• Tobbe76

Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!

Hej !

Vet ej egentligen varför jag skriver på nätet har aldrig gjort det förut.

Men ngn gång måste ju vara den första, samt jag har ingen annan att fråga.

Göra en historia kort, har ätit 150mg/dag alltså 5st 30mg Dolcontin om dagen i tre år.

Detta har jag gjort för att kunna utföra mitt jobb som varit spela fotboll.

Nu till kruxet när jag ännu var aktiv så såg jag egentligen inget fel med det, hade ej ont var pigg hela tiden osv.

Men nu när jag lagt av med fotbollen insåg jag för 6dagar sen att (nu kommer orden jag aldrig trodde jag skulle säga) JAG ÄR JU EN MISSBRUKARE !!!!!

Börja då funderar direkt hur jag skulle göra för vill ju vara en ren människa. Så börja med kapa från 150mg/dag till 30mg/dag direkt och direkt spåra magen ut, men läste då om Dimor och det funka bra. Sedan har jag varit varm/kall och benen rycker lite men ej mkt. Samt sömnen har varit riktigt kass iaf första nätterna. Men har funkat helt ok i vardagen som människa.

Så nu till mina frågor.

1: Har sedan 12 timmar inte tagit ngn mer tablett så tänkte försöka sluta direkt nu från 30mg för känner inga värre symptomer än jag gjorde när jag minska första gången. Är det och lura sig själv och man får ett helskotta sen om några timmar/dagar?

2: Frågan är att jag aldrig haft ont i ryggen utan knän, men nu när jag trappa ner fick jag värk i ryggen. Och läste då på nätet är hjärnans sätt och lura mig ta piller kan det stämma och om jag rör på mig och får ingång kroppen så kommer det bli bättre?

3: Om jag slutar direkt nu när jag ändå inte tagit ngt på 12. När är då skiten ur kroppen och man känner sig bättre?

4: Fjärde och sista frågan har Alvedon, Dimor, Stesolid samt imovane och ngt som heter Mirtin utskrivet. Dom tre sista medicinerna fick jag när jag sluta mitt jobb och gick in i depression men tog aldrig ngt. Men kan detta hjälpa mig ngt nu om jag skippar och ta ngn mer tablett skulle gjort det för 4h men känner mig ej sämre?

Har läst hemska historier på nätet och då mest på Amerikanska sidor iofs. Detta har ju gjort att jag ej vågat förut. det har ju skrämt livet ur mig och därför jag blev chockad när jag ej känner så starka saker även om jag minska 120mg direkt.

Sedan ska givetvis säga att jag har ju suget efter ta en tablett men det kan jag hantera.

Hoppas någon kan svara iaf på ngt av detta. För har absolut ingen och ta hjälp av då alla tror jag alltid varit den "stjärnan" och speciellt som jag är uppvuxen i ett mindre samhälle, min familj och vänner skulle skämmas ihjäl, och rädd skulle bli för stort uppståndelse lite överallt på grund av mitt förra yrke. Och skulle aldrig orka det och då aldrig sluta utan fortsätta ljuga för mig själv och säga ingen fara du kan hantera detta...

När sanningen är jag är en och nu säger jag det för andra gången EN MISSBRUKARE MEN HAR EN JÄVLA VILJA AV STÅL OCH SLUTA NU!!!!!!

Sedan när allt är klart och jag varit ren och kännt livet komma tillbaka utan den falska känslan dolcontin ger!!!

Ska jag gå ut offentligt och börja jobba med detta för jag om ngn är har en fördel på grund jag varit en offentlig människa sedan jag var 17-18år och börja spela fotboll väldigt högt. Så hoppas jag kan uppmuntra och berätta min story då för både skolelever och äldre att alla kan trilla dit, oavsett yrke,ålder, kön och man inser inte att man missbrukar för man funkar ju. både bland vänner/familj jobb osv. Och det viktigaste man kan ta sig ur detta!!!

Men som sagt först hoppas jag på hjälp på mina frågor att klara detta jävla missbruk och är nu faktiskt 4h 30min sen jag skulle tagit tablett och är ej sämre ännu JIPPI

Förlåt för ett lång mail men vågar ej vända mig någon annanstans för hjälp!!!

• Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!
  • Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 20:04:02 följande:
    Ja det var jag som var jäkla otydlig smile1.gif 6 per dag är normaldosen, någon månad eller två ibland i sträck. Nässprej är ett jävla gissel, det tar jag inte för japp, vet vad du menar. 

Tack för tips om bröd, jag tål inte jäst så jag äter inte vanligt bröd men nya recept är alltid uppskattat smile1.gif Jag har dock testat med det mesta för magstackaren, det är bara så den är tydligen. Har en sällsynt autoimmun sjukdom i botten så det är troligen den som ger andra problem. Ska dock testa ditt recept snarast för baka var längesedan jag gjorde Glad

Min erfarenhet av detta bröd är bra för magen.
    Det är rätt gott, men eftersom det är ett bakpulversbröd.
    Så tappar det smak extremt snabbt.
    Men eftersom det är så enkelt och snabbt att göra, så behöver man inte baka mer än man behöver.
    Den tid det tar, är hur snabbt ungen blir varm.
    Jag kör 225grader, och tills det har en fin gyllenbrun yta.

Är du lös/rinnande, så blir magen blir avföring mjuk.
    är du hård, så har den samma effekt och gör avföringen mjuk.
    Nu pratar jag om min erfarenhet, din erfarenhet kan bli annan.
    Men tror det funkar, även för dig(hoppas jag)

IBS?

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 19:58:29 följande:
    Och för att lyfta fram det jag ser som är bra och för andra som läser detta, sömn är otroligt viktigt, kan bara hålla med!

Tänkte bara tipsa, min pappa lider av psoriasisartrit, med svår ledsmärta och även psoriasis (på huden då) han har gjort cellgiftsbehandlingar och solat med de där specialsolarierna osv som bara hjälpt tillfälligt och han var så fast i morfinberoende för många år sedan. 

Nu har han börjat med någon injektion, kan fråga vad den heter om du inte testat den, han har i vanliga fall psoriasis över nästan hela kroppen och svår värk, han har inte ett sår trots at det är november och han klarar de flesta dagar utan något smärtstillande och han slipper mer cellgiftsbehandlingar. Vet inte om detta var nytt eller om han fått testa det först nu efter 30 år men det ger ju mirakelresultat, iallafall på honom.

Min mor har tagit cellgifter, och hur hon reagerade.
    Så tror jag kommer vägra cellgifter, bor med barn(ensam vårdare av dessa barn) och den dagen jag tar cellgifter.
    Så finns det inte ens en chans att ta hand om dom.
    Med tanke på hur mamma har mått och fungerat.
    Hon börjat med remicade, och verkar må bra mycket bättre(antagligen remicade han börjat med, ett biologiskt läkemedel, som kostar 5555:- per dos).
    Som kostade bra mer innan, men används för reumatiker, de med psoriasis och psoriasisartrit.

Min smärta går i skov, och av någon konstig anledning, så är det koncentrat sig till sommarhalvåret.
    Får även kraftig svullnad på ena sidan tunga, som inte går ta ner med kortison eller adrenalin.
    Åkte ambulans en gång, nästa gång så ringde jag 1177 och sa farsan hämtar mig.
    De blev arga på mig, men han var 2min bort den gången, och kom bra snabbare till AVC än en ambulans kunde få mig dit.
    Eller ens komma till mitt hem.
    Har mediciner för detta, som jag nämt innan och cyklapron.
    Den senare har jag inte testat än, då senast så kunde jag inte svälja nått.
    Och tog den långt senare, så vet inte om den hade effekt.
    Allergiläkaren, sa att kanske 10% och liknande problem som jag.
    Har bra effekt av cyklapron, resten noll effekt.

• Empath
    Anonym (tänk efter) skrev 2014-11-13 20:09:03 följande:
    Det här eller att vända sig till en annan instans inom sjukvården är vad du ska göra ts, du ska inte lyssna på råd angående avgiftning mm från anonyma människor på nätforum utan vänd dig till sjukvården som kommer få alla fakta angående din situation, hälsa och missbruk.

Vänd dig till människor som jobbar med detta dagligen inom vården och vars erfarenhet inte grundar sig i personliga erfarenheter av sk 'bruk' av droger
    Du har rätt det är ett beroende du har och det är bra att du ser det och vill få ett slut på det, det är det första, största och viktigaste steget.

Att lyssna på och gå efter praktiska råd från anonyma nätmänniskor kan i bästa fall hjälpa dig men i värsta fall skada dig för livet,
    Det är ditt liv och din hälsa det handlar om så vänd dig till sjukvården där människor kan ställas till svars om dom har fel.
    Fast hallå i det blå.
    Det viktigaste i att sluta med ett beroende eller missbruk är att man vill det själv. Se efter på vilken AA sida som helst, eller ring för all del sjukvården och fråga hur de ser på saken.

Man kan absolut klara sig ur ett beroende utan sjukvårdens inblandning, vad gör de som är bättre än någon personen känner förtroende för? Jag skulle vilja säga inget. Allt handlar om att ha stöd, vilja och att känna förtroende för de runtomkring. Utan förtroende kommer inga råd att hjälpa. 

"Vars erfarenhet grundar sig i personliga erfarenheter av sk bruk av droger"
    Jag använder inga droger, har inte gjort och kommer inte göra. Jag har däremot erfarenhet av att vara närstående till någon med missbruksproblematik och beroende. Att jag dessutom intresserar mig för medicin och hälsa ger en massa i kunskapsbanken. Praktiska råd? Att sömn är bra kanske? Ja fy på oss andra som lyfter fram vikten av sömn. Eller ger råd som går att googla om de är rimliga ens gällande mediciner. Eller vilka tänkte du på? 

De som är mer drogliberala och "brukare" av droger brukar väl snarare låta "äh men rök på istället så slipper du avtändningen" eller "jamen det är väl ingen fara att mysa på lite XXX valfri drog"

Inte så som tex Carnitas ger råd, den personen liksom många andra här ger råd hur man kan trappa ut, för att ha en bra chans att sluta. Ingen av oss uppmuntrar till några droger såvitt jag ser. Eller....?
  • Anonym (tänk efter)
    Empath skrev 2014-11-13 21:08:03 följande:
    Fast hallå i det blå.
    Det viktigaste i att sluta med ett beroende eller missbruk är att man vill det själv. Se efter på vilken AA sida som helst, eller ring för all del sjukvården och fråga hur de ser på saken.

Man kan absolut klara sig ur ett beroende utan sjukvårdens inblandning, vad gör de som är bättre än någon personen känner förtroende för? Jag skulle vilja säga inget. Allt handlar om att ha stöd, vilja och att känna förtroende för de runtomkring. Utan förtroende kommer inga råd att hjälpa. 

"Vars erfarenhet grundar sig i personliga erfarenheter av sk bruk av droger"
    Jag använder inga droger, har inte gjort och kommer inte göra. Jag har däremot erfarenhet av att vara närstående till någon med missbruksproblematik och beroende. Att jag dessutom intresserar mig för medicin och hälsa ger en massa i kunskapsbanken. Praktiska råd? Att sömn är bra kanske? Ja fy på oss andra som lyfter fram vikten av sömn. Eller ger råd som går att googla om de är rimliga ens gällande mediciner. Eller vilka tänkte du på? 

De som är mer drogliberala och "brukare" av droger brukar väl snarare låta "äh men rök på istället så slipper du avtändningen" eller "jamen det är väl ingen fara att mysa på lite XXX valfri drog"

Inte så som tex Carnitas ger råd, den personen liksom många andra här ger råd hur man kan trappa ut, för att ha en bra chans att sluta. Ingen av oss uppmuntrar till några droger såvitt jag ser. Eller....?
    Som jag också skrev (du kanske missade det? )så är just det att få upp ögonen för sitt beroende och vilja sluta det viktigaste men däremot ska man inte sitta och ge råd via nätet, ni vet inget om ts hälsosituation och inte heller är ni utbildade förmodar jag? jag kan ju ha fel men det känns som ni pratar mer om egna erfarenheter kring era miss/bruk av mediciner/droger, men även om ni nu har det som yrke så vet ni ju också att det är inget man ska sitta och göra anonymt på nätforum utan dåp råder man personerna att söka hjälp.

Betänk scenariot attnågot ni säger eller råder till på något vis skadar ts hälsa, tar ni ansvaret för det då? ni har ju inte tillgång till bakgrun eller nuvarande hälsosituation förtuom det ni läser på nätet.

Man få självklar ha vilka åsikter man vill och visst kan man ge råd men när det gäller vissa saker ska man akta sig både för att ge och ta emot råd, men visst får ni annars skicka PM till ts där ni lämnar ut era identiteter så att ni tar ansvar om ts följer något råd och det skulle gå fel, men är ni beredda att göra det?
    Bisst är det snällt och ts uppskattar det säkert men det är allvarliga saker det handlar om, inte vilket garn man ska ha till koftan, det handlar om ts hälsa och då är det bäst att sjukvården har ansvar för det, eller vill ni axla det ansvaret?
    Så ge gärna ts stöd, som du säger stör är viktig men låt sjukvården ta hand om det andra.
  • Anonym (hoppas det går bra)

Tycker faktiskt ts fått en del ganska vettiga råd. Det absolut viktigaste är motivation. Opiatabstinens är otäckt, skadar dig inte, man dör inte även om det tydligen kan kännas så. Vanligt schema för uttrappning är attförst halvera dosen, sedan ta bort 25 %varannan vecka. 3-4 dagar efter en stor sänkning är abstinenssymtomen värst. Stesolid lindrar, men är ännu mer beroendeframkallande än morfin. Tveka inte att kontakta vården om det är för svårt. Lycka till! !

• Carnitas
    Empath skrev 2014-11-13 21:14:20 följande:
    Nu stjäl vi TS tråd lite, hoppas det är okej smile1.gif men ja, usch, pappa hade ensam vårdnad och bodde ensam med 4 barn under många år, fattar inte hur han klarade det. Okej allt kanske inte var tipptopp i hur han var närvarande men vi förstod, alla mina fina underbara syskon har blivit riktigt bra människor, säkert till viss del för att vi fick finnas där för varandra smile1.gif Remicade, känner igen namnet.

Hans går också i skov, men är mest under vinterhalvåret. Alla reagerar olika och har olika utlösningsfaktorer. Knäppt med tungan, har aldrig hört talas om det. Men de är väl lite roliga som ger tabletter när de vet att om man svullnar såpass i munnen att man inte kan svälja. 

Skönt att det funkar för din mamma! 

Lite stjäl vi tråden.
    Dock så har vi en liknande problematik.

Själv vet jag inte vad som är utlösare.
    Har svår psoriasis dock, min kortisonsalvor, funkar inte lika bra som de gjorde innan.

Min mamma, skulle fått remicade för flera år sedan.
    Hon reagerade så dåligt på cellgifterna, det sista.
    Det sista kunde hon tappa minnet, på vad som hände hela den dagen.
    Så kommer vägra cellgifter, med tanke på hur jag såg hur hon reagerade.

• Anonym (tänk efter)
    Anonym (hoppas det går bra) skrev 2014-11-13 21:29:09 följande:

Tycker faktiskt ts fått en del ganska vettiga råd. Det absolut viktigaste är motivation. Opiatabstinens är otäckt, skadar dig inte, man dör inte även om det tydligen kan kännas så. Vanligt schema för uttrappning är attförst halvera dosen, sedan ta bort 25 %varannan vecka. 3-4 dagar efter en stor sänkning är abstinenssymtomen värst. Stesolid lindrar, men är ännu mer beroendeframkallande än morfin. Tveka inte att kontakta vården om det är för svårt. Lycka till! !

De vettigaste råden ts har fått är av de personer som bett honom ta kontakt med sjukvården vid flera tillfällen i tråden.

Att stötta och ge rådoch olika förslag är en sak men det ersätter inte på något vi en riktig sjukvård av de som jobbar med TS problematik, ingen här har fullständig tillgång till ts hälsa eller blodprover etc och vad som kan behövas hålla koll på.

Visst kan man försöka sluta på egen hand, och visst är stöd och uppmuntran bra men när det gäller att avsluta beroende med mediciner och liknande så är det bättre att göra det rätt, eller ska man göra samma ska när det gäller magvärk.. lyssna på råd på ett nätforum som har sina teorier och övertygelser och så visar det sig sen att personen led/lider av en sjukdom som är hälsofarlig men kunnat lindras/botats av rätt vård.

Ge stöd kan man ju göra iallafall och komma med småråd men först och främst bör ts vända sig till sjukvården, att avråda från det kanske visar sig vara direkt hälsofarligt, vem tar isåfall ansvar för det?

Vi måste tänka på att det som har fungerat för vissa i  olika situationer kanske inte fungerar för ts, vi har alla olika kroppar och tål olika saker mm, det är väldigt individuellt.
    men att ge stöd är jättebra, däremot anser jag det kontraproduktivt att säga till en människa som har insett och säger att denne har ett missbruk att 'nej då dom har inte ett missbruk' man kan stöda på många olika sätt men man måste vara försiktig i de räd man ger, men en eloge till de som ger stöd, men avstå från medicinska råd.
  • Carnitas
    Anonym (tänk efter) skrev 2014-11-13 21:41:55 följande:
    De vettigaste råden ts har fått är av de personer som bett honom ta kontakt med sjukvården vid flera tillfällen i tråden.

Att stötta och ge rådoch olika förslag är en sak men det ersätter inte på något vi en riktig sjukvård av de som jobbar med TS problematik, ingen här har fullständig tillgång till ts hälsa eller blodprover etc och vad som kan behövas hålla koll på.

Visst kan man försöka sluta på egen hand, och visst är stöd och uppmuntran bra men när det gäller att avsluta beroende med mediciner och liknande så är det bättre att göra det rätt, eller ska man göra samma ska när det gäller magvärk.. lyssna på råd på ett nätforum som har sina teorier och övertygelser och så visar det sig sen att personen led/lider av en sjukdom som är hälsofarlig men kunnat lindras/botats av rätt vård.

Ge stöd kan man ju göra iallafall och komma med småråd men först och främst bör ts vända sig till sjukvården, att avråda från det kanske visar sig vara direkt hälsofarligt, vem tar isåfall ansvar för det?

Vi måste tänka på att det som har fungerat för vissa i  olika situationer kanske inte fungerar för ts, vi har alla olika kroppar och tål olika saker mm, det är väldigt individuellt.
    men att ge stöd är jättebra, däremot anser jag det kontraproduktivt att säga till en människa som har insett och säger att denne har ett missbruk att 'nej då dom har inte ett missbruk' man kan stöda på många olika sätt men man måste vara försiktig i de räd man ger, men en eloge till de som ger stöd, men avstå från medicinska råd.

Det är ett vettigt råd att, ta kontakt med sjukvården.
    Tycker TS gjort det rätt tydligt, att h*n vill försöka själv först.
    Och funkar inte detta, så är en kontakt med sjukvården det rätta.

Tydligt att TS, vill göra ett försök själv.

TS, vill testa cold turkey, kan funka.
    Men de flesta har mer framgång , med långsam uttrappning.
    Så vi får se vad som händer, och om det funkar.
    Funkar det inte, så är det långsam uttrappning.
    Funkar inte detta, så är mitt råd även att kontakta sjukvården och få hjälp.
    Är det tillräckligt illa, så kanske substitutsprogram enda som kan funka.

Så vi får vacker vänta ett par dagar, och se vad som händer.
    Innan vi "dömer" nått.

• Tobbe76

Hej alla igen och tack för allas tips och råd och inte minst stöd!!!!

Jag respekterar er allas åsikt och som sagt förstår jag er som säger man ska söka sjukvård 100%.

Men för mig var det inget val ch hade vilket fall som helst kört Cold Turkey så ingen har påverkat eller är ansvarig för mig!!!!!!!

Vill bara uppdatera lite ska försöka skriva mer i helgen men har ett liv jag måste sköta med eller utan tabletter.

Har nu gått ca 30h och inatt sov jag dåligt även fast jag tog en imovane 7,5mg och även igår tog 4x2mg stesolid alltså 4st sammanlagt två stycken, två ggr för minska oro osv.

Idag mår jag inte sämre än igår utan är lite varm och ibland lite kall och benen känns tunga och värker lite i ryggen.

Men idag har jag bara tagit två Alvedon samt druckit massa Loka och Apelsinjuice och har rört på mig så ännu påverkar det inte min vardag så jätte mkt utan som typ man känner sig hängig bara.

Sedan har jag bestämt mig för att börja med antidepp som jag har utskriven för förstår man lätt får depression efter ett "missbruk" så vill gardera upp mig så jag ej trillar dit igen. Har ej ännu vågat slänga Dolcontinen if jag ej skulle klara det. Men bär en i fickan och har faktiskt inte varit i närheten att ta den idag, utan en Alvedon räcker.

Lovar försöka skriva mer i helgen men livet måste ju fortsätta med eller utan Dolcontin så måste göra förpliktelser idag. Självklart har Dimor hjälpt mkt så man klarar vardagen utan behöva springa på toa hela tiden.

Om det tar 3-4 dagar och dom värsta symptomen ska vara borta så har jag ju gjort 1/3 nu och blir det ej mkt värre så ska jag klara detta.

Men ngt är skumt för jag har läst då mest amerikanska sidor då är det ju hemska historier och folk nästan "döda" inom 15-20h och för mig känns det som när man känner sig lite hängig och småsjuk bara. Så antagligen måste jag väl få ett jävla bakslag nu för inte kan väl folk skarva sina historier och göra dom värre än vad det är. Och givetvis är vi alla olika!!!!!

Men ni ska veta att alla era tips och råd och inte minst STÖD, har hjälpt mig så mkt så ni inte förstår det!!!!

Så all min kärlek och respekt till er!!!!!!!

• Tobbe76

Eller har inte min AT slagit till ännu fast jag har lite värk, diarré, ökad oro samt sömnsvårigheter inatt?

Svar på tråden Dolcontin Missbruk behöver hjälp och svar för ska bli ren NU!!!