• Anonym (villrådig)

Dottern önskar sig strings i julklapp

Har en flicka på 11 år som nu inget hellre vill ha än ett par stringtrosor. Hon har tjatat sedan i somras. Först trodde jag hon skulle ge sig och tröttna när hon märkte att det inte spelade någon roll hur mycket hon än tjatade, men hon har fortsatt. Och nu står de alltså högst på hennes önskelista.

Jag tycker hon är för ung. Hon säger att hon provat hemma hos en kompis, och att hon vill ha det för hon tycker det är skönt, men jag misstänker att det bara är ett svepskäl, att hennes kompis sagt "om inte din mamma ger dig, säg att du vill ha det för bekvämlighetens skull". Typ så.

Jag tror hon vill ha string för att få uppmärksamhet från killarna i klassen. Hon är tidig i utvecklingen både mentalt och fysiskt, men 11 år är för ungt tycker jag.

Samtidigt vill jag inte se henne besviken på julaftons kväll. Hur kan jag genom samtal övertala henne om att hon är för ung för att ha strings?

• Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp
  • Anonym (fuckoff)
    Anonym (nejnejnej) skrev 2014-11-29 15:10:46 följande:

Om nu hennes huvudargument för att få string är för att det är "skönt" (vilket det inte alls är) så kontra med att det finns MYCKET skönare trosor på marknaden, ex. bomulls hipsters. 

Om hon allvarligt blir sur på julen för att hon inte fick en speciell julklapp är hon extremt omogen och inte alls så "tidig i utvecklingen både mentalt och fysiskt". Just sayin'

hon kanske känner sig bekväm med string,framförallt kan inte du diktera vad för kläder andra "känner" sig bekväma i
  • elisabet97

Om hon så gärna vill ha string får hon gå och köpa det själv, på EGET initiativ och för "egna" pengar. Du ska inte säga "Du får köpa trosorna själv" utan isåfall låta henne komma på att hon kan göra det själv. Vuxna behöver ta mer kontroll och sätta gränser för sina barn även idag :) 
    Dessutom tror jag inte hon känner att hennes liv är över bara för ett par trosor!

• Haskel

Jag som man ser inte ett par stringtrosor som annat ett par trosor. Ett underklädesplagg. Liksom alla underkläder, kan naturligtvis några vara sexiga.

Men det är väl just detta förbud/tabu, kring string som gör de så spännande för de yngre. 

Varken jag eller min dotters mamma hade gjort någon sak av det hela om dottern velat ha ett par stringtrosor. Jag/vi hade bara köpt ett par vanliga trosor av stringmodell. Dock ha vi inte köpt några i spets eller halv genomskinliga. Utan ett par helt vanliga bomullstrosor i stringmodell.

Avdramatisera det lite. De flesta upptäcker snart att de inte är så bekväma och praktiska.

• Anonym (Katten)

Det är problematiskt när ens egna värderingar och tankar blir ett socialt problem för ens dotter.

Min egna erfarenhet från detta i den åldern var att de som inte hade string blev utsatta och ibland retade och fick en lägre status. Det var vanligt att tjejer köpte hemliga stringtrosor och handtvättade själva, vilket ur en renlighets/infektionsaspekt är värre. Flera klippte till och med egna string.

Även om din dotter förstår dina tankar kring sexualiserande och porr-referenser, hjälper det henne om hon blir retad? Om hon får en lägre social status, kommer det kännas bättre bara för att hon vet att hon inte är sexualiserad? Det är svårt när man vet hur jävliga barn kan vara mot varandra. En del föräldrar vill kanske att barnen ska ha det lätt socialt och passa in, medan andra vägrar tumma på egna ideal. Öppen dialog är väl alltid det bästa, att hon då känner att hon kan prata med dig. När min mamma förvägrade mig saker och jag blev retad kände jag skam för det och vågade inte heller berätta för henne.

• Esoada
    Olympia skrev 2014-11-29 15:32:22 följande:

Jag trodde att string var helt ute rent modemässigt.

Det stämmer, när såg man string till salu senast på Lindex, Gina eller HM?
    Jag köpte string på Lindex i somras, men det fanns bara de kvar
  • viseversa

Jag hade aldrig köpt det oavsett vad min unge VILL. Man kan inte få allt man vill.

• Anonym (tess)

Jag trodde inte att de bara är till för att vara sexiga och porriga.

Var inte tanken med string att man inte ska kunna se någon troskant?

Har sett massvis av dem på kappahl och lindex, brukar tycka att de är jättefina men tyvärr har min rumpa inte formen för att kunna bära dem.

Men när jag var yngre tyckte jag att de var jättesköna.

Hade min dotter velat ha string så hade hon fått testa. Hade inte trott för en sekund att hon skulle vilja ha det för att verka sexig eller överhuvudtaget visa dem för någon annan.

Förstår ärligt inte vad som är så farligt med dem.

Och att det skulle komma avföring på dem?? Torkar man sig inte ordentligt efter toabesök?

• Anonym (tess)

Jag trodde inte att de bara är till för att vara sexiga och porriga.

Var inte tanken med string att man inte ska kunna se någon troskant?

Har sett massvis av dem på kappahl och lindex, brukar tycka att de är jättefina men tyvärr har min rumpa inte formen för att kunna bära dem.

Men när jag var yngre tyckte jag att de var jättesköna.

Hade min dotter velat ha string så hade hon fått testa. Hade inte trott för en sekund att hon skulle vilja ha det för att verka sexig eller överhuvudtaget visa dem för någon annan.

Förstår ärligt inte vad som är så farligt med dem.

Och att det skulle komma avföring på dem?? Torkar man sig inte ordentligt efter toabesök?

• Anonym (S)

Jag förstår både din och din dotters frustration i det här. Jag hade samma dialog med min mamma när jag var ca 12 år. Jag köpte mina första string när jag var 13 år (för egna pengar), mamma tyckte väl si och så om det men sa ingenting. Jag hade i och för sig en äldre syster som redan tänjt ut på reglerna.

Jag tycker en bra kompromiss är att komma överens om en ålder, exempelvis när man fyller tonåring (13). Tills dess finns det faktiskt många snygga trosor som är vuxna men inte alltför utmanande. Men förstår självklart att det vandrat ned i åldrarna nu tyvärr... vilket är tragiskt egentligen.

• fluu

Ja, hon är för ung. Säg bara nej. Ge henne inte det i julklapp, låt henne inte använda string. Det är ungefär som att ta alkoholsnacket. Vissa grejer är "vuxengrejer" helt enkelt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp