, berätta att du av denna anledningen börja med dom.
    Och att tiden gick och blev beroende.
    Att det var jobbet i xx dagar, men gått bra sen.

Men egentligen finns det ingen anledning att berättade alls, om du inte betett dig väldigt konstigt.
    Och har du familj du bor med, så för man ju förklara och helst före man slutar med medicinen.
    För de lär ju märka/ha märkt att du inte varit dig själv.

En annan har gjort denna resa ett antal ggr.
    Men på senare år, så ser jag till att hålla det helst på max 6 veckor.
    har blivit längre, och då får man nån dag jobbigt.
    Man har erfarenheten och vad som väntar en och hur man kan lösa vissa problem.
    Det gör det enklare, då man förstår skeendet och vad som väntar en och hur att tackla detta.

• Tobbe76

Carnitas : Tack var nog dom orden jag ville höra tror jag utan att behöva säga det själv. Att jag inte behöver berätta för nära och kära, det har legat och gnagt i mig.

Att folk ska se ner på mig iofs finns det folk som alltid gör det och då speciellt på nätet och ett visst forum där man i ena tråden är bra och i nästa kass. Men sådant bryr jag mig aldrig om när det gällde mitt jobb.

Men samtidigt borde jag om ngn kunna föra ut budskapet att man aldrig ska skämmas att man trillar dit på laglig eller olaglig väg.

Så jag är tveeggad och får fundera på detta.

För tror det är många med mig som lever helt vanlig liv och ingen människa i världen skulle satsa på dom tog ngt för att orka. Så blir en ond spiral som bara rullar runt och runt för man funkar ju perfekt i vardag, jobb socialliv osv

Kan bara svara för mig själv att jag skäms förbannat mkt jag fortsatte äta dessa!!!

Jag har aldrig tagit det för få en kick osv utan bara för att funka..

Så kan ärligt säga har inget emot folk som tar droger i rusningssyfte så länge dom är vuxna och vet vad dom pysslar med.

Men jag kommer i framtiden hålla mig till vin och ngn öl då och då det får bli min drog :)

Och tack vare personer som dig som har varit med om detta hjälpte mig !!!!!!

Tycker det är otroligt starkt av dig och hjälpa människor som mig och det ska du ha all ÄRA och RESPEKT för !!!!!

SÅ ÄR EVIGT TACKSAM FRÅN BOTTEN AV MITT HJÄRTA !!!!

Men som sagt är bara på dag 6 än så ska inte ropa hej, utan tar en dag i taget!

Men en sak är säker läkemedelsmissbruk pratas det alldeles för lite om. Läst om människor som ätit det dom fått av läkaren och sedan är fast, men mkt till hjälp verkar dom inte fått utan istället stigmatiseras till missbrukare. Blir förbannad på sådant och skulle med glädje betala mkt mer skatt än jag gör idag om jag vet det skulle komma till folk som behöver det!!!!!!!

Jag vill inte "outa" mig för mkt. Men så länge jag jobba i Sverige så var det alltid som starkast en spruta kortison, sedan flytta jag jobba i södra Europa då var det Oxy tabletter eller spruta (tacka gudarna att jag ej då behövde vård, för Oxy ska vara väldigt svårt och komma ur) sedan det sista jobba jag i ett av våra nordiska grannländer och där var Dolcontin standard, var som vardag. Så man kan säga nu i efterhand att min kropp strejka iaf i någorlunda rätt land !!!!!

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!