• Anonym (villrådig)

Dottern önskar sig strings i julklapp

Har en flicka på 11 år som nu inget hellre vill ha än ett par stringtrosor. Hon har tjatat sedan i somras. Först trodde jag hon skulle ge sig och tröttna när hon märkte att det inte spelade någon roll hur mycket hon än tjatade, men hon har fortsatt. Och nu står de alltså högst på hennes önskelista.

Jag tycker hon är för ung. Hon säger att hon provat hemma hos en kompis, och att hon vill ha det för hon tycker det är skönt, men jag misstänker att det bara är ett svepskäl, att hennes kompis sagt "om inte din mamma ger dig, säg att du vill ha det för bekvämlighetens skull". Typ så.

Jag tror hon vill ha string för att få uppmärksamhet från killarna i klassen. Hon är tidig i utvecklingen både mentalt och fysiskt, men 11 år är för ungt tycker jag.

Samtidigt vill jag inte se henne besviken på julaftons kväll. Hur kan jag genom samtal övertala henne om att hon är för ung för att ha strings?

• Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp
  • Anonym (fdsgsd)
    Anonym (förstår inte) skrev 2019-11-07 18:07:15 följande:

Varför inte?

Det säger väl sig självt
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (förstår inte) skrev 2019-11-07 18:07:01 följande:

Det tycker jag inte, det är ett par trosor.

Inga vanliga trosor. De visar hela röven
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-07 19:34:23 följande:
    Inga vanliga trosor. De visar hela röven
    och du menar att det skulle vara sexigt på en 11-åring. Hur tänker du då?
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-07 18:01:40 följande:
    Fast string är ju ett sexigt underklädesplagg så det är klart att det är sexualiserat.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (förstår inte) skrev 2019-11-07 20:56:57 följande:

Nej? Men en 11 åring ska naturligtvis inte gå runt med trosor som är till för vuxna. Det jag menar. Barn ska vara barn
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-07 21:05:58 följande:
    Nej? Men en 11 åring ska naturligtvis inte gå runt med trosor som är till för vuxna. Det jag menar. Barn ska vara barn
    Nej jag tycker inte heller att man ska köpa vuxenstorlekar till barn.
    Men jag tror inte att man tillverkar trosor till barn i vuxenstorlekar, eller trosor till vuxna i barnstorlekar.

och jag håller med "barn ska vara barn" och vuxna ska inte lägga sina vuxna värderingar på barn.
  • MrsJenka

Jag är ännu en av dem som tycker att string bara är en modell av trosor. Varken mer eller mindre. Tycker inte att det är särskilt sexigt, men det finns bekväma varianter.

Det som däremot gör mig uttråkad är att vi aldrig upprörs på samma sätt över pojkars klädval. Tråkigt att (små-)flickor måste tänka på att de kan sexualiseras pga. trosval.

• Anonym (fdsgsd)
    MrsJenka skrev 2019-11-07 21:44:13 följande:

Jag är ännu en av dem som tycker att string bara är en modell av trosor. Varken mer eller mindre. Tycker inte att det är särskilt sexigt, men det finns bekväma varianter.

Det som däremot gör mig uttråkad är att vi aldrig upprörs på samma sätt över pojkars klädval. Tråkigt att (små-)flickor måste tänka på att de kan sexualiseras pga. trosval.

Det finns ju bara i princip t-shirt o jeans för killar så vet inte vad du pratar om
  • Anonym (fdsgsd)
    Anonym (förstår inte) skrev 2019-11-07 20:56:57 följande:

Du läste nog fel.
  • Anonym (h)

Berätta lugnt för henne att du inte kommer köpa "stringtrosor" i julklapp. Då vet hon i förväg.

• Anonym (h)
    Anonym (villrådig) skrev 2014-11-29 12:11:09 följande:
    Och då hatar hon mig :(
    men gaska upp dig och ta ditt föräldraansvar
  • 19Richie88
    Anonym (h) skrev 2019-11-07 22:57:22 följande:

Berätta lugnt för henne att du inte kommer köpa "stringtrosor" i julklapp. Då vet hon i förväg.

5 år gammalt inlägg igen där.. "H".
    Tjejen är 16 idag.
  • Anonym (tobbe)

Är ingen expert men brukar dom inte säga att string inte är bra att ha för att det retar och skadar röven eller hur det var. I vilket fall så känns det som onödigt för en 11åring att få. Sen måste jag säga att det är en skum sak att önska sig i julklapp, Nu är jag kille och tider har ändrats men när jag var 11 om jag hade velat haft en viss sorts kallingar då hade jag bara köpt dom. Hade fan inte velat ha underkläder i julklapp.

• Anonym (h)
    19Richie88 skrev 2019-11-07 23:10:49 följande:
    5 år gammalt inlägg igen där.. "H".
    Tjejen är 16 idag.
    ok, men du skriver ju nu också i fem år gamma tråd lol
Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp