• Anonym (villrådig)

Dottern önskar sig strings i julklapp

Har en flicka på 11 år som nu inget hellre vill ha än ett par stringtrosor. Hon har tjatat sedan i somras. Först trodde jag hon skulle ge sig och tröttna när hon märkte att det inte spelade någon roll hur mycket hon än tjatade, men hon har fortsatt. Och nu står de alltså högst på hennes önskelista.

Jag tycker hon är för ung. Hon säger att hon provat hemma hos en kompis, och att hon vill ha det för hon tycker det är skönt, men jag misstänker att det bara är ett svepskäl, att hennes kompis sagt "om inte din mamma ger dig, säg att du vill ha det för bekvämlighetens skull". Typ så.

Jag tror hon vill ha string för att få uppmärksamhet från killarna i klassen. Hon är tidig i utvecklingen både mentalt och fysiskt, men 11 år är för ungt tycker jag.

Samtidigt vill jag inte se henne besviken på julaftons kväll. Hur kan jag genom samtal övertala henne om att hon är för ung för att ha strings?

• Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp
  • Nyfiken gul

förklara för henne vad ett par stringtrosor egentligen står för om du tar det ur den sexxuella synvinkeln.   Kanske dags att ha ett prat om kropp, mens och sexualitet?   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (villrådig)
    Nyfiken gul skrev 2014-11-29 12:05:03 följande:

förklara för henne vad ett par stringtrosor egentligen står för om du tar det ur den sexxuella synvinkeln.   Kanske dags att ha ett prat om kropp, mens och sexualitet?   

Det har jag faktiskt redan talat om, men då säger hon bara att det inte är därför hon vill ha det, utan för att det är så skönt.

Jag är ganska säker på att hon ljuger, men vad säger man liksom?
  • Anonym (Alltså.)

Man säger "Jag är vuxen, du är ett barn. Du lyder mig - jag tycker inte att du ska ha string - för att...här förklarar du... - och det får du finna dig i, tills du är stor nog att förstå min vinkel. Då kan vi prata om det igen" 

• Anonym (morsan)
    Anonym (villrådig) skrev 2014-11-29 12:07:14 följande:
    Det har jag faktiskt redan talat om, men då säger hon bara att det inte är därför hon vill ha det, utan för att det är så skönt.

Jag är ganska säker på att hon ljuger, men vad säger man liksom?
    Då säger du såklart att "det är mycket möjligt att det inte är därför du vill ha dem men det är hur som helst vad du förmedlar till andra och det vill du väl inte? Hur som helst så kommer det inte på fråga!"

Då får hon helt enkelt bli besviken.
  • Anonym (anka)

hon är 11 år och bör få saker lämpliga för en 11-åring. Det bestämmer du som är vuxen vad som är lämpligt.  Ett nej är ett nej även på julafton.  Det finns många saker man kan önska sig men inte är möjliga att få, nästa år är det något annat hon tjatar om och kanske inte heller får.  
    Sånt är livet.  Det får hon börja lära sig. 

hur välutvecklad man än  är finns det ingen anledning att börja sexualisera sig som  11-åring.  Det känns inte okej.  

Det finns många andra trosor lämpliga för henne som kan vara mer bekväma och kännas mer "vuxet" om hon är ute efter att kasta bort barnsliga trosor. 

jag har en dotter på 10 år och hade hon börjat tjata om string utifrån perspektivet att en kompis har så hade jag nog blivit oerhört lessen och förskräckt och funderat över om kompisen är så lämpligt sällskap.  

• Anonym (villrådig)
    Anonym (Alltså.) skrev 2014-11-29 12:09:36 följande:

Man säger "Jag är vuxen, du är ett barn. Du lyder mig - jag tycker inte att du ska ha string - för att...här förklarar du... - och det får du finna dig i, tills du är stor nog att förstå min vinkel. Då kan vi prata om det igen" 

Och då hatar hon mig :(
  • Anonym (morsan)
    Anonym (villrådig) skrev 2014-11-29 12:11:09 följande:
    Eeh, om hon hatar dig för att hon inte får stringtrosor så har ni något allvarligt fel i relationen. Hon kan bli besviken, sur och förbannad kanske och det är bara nyttigt.

Strunt samma vad vi säger nu känner jag för du kommer troligen att ge henne de där stringtrosorna ändå bara för att du inte vågar annat.
  • Anonym (jul)

Förklara att hon får köpa vad hon vill för sina egna pengar men att hon inte kan kräva någonting ifrån andra (för det är ju sant). Förklara vidare att du inte står för de idealen som string representerar och därför aldrig kommer att införskaffa dig det varken till dig själv eller någon annan.

Hon kommer säkert att bli besviken. Men hon kommer ändå att förstå anledningen till varför hon inte får några string. Och du behöver inte vara orolig, besvikelser är en del av livet som man ändå behöver lära sig att hantera. Bara kom ihåg att stötta henne när hon känner sig besviken så blir det bra.

• Anonym (Alltså.)
    Anonym (villrådig) skrev 2014-11-29 12:11:09 följande:
    Nej, då blir hon arg och beter sig som ett barn - vilket bara bevisar att hon inte tänker vuxet i frågan.

Och om du inte kan sätta gränser för att du inbillar dig att hon hatar dig för att par trosor, då kommer hela hennes uppfostran gå åt helvete, så blir du mormor om tre år och får försörja henne, hennes unge och eventuellt pojkvännen, tills han hittar nästa att betäcka. Allt blir så bra så. 

Att ha barn är lite som att ha en hundvalp - sorry, men så är det; det är upp till DIG att sätta gränser och leda dem in i vuxenlivet. Är du rädd för att sätta gränser om TROSOR så vill jag inte ens veta vart det här kommer sluta :/ 
  • Emma70

Barn älskar inte sina föräldrar jämt, hon kommer att förstå dig när hon blir äldre. Stå på dig! Hon är bara 11 år, fortfarande ett barn, du måste ta dessa beslut. Min son ville spela våldsamma spel när han var elva för det fick hans kompisar, men jag valde att vänta, han var besviken på mig ett tag men det gick över. Man får välja sina strider med barnen, vissa sakere är viktigare än andra, följ din magkänsla!

Svar på tråden Dottern önskar sig strings i julklapp