• Tobbe76

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

Hej !

Vet ej egentligen varför jag skriver på nätet har aldrig gjort det förut.

Men ngn gång måste ju vara den första, samt jag har ingen annan att fråga.

Göra en historia kort, har ätit 150mg/dag alltså 5st 30mg Dolcontin om dagen i tre år.

Detta har jag gjort för att kunna utföra mitt jobb som varit spela fotboll.

Nu till kruxet när jag ännu var aktiv så såg jag egentligen inget fel med det, hade ej ont var pigg hela tiden osv.

Men nu när jag lagt av med fotbollen insåg jag för 6dagar sen att (nu kommer orden jag aldrig trodde jag skulle säga) JAG ÄR JU EN MISSBRUKARE !!!!!

Börja då funderar direkt hur jag skulle göra för vill ju vara en ren människa. Så börja med kapa från 150mg/dag till 30mg/dag direkt och direkt spåra magen ut, men läste då om Dimor och det funka bra. Sedan har jag varit varm/kall och benen rycker lite men ej mkt. Samt sömnen har varit riktigt kass iaf första nätterna. Men har funkat helt ok i vardagen som människa.

Så nu till mina frågor.

1: Har sedan 12 timmar inte tagit ngn mer tablett så tänkte försöka sluta direkt nu från 30mg för känner inga värre symptomer än jag gjorde när jag minska första gången. Är det och lura sig själv och man får ett helskotta sen om några timmar/dagar?

2: Frågan är att jag aldrig haft ont i ryggen utan knän, men nu när jag trappa ner fick jag värk i ryggen. Och läste då på nätet är hjärnans sätt och lura mig ta piller kan det stämma och om jag rör på mig och får ingång kroppen så kommer det bli bättre?

3: Om jag slutar direkt nu när jag ändå inte tagit ngt på 12. När är då skiten ur kroppen och man känner sig bättre?

4: Fjärde och sista frågan har Alvedon, Dimor, Stesolid samt imovane och ngt som heter Mirtin utskrivet. Dom tre sista medicinerna fick jag när jag sluta mitt jobb och gick in i depression men tog aldrig ngt. Men kan detta hjälpa mig ngt nu om jag skippar och ta ngn mer tablett skulle gjort det för 4h men känner mig ej sämre?

Har läst hemska historier på nätet och då mest på Amerikanska sidor iofs. Detta har ju gjort att jag ej vågat förut. det har ju skrämt livet ur mig och därför jag blev chockad när jag ej känner så starka saker även om jag minska 120mg direkt.

Sedan ska givetvis säga att jag har ju suget efter ta en tablett men det kan jag hantera.

Hoppas någon kan svara iaf på ngt av detta. För har absolut ingen och ta hjälp av då alla tror jag alltid varit den "stjärnan" och speciellt som jag är uppvuxen i ett mindre samhälle, min familj och vänner skulle skämmas ihjäl, och rädd skulle bli för stort uppståndelse lite överallt på grund av mitt förra yrke. Och skulle aldrig orka det och då aldrig sluta utan fortsätta ljuga för mig själv och säga ingen fara du kan hantera detta...

När sanningen är jag är en och nu säger jag det för andra gången EN MISSBRUKARE MEN HAR EN JÄVLA VILJA AV STÅL OCH SLUTA NU!!!!!!

Sedan när allt är klart och jag varit ren och kännt livet komma tillbaka utan den falska känslan dolcontin ger!!!

Ska jag gå ut offentligt och börja jobba med detta för jag om ngn är har en fördel på grund jag varit en offentlig människa sedan jag var 17-18år och börja spela fotboll väldigt högt. Så hoppas jag kan uppmuntra och berätta min story då för både skolelever och äldre att alla kan trilla dit, oavsett yrke,ålder, kön och man inser inte att man missbrukar för man funkar ju. både bland vänner/familj jobb osv. Och det viktigaste man kan ta sig ur detta!!!

Men som sagt först hoppas jag på hjälp på mina frågor att klara detta jävla missbruk och är nu faktiskt 4h 30min sen jag skulle tagit tablett och är ej sämre ännu JIPPI

Förlåt för ett lång mail men vågar ej vända mig någon annanstans för hjälp!!!

• Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!
  • Tobbe76

Hej Carnitas :)

Då får jag vänta mig tuffare tider förstår.

Blir det inte bara tusen ggr värre än nu har jag inga problem och klara det. För har noll sug efter Dolcontin nu.

Har ej tagit Stesolid idag alls. Tar bara om det blir förfärligt.

Men förstår nu jag kan vänta mig tuffare tider så vi får se, trodde jag var på målrakan angående fysiska biten av mina Dolcontin. Men bra du sa till :)

Det psykiska ska jag ta i tur med så fort fysiska är över.

Ska testa ditt bröd imorgon:)

Önskar en trevlig lördagkväll!

• Carnitas

Personligen skiljer jag på sug, och stila kroppen.
    Sug är mer befattat med psykiskt beroende.
    Själv har jag aldrig känt psykiskt beroende.
    Och efter man trappat ut, aldrig haft ett sug att få i sig morfin.

Det är mycket bra du inte känner så.

Det gör det mycket enklare, om än AT kan öka kraftigt.
    Så när väl At är borta, så infinner sig inget sug att ta ny dos.

Sen om du är på målrakan eller inte, det vet man inte.
    Det skiljer sig från en person till annan.
    Dock är alla morfinpreparat, rätt förutsägbara till ge en AT.
    Förutom kodein, som kan ge obefintlig AT för vissa.

Varför vet jag inte, personligen så fick jag lite och en väldigt mild AT av kodein.

Ta bara stesoliden på kvällen/natten.
    Är det panik, så bit på den och lägg den under tungan.
    Det får effekt snabbare då, ca 15min mot 30-40min(fastande mage).

• Carnitas

Dax för en uppdatering, närmar sig 80h på din cold turkey.

• Tobbe76

Helt sant var alldeles för länge sen :)

Men helgen var lite körigt med kalas osv.

Men igår mådde jag bättre än Lördagen och enda åkomman var tunga ben samt ngt lite värk i ryggen på kvällen, plus ngt lite varm och kall. Tog sömntablett och sov 8-9h och nu idag med lite värk i ryggen och tunga ben.

Äter och dricker som en häst och har ej tagit ngt mer stesolid. Har sedan igår inte haft ngt begär alls efter Dolcontin. Just nu känns det som man sovit i en dålig säng stel lite här och där bara :)

Och då är jag snart uppåt 96h, så attan vet vad som händer man tycker ju AT borde brutit ut nu, eller är det dom AT symptomen jag har nu ja kommer och få?

Glömde en sak nyser ibland typ man får peppar i näsan men går över på 10sek typ.

• Anonym (Åse)

Det glädjer mig att se hur bra det går för dig ts. Jag är i en liknande situation och har ätit dolcontin dagligen i flera år mot smärta. Jag skulle vilja sluta men rädslan för att smärtan ska återkomma och att abstinensen ska bli för jobbig avskräcker mig. Hoppas att det är okej att jag ställer ett par frågor. Var det pga amärta som du började äta dolcontin? Har i så fall smärtan återkommit nu när du har slutat?

• Tobbe76

Hej Åse: Förstår din oro kände exakt detsamma och speciellt när dom mesta är skräckhistorier. Typ är halvdöd 12-24h. Svar på dina frågor.

Fick Dolcontin för skador/sliten kropp och dom funka superbra och man orka allt. Sedan fråga två efter jag sluta jobba så fortsatte jag äta dessa över ett år. Alltså missbruka dessa. Så svaret är nej för mig smärtan har ej kommit tillbaka men beror ju på ej belastar min kropp lika mkt.

Har lite ont i ryggen och ben sen jag slutat, men fått förklarat för mig beror på att under jag åt Dolcontin så producera kroppen inget eget mofin, så kan ta ett tag och göra det efter man slutat. Motion ska vara bra och är det jag kör.

Har själv varit utan nu i snart 4 dygn och värsta åkomman hittills var sömnlöshet samt diarré. Men löst detta med imovane och Dimor.

Men vill absolut ingen testar Cold Turkey om man ej absolut måste!!!

Rekommenderar nedtrappning ihop med sin läkare.

Jag VILL BARA SÄGA ATT MAN KAN KLARA DETTA OM MAN BARA VILL!!!!

Man ska ej tro på alla skräckhistorier man läser på nätet!!!

Men som sagt bästa sättet är nog nedtrappning ihop med sin läkare.

Annars får man ha en vilja av stål och ta saker som det kommer och försöka hålla sig igång så mkt man orkar. Samt fråga och få stöd som jag fått på denna site!

Bara fråga om du undrar mer än är jag igenom men känner mig bättre och hittills har inte detta påverkat min vardag.

Men väldigt viktigt har du smärtproblematik kvar så kanske ej sluta är bra!!

• Carnitas
    Tobbe76 skrev 2014-11-17 15:17:21 följande:
    Hej Åse: Förstår din oro kände exakt detsamma och speciellt när dom mesta är skräckhistorier. Typ är halvdöd 12-24h. Svar på dina frågor.
    Fick Dolcontin för skador/sliten kropp och dom funka superbra och man orka allt. Sedan fråga två efter jag sluta jobba så fortsatte jag äta dessa över ett år. Alltså missbruka dessa. Så svaret är nej för mig smärtan har ej kommit tillbaka men beror ju på ej belastar min kropp lika mkt.

Har lite ont i ryggen och ben sen jag slutat, men fått förklarat för mig beror på att under jag åt Dolcontin så producera kroppen inget eget mofin, så kan ta ett tag och göra det efter man slutat. Motion ska vara bra och är det jag kör.

Har själv varit utan nu i snart 4 dygn och värsta åkomman hittills var sömnlöshet samt diarré. Men löst detta med imovane och Dimor.

Men vill absolut ingen testar Cold Turkey om man ej absolut måste!!!
    Rekommenderar nedtrappning ihop med sin läkare.

Jag VILL BARA SÄGA ATT MAN KAN KLARA DETTA OM MAN BARA VILL!!!!
    Man ska ej tro på alla skräckhistorier man läser på nätet!!!

Men som sagt bästa sättet är nog nedtrappning ihop med sin läkare.
    Annars får man ha en vilja av stål och ta saker som det kommer och försöka hålla sig igång så mkt man orkar. Samt fråga och få stöd som jag fått på denna site!

Bara fråga om du undrar mer än är jag igenom men känner mig bättre och hittills har inte detta påverkat min vardag.

Men väldigt viktigt har du smärtproblematik kvar så kanske ej sluta är bra!!
    För vissa är dessa historier en realitet, man ska veta att alla reagerar olika.
    Och helt rätt, ibland har man en smärtproblematik, som gör man inte kan sluta pga smärtan inte går att hantera.
  • Tobbe76

Carnitas: Exakt så jag menade, men uttryckte mig klumpigt. Det jag mena är att man ej ska läsa massa andra människors AT för har nu läst den ena människan är ej den andra lik. Och kan bara gå till mig själv hade jag ej läst alla andras historier på flash osv så hade jag gjortmtt val tutidigare. Så enklast och ta det som det kommer. Sedan hämta stöd och hjälp på en site som denna typ. DET HAR HJÄLPT MIG TILL 100%!!!!

Samt kan rekommendera brödet som står i tråden!!!!

Själv är jag själv dö orolig att min AT inte har börjat ännu tänker oå det extremt mkt!!!!

Men tipset om prata med läkare och få remiss till smärtklinik eller iaf nedtrappning i samråd med läkaren är vad jag rekommenderar!!!!

• Anonym (Åse)

Tack för ditt svar ts! Jag har kontakt med smärtklinik och det är de som skriver ut min medicin. De skräckhistorier som du skriver om är något som skrämmer mig mycket och därför känns det bra att läsa hur bra det går för dig. Även om jag givetvis vet att vi alla är unika. Jag tycker att du är modig och stark som klarar av att göra en cold turkey. Själv kommer jag nog att istället köra nedtrappning med stöd av smärtkliniken. Jag önskar dig varmt lycka till och hoppas att du kommer att må fortsatt bra.

• Tobbe76

Åse: Du gör ett mkt klokt val som både gör nedtrappning och går genom smärtklinik.

För du kan ju ha smärta kvar och ingen människa ska leva i smärta för finns inget värre.

Ja antagligen har jag haft tur som klarat mig än så länge iaf utan för mkt problem.

Det vad just vad jag mena att man ej ska läsa för mkt om andras AT för vi alla reagerar olika. Sedan om du märker du ej har ngn smärta så handlar det bara om vilja och bestämma sig.

Du kommer få molande värk i rygg och ben ungefär som träningsvärk, men har lärt mig beror på tar ett tag kroppen producera eget morfin igen.

Sedan har denna sidan hjälpt mig otroligt mkt och gett mig stöd. Speciellt två personer empath och carnitas som jag är evigt tacksam!!!!

Men som sagt än är jag inte i mål är inne på 5dagen idag och mår helt ok och har är lite stel/värk i rygg och lår och allmänt känner mig lite smånere.

Men som sagt jag ropar inte hej förän jag passerar mållinjen, kanske mina symptom ej har kommit ännu i full kraft.

Det jag gör är att ta en dag i taget och hoppas jag närmar mig målrakan angående den fysiska delen.

Önskar dig all lycka och vet du klarar det och speciellt nu när du har hjälp av smärtklinik.

Jag ska ärligt säga man blir stolt över sig själv för varje dag som går. Men samtidigt väldigt ödmjuk när man läser historier om personer som lider ngt ofantligt.

Men som sagt har du ingen smärtproblematik så är jag helt tusen du klarar detta :)

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!