• Tobbe76

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

Hej !

Vet ej egentligen varför jag skriver på nätet har aldrig gjort det förut.

Men ngn gång måste ju vara den första, samt jag har ingen annan att fråga.

Göra en historia kort, har ätit 150mg/dag alltså 5st 30mg Dolcontin om dagen i tre år.

Detta har jag gjort för att kunna utföra mitt jobb som varit spela fotboll.

Nu till kruxet när jag ännu var aktiv så såg jag egentligen inget fel med det, hade ej ont var pigg hela tiden osv.

Men nu när jag lagt av med fotbollen insåg jag för 6dagar sen att (nu kommer orden jag aldrig trodde jag skulle säga) JAG ÄR JU EN MISSBRUKARE !!!!!

Börja då funderar direkt hur jag skulle göra för vill ju vara en ren människa. Så börja med kapa från 150mg/dag till 30mg/dag direkt och direkt spåra magen ut, men läste då om Dimor och det funka bra. Sedan har jag varit varm/kall och benen rycker lite men ej mkt. Samt sömnen har varit riktigt kass iaf första nätterna. Men har funkat helt ok i vardagen som människa.

Så nu till mina frågor.

1: Har sedan 12 timmar inte tagit ngn mer tablett så tänkte försöka sluta direkt nu från 30mg för känner inga värre symptomer än jag gjorde när jag minska första gången. Är det och lura sig själv och man får ett helskotta sen om några timmar/dagar?

2: Frågan är att jag aldrig haft ont i ryggen utan knän, men nu när jag trappa ner fick jag värk i ryggen. Och läste då på nätet är hjärnans sätt och lura mig ta piller kan det stämma och om jag rör på mig och får ingång kroppen så kommer det bli bättre?

3: Om jag slutar direkt nu när jag ändå inte tagit ngt på 12. När är då skiten ur kroppen och man känner sig bättre?

4: Fjärde och sista frågan har Alvedon, Dimor, Stesolid samt imovane och ngt som heter Mirtin utskrivet. Dom tre sista medicinerna fick jag när jag sluta mitt jobb och gick in i depression men tog aldrig ngt. Men kan detta hjälpa mig ngt nu om jag skippar och ta ngn mer tablett skulle gjort det för 4h men känner mig ej sämre?

Har läst hemska historier på nätet och då mest på Amerikanska sidor iofs. Detta har ju gjort att jag ej vågat förut. det har ju skrämt livet ur mig och därför jag blev chockad när jag ej känner så starka saker även om jag minska 120mg direkt.

Sedan ska givetvis säga att jag har ju suget efter ta en tablett men det kan jag hantera.

Hoppas någon kan svara iaf på ngt av detta. För har absolut ingen och ta hjälp av då alla tror jag alltid varit den "stjärnan" och speciellt som jag är uppvuxen i ett mindre samhälle, min familj och vänner skulle skämmas ihjäl, och rädd skulle bli för stort uppståndelse lite överallt på grund av mitt förra yrke. Och skulle aldrig orka det och då aldrig sluta utan fortsätta ljuga för mig själv och säga ingen fara du kan hantera detta...

När sanningen är jag är en och nu säger jag det för andra gången EN MISSBRUKARE MEN HAR EN JÄVLA VILJA AV STÅL OCH SLUTA NU!!!!!!

Sedan när allt är klart och jag varit ren och kännt livet komma tillbaka utan den falska känslan dolcontin ger!!!

Ska jag gå ut offentligt och börja jobba med detta för jag om ngn är har en fördel på grund jag varit en offentlig människa sedan jag var 17-18år och börja spela fotboll väldigt högt. Så hoppas jag kan uppmuntra och berätta min story då för både skolelever och äldre att alla kan trilla dit, oavsett yrke,ålder, kön och man inser inte att man missbrukar för man funkar ju. både bland vänner/familj jobb osv. Och det viktigaste man kan ta sig ur detta!!!

Men som sagt först hoppas jag på hjälp på mina frågor att klara detta jävla missbruk och är nu faktiskt 4h 30min sen jag skulle tagit tablett och är ej sämre ännu JIPPI

Förlåt för ett lång mail men vågar ej vända mig någon annanstans för hjälp!!!

• Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!
  • guchi

Tog du det för att kunna prestera ?
    Att gå ut med det är en bra idé.

• Carnitas

@Tobbe76

Det är rätt vanligt, att folk ogillar mig, till hata mig.
    Då jag är aldrig dömande, och är för saklighet, logik, fakta och forskning.
    Vilket betyder jag säger saker, som inte alltid så negativt om droger.
    Och det spelar ingen roll om det är en medicin man fått som du, eller har valt att självmedicinera sig med olagliga droger.
    Självmedicinering med olagliga droger, brukar handla om olika psykiska sjukdomar/åkommor.
    Som ofta får noll hjälp av sjukvården.
    Du verkar fått en del hjälp, vid depression och big guns hjälp.
    Många bara får SSRI, som har en fatal biverkning som är mångfaldig självmords risk.

Att du följt dos, och inte använt det för nöje.
    Har helt klart gjort ditt beroende, enklare att hantera och sluta med.
    Det du tagit är en stor dos, och vid insättning.
    Så har du garanterat känt av medicinen.
    Kom ihåg första tramadolen jag tog, blev hel konstig och knepig.
    Men efter par dagar, så försvann detta.
    Så kände man mer eller mindre bara de smärtstillande effekterna.

Sen visste jag inte att fotbollen, skrev ut morfin för smärta så lättvindigt.
    Kan förstå vid en akut skada, då det gör sjukt ont.

Om du börjar prata om din erfarenhet, var aldrig dömande i vad du säger.
    Utan ha en förståelse, men förklara problematiken i att använda det länge.
    +6månader är länge, och då ska det handla om avancerad operation.
    Med lång konvelanstid, med smärta som finns med.
    Vad folk inte vill bara höra, är värsta scenario.
    För om inte värsta scenario, utspelar sig.
    Så kommer de skita i allt du säger.
    Då är risken att de kommer ignorera allt du förmedlar.
    Och risken att det, verkligen går åt skogen.

På detta sätt, lär man ut om olagliga droger.
    Där man basunerar ut värsta scenario, men sen finner sig endast en liten klick som uppfyller detta.
    Och sen tror att, detta gäller alla droger, och verkligen sätter sig i skiten.

Du har ingen aning i hur många liv, vi skulle rädda.
    Om vi hade en saklig och faktabaserad information om droger.

• Carnitas
    guchi skrev 2014-11-19 19:08:30 följande:
    Tog du det för att kunna prestera ?
    Att gå ut med det är en bra idé.

H*n hade smärtproblematik.

Jag har inte ens frågat om vem h*n är, då det är helt ointressant för topic.
    Visst så är jag intresserad, men vägrar fråga frågan.
    Då den inte har ett skit med sakfrågan att göra.

Men i förlängning, så skulle denna erfarenhet vara till nytta för yrkesgruppen.
    Och skulle med säkerhet hjälpa en del, att säga stopp tidigare.
    För när man väl har sina tabletter, så är det inte alltid man tänker efter.
    Utan mer ber om nytt recept, utan att reflektera över detta.
    Det är väl om man överkonsumerar, som man reflekterar och skiter i sina reflektioner.
    Även dessa skulle ha hjälp, av en som har erfarenhet.

Jag tyvärr, kommer bli åter introducerad med morfin om och om och om igen....osv...
    Det jag hoppas är att mina skov, inte håller i sig.
    För gör de detta, så är risken mycket stor att jag inte längre kan hantera min konsumtion.Nu utan skov sedan före sommaren, vilket betyder ingen morfin sen dess.
    Men vet redan det kommer snart igen, bara hoppas det tar tid.
    Inte för morfinet, utan för det gör så in i helvete ont.
    Och det vill jag slippa, morfinet är mer en sekundär sak.
    Men tas allvarligt av mig, då jag faktiskt börjar gå mot ogilla morfin.
    pga det är jobbigt att hantera.

• guchi
    Carnitas skrev 2014-11-19 20:20:08 följande:

H*n hade smärtproblematik.

Jag har inte ens frågat om vem h*n är, då det är helt ointressant för topic.
    Visst så är jag intresserad, men vägrar fråga frågan.
    Då den inte har ett skit med sakfrågan att göra.

Men i förlängning, så skulle denna erfarenhet vara till nytta för yrkesgruppen.
    Och skulle med säkerhet hjälpa en del, att säga stopp tidigare.
    För när man väl har sina tabletter, så är det inte alltid man tänker efter.
    Utan mer ber om nytt recept, utan att reflektera över detta.
    Det är väl om man överkonsumerar, som man reflekterar och skiter i sina reflektioner.
    Även dessa skulle ha hjälp, av en som har erfarenhet.

Jag tyvärr, kommer bli åter introducerad med morfin om och om och om igen....osv...
    Det jag hoppas är att mina skov, inte håller i sig.
    För gör de detta, så är risken mycket stor att jag inte längre kan hantera min konsumtion.Nu utan skov sedan före sommaren, vilket betyder ingen morfin sen dess.
    Men vet redan det kommer snart igen, bara hoppas det tar tid.
    Inte för morfinet, utan för det gör så in i helvete ont.
    Och det vill jag slippa, morfinet är mer en sekundär sak.
    Men tas allvarligt av mig, då jag faktiskt börjar gå mot ogilla morfin.
    pga det är jobbigt att hantera.

Ok. Min vän som fd militär måste och tar också morfin av olika anledningar, men jag påpekar och retas lite med honom för att han ska låta bli. Han får mycket utskrivet och det är ett problem. Jag förstår det. Hoppas det reder ut sig för er. Vet inte ett kvast om fotboll dessvärre.
  • Carnitas
    guchi skrev 2014-11-19 20:28:54 följande:
    Ok. Min vän som fd militär måste och tar också morfin av olika anledningar, men jag påpekar och retas lite med honom för att han ska låta bli. Han får mycket utskrivet och det är ett problem. Jag förstår det. Hoppas det reder ut sig för er. Vet inte ett kvast om fotboll dessvärre.

Mina problem, kommer aldrig reda ut sig.
    Historiskt sett, så har det bara blivit värre.

Och varje gång det gör ont, så tänker man är det dax igen.
    Men kan visa sig efter par timmar, att smärtan har försvunnit.
    Var och fiska med en polare en gång, han hämtade mig på jobbet.
    Haltade ut till båten, väl ute och fiskade så blev det bara värre och värre.
    Men det nappade bra och funkade.
    Lustigt nog så försvann smärtan snabbt, och när vi kom till land igen.
    Så jag haltade inte längre, utan gick vanligt.
    Men varit tvärtom också, så man vet aldrig.

• guchi
    Carnitas skrev 2014-11-19 20:42:55 följande:

Mina problem, kommer aldrig reda ut sig.
    Historiskt sett, så har det bara blivit värre.

Och varje gång det gör ont, så tänker man är det dax igen.
    Men kan visa sig efter par timmar, att smärtan har försvunnit.
    Var och fiska med en polare en gång, han hämtade mig på jobbet.
    Haltade ut till båten, väl ute och fiskade så blev det bara värre och värre.
    Men det nappade bra och funkade.
    Lustigt nog så försvann smärtan snabbt, och när vi kom till land igen.
    Så jag haltade inte längre, utan gick vanligt.
    Men varit tvärtom också, så man vet aldrig.

Låter besvärligt eller jobbigt rättare sagt. Samma för min vän... man vet ju liksom inte vad man ska göra ?
  • Carnitas
    guchi skrev 2014-11-19 21:07:52 följande:
    Låter besvärligt eller jobbigt rättare sagt. Samma för min vän... man vet ju liksom inte vad man ska göra ?

Jag fått en erfarenhet, med morfin.
    Och den erfarenheten, gör så jag tills nu.
    Kan avsluta beroendet jag skapar i min sjukdom med morfin.

Men jag är lite rädd, att en dag mitt skov.
    Är så långt, att jag blir gravt beroende.
    Så lever i en osäker tillvaro, med smärtstillande.

Men ska försöka få min läkare, ge mig remicade.
    Vilket en del säger, ska göra mina skov mer sällan och inte lika kraftiga.
    Problemet är att en dos, kostar 5555:-
    Vilket gör läkare, väldigt ovilliga att ge mig en sådan medicin.

• guchi
    Carnitas skrev 2014-11-19 21:47:12 följande:

Jag fått en erfarenhet, med morfin.
    Och den erfarenheten, gör så jag tills nu.
    Kan avsluta beroendet jag skapar i min sjukdom med morfin.

Men jag är lite rädd, att en dag mitt skov.
    Är så långt, att jag blir gravt beroende.
    Så lever i en osäker tillvaro, med smärtstillande.

Men ska försöka få min läkare, ge mig remicade.
    Vilket en del säger, ska göra mina skov mer sällan och inte lika kraftiga.
    Problemet är att en dos, kostar 5555:-
    Vilket gör läkare, väldigt ovilliga att ge mig en sådan medicin.

Hm ja... Vet tyvärr inte hur jag skulle kunna lindra dina besvär.
  • Carnitas
    guchi skrev 2014-11-19 21:53:00 följande:
    Hm ja... Vet tyvärr inte hur jag skulle kunna lindra dina besvär.

Det kan du inte :/
    Bara hoppas, det sker mer sällan.

• Tobbe76

Carnitas: Du är väldigt klok och väldigt empatisk människa !!!!!!!

Sant första gången jag fick det efter ett knä krångla så kände jag ju av det. Men väldigt fort blev det en del av min vardag och jag kunde börja träna långt tidigare än vad ja skulle kunna gjort annars. Men givetvis kommer jag alltid ha komplikationer kvar i resten av livet. Allt detta för i mitt jobb idag äger din chef dig till 100%. Är du då en viktig del på jobbet så är det ju självklart din chef vill du jobbar om det då är med medicin eller inte spelat ingen roll. Men jag ska inte klaga för många människor måste jobba tills dom är +65 och ändå ej ha en behaglig levnadsstandard ekonomiskt.

Självklart kommer jag inte dra "worst case" scenario om jag berättar för då ljuger jag ju.

För under åren jag jobba och fram tills för nästan 14 dagar sen var ju detta inget problem för mig.

Var ju jag själv när jag öppna skåpet och såg alla förpackningar med smärtlindring som tänkte va fasiken håller jag på med.

Så var ju egentligen jag själv som skapa problemet.

Instämmer också många får skit när dom försöker förklara droger, men hade du ej gjort det för mig hade jag ALDRIG slutat det är jag 100% säker på. Så det du gör är VIKTIGT!!!!

Sant har läst om hemska historier och då speciellt med antidep.

Men som sagt ska funderar lite och sen se hur jag gör, men känns som jag ska gå ut med det. För ngn måste ta första steget och kanske lättare jag gör det för då det lite uppmärksamhet förhoppningsvis. Istället för typ Mona 45 hemmafru, Lasse 21 arbetslös eller Martin 52 Bilförsäljare. Då skulle det kanske ej bli ngn debatt om detta viktiga ämne.

För är tusen på detta är mer vanligt än man tror och många stigmatiserar sig själva som knarkare.

Läste en historia ikväll om en kille ca 40år som börja med Citadon mot ryggen och var nu på Oxycontin som läkaren skrev ut. Men nu helt plötsligt så hade läkaren sagt var striktare regler osv så han fick ett 30pack och trappa ner efter flera år. Detta är ju skandal så får det ju inte bara gå till läkarna måste ju ta ansvar hela vägen och inte helt plötsligt säga typ du missbrukar dessa!!!!

Har förstått du har smärtproblematik men hoppas verkligen av hela mitt hjärta allt kommer gå bra.

Det är det jag varit mest glad över att ingen frågat vem jag är!!

Men så fort jag vet jag är i hamn ska iaf dom som hjälpt mig här få veta min riktiga identitet !!!!

Du är experten så kan ej säga emot dig angående detta med undervisning om droger, och det är dit jag kommer skänka pengar för det tar som du säger massa liv helt i onödan !!!

Snart 7 dagen jag tassar sakta men säkert uppåt!!!!

guchi: Ja tog dom mot skada och för att efter det kunna fungera. Är inte bara gå ut offentligt måste först veta jag klara av detta först är bara på 6dagen ännu.

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!