• Liggasked75

Frugan är tråkig i sängen

Hej Hej!

Undrar hur ni andra hade resonerat , speciellt ni tjejer!

Min fru som närmar sig 40 vill bara ha sex på hennes villkor . Tex. Hon bestämmer ställning i sängen och om hon får välja så ska hon endast ha sex 1 gång i veckan och endast rida.

Nu är det så att jag gillar fler ställningar , samt även oral och analsex men det är mer eller mindre otänkbart . Har försökt flera gånger att prata om detta men kommer ingenstans , då sex är viktigt och även kemin när man har sex , har jag funderat på att lämna henne istället för att "knulla av mig nån annanstans " .

Tidigare har vi haft sex ofta och även 69:an förekommit ofta och även analsex men nu är det kört.

Varför ?

vad ska jag göra ?

• Svar på tråden Frugan är tråkig i sängen
  • Johan75
    sextiotalist skrev 2014-12-03 14:14:06 följande:
    Det är väl det vanliga, kommunikation. Fungerar det inte så pratar man. Men man kan aldrig tvinga någon till sex som den andra inte vill ha (det gäller för båda två självklart)
    I viss mån så får man nog acceptera att det inte är som de första åren, utan att det förändras, det gäller annat också i ett förhållande, det förändras, ibland är det till det bättre och annat till det sämre.
    Ja visst är det kommunikation som gäller. Tyvärr verkar ju inte TS fru så sugen på att kommunicera. 

Sen kan man ju tycka att det är lite tråkigt att man ska sluta göra saker för varandra bara för att man blir bekväm i förhållandet. Ibland är det nog så, men jag tycker inte att det är något som man ska ha som en allmän uppfattning när det gäller sexlivet i ett längre perspektiv. 

Om TS vill fortsätta ha ett varierat sexliv som de haft förut och TS fru vill ha ett väldigt specifikt och begränsat (i brist på bättre ord) sexliv. Hur ska de förhålla sig till sina egna önskemål? 

Jag tycker bara du målar upp en så oproblematisk bild av något som många uppenbarligen verkar tycka är ett stort problem. Du menar att i många fall så är det sexliv man har i början på förhållandet, och det sexliv man lär sig förknippa och älska med den partner man valt att leva med, något som från den ena parten är en chimär. När den partnern sen blir bekväm i förhållandet (efter vaddå? 5-10 år?) så kommer den successivt (eller abrupt) att skala av det som den andra partnern gillade när det kommer till sex så att det i slutändan endast finns kvar det som tilltalar just han eller hon. Och det måste man bara acceptera om man är den som gillade sexlivet som det var?  
    Behold, i come as a thief.
  • sextiotalist
    Johan75 skrev 2014-12-03 15:26:45 följande:
    Ja visst är det kommunikation som gäller. Tyvärr verkar ju inte TS fru så sugen på att kommunicera. 

Sen kan man ju tycka att det är lite tråkigt att man ska sluta göra saker för varandra bara för att man blir bekväm i förhållandet. Ibland är det nog så, men jag tycker inte att det är något som man ska ha som en allmän uppfattning när det gäller sexlivet i ett längre perspektiv. 

Om TS vill fortsätta ha ett varierat sexliv som de haft förut och TS fru vill ha ett väldigt specifikt och begränsat (i brist på bättre ord) sexliv. Hur ska de förhålla sig till sina egna önskemål? 

Jag tycker bara du målar upp en så oproblematisk bild av något som många uppenbarligen verkar tycka är ett stort problem. Du menar att i många fall så är det sexliv man har i början på förhållandet, och det sexliv man lär sig förknippa och älska med den partner man valt att leva med, något som från den ena parten är en chimär. När den partnern sen blir bekväm i förhållandet (efter vaddå? 5-10 år?) så kommer den successivt (eller abrupt) att skala av det som den andra partnern gillade när det kommer till sex så att det i slutändan endast finns kvar det som tilltalar just han eller hon. Och det måste man bara acceptera om man är den som gillade sexlivet som det var?  

Det kanske är en förutsättnng att förhållandet ska hålla, att man vågar vara ärlig och säga att det där gillade jag inte och vill inte göra om det.
    Ja, man kommer skala bort en del, lägga till annat.

Jag är inte ensam, det vet jag. jag är inte den enda kvinnan som förlorat sexlusten pga man ställt upp på saker som man inte tycker om.

Men vill du leva med en kvinna som biter ihop och ställer upp på saker som hon ogillar bara för att ni gjort det tidigare?
    För övrigt så är det ingen nyhet, jag är ganska säker på att samtliga sexologer kan instämma med mig att många gånger är sexlivet mer intensivt och mer undersökande i början av en relation för att sedan trappa av när förälskeksefasen är över
  • MangaM
    Johan75 skrev 2014-12-03 15:26:45 följande:

Instämmer, det känns som att sextiotalists utgångspunkt är att som hon har det, så har de flesta det. Jag tror personligen inte alls att det är så.
  • Anonym (Lisan)

Vad är det med män och analsex... Sluta kolla porr och få detta att framstå som normalt. Vet ingen tjej som gillar det. Har provat själv- ingen hit. Vad är så fel med vanligt sex??

• Johan75
    sextiotalist skrev 2014-12-03 15:37:21 följande:
    Det kanske är en förutsättnng att förhållandet ska hålla, att man vågar vara ärlig och säga att det där gillade jag inte och vill inte göra om det.
    Ja, man kommer skala bort en del, lägga till annat.

Jag är inte ensam, det vet jag. jag är inte den enda kvinnan som förlorat sexlusten pga man ställt upp på saker som man inte tycker om.

Men vill du leva med en kvinna som biter ihop och ställer upp på saker som hon ogillar bara för att ni gjort det tidigare?
    För övrigt så är det ingen nyhet, jag är ganska säker på att samtliga sexologer kan instämma med mig att många gånger är sexlivet mer intensivt och mer undersökande i början av en relation för att sedan trappa av när förälskeksefasen är över
    Nu svarar du som att jag på något vis skulle ha ifrågasatt sanningshalten i det du skrivit. Det har jag väl inte? 

"vill du leva med en kvinna som biter ihop...bla, bla, bla". Nej, det vill jag givetvis inte. Inte på något sätt har jag förespråkat att det är vad kvinnor (eller män?) ska göra. Så egentligen förstår jag inte varför jag svarar på liknade förvrängningar av det jag skriver. 

Jag tycker att du beskriver ett problem. Jag tycker bara att det du skriver inte är särskilt fokuserat på att hitta en lösning som är så bra som möjligt för paret. Bara en lösning som är så bra som möjligt för den som känner som du. TS tycker uppenbarligen inte att det är en bra lösning. 

TS beskriver inte en situation där vissa saker har skalats av och andra lagts till. Han beskriver inte en situation där en het nyförälskelse svalnat något. Han beskriver en situation där hans fru skalat bort nästan allt och endast behållit det hon får ut något av (vilket är en enda ställning) och sedan är helt ovillig att prata och diskutera detta. 
    Behold, i come as a thief.
  • sextiotalist
    MangaM skrev 2014-12-03 15:38:33 följande:
    Instämmer, det känns som att sextiotalists utgångspunkt är att som hon har det, så har de flesta det. Jag tror personligen inte alls att det är så.
    Oj, det är nog en väldigt vanlig fråga som man har sett i olika forum
    I början älskade vi varje dag och nu är det en gång i veckan vad är det för fel

Det finns en vetenskaplig förklaring till detta

Under förälskelsefasen så är det mer hormoner i farten än vad det är annars, så allt är maxat, även sexlivet. Nu orkar jag inte googla på det. Men jag har läst otaliga artiklar om hur man fungerar och även att sexlivet är mer intensivt och mer utforskande än annars.

• C38
    sextiotalist skrev 2014-12-03 15:53:21 följande:

Under förälskelsefasen så är det mer hormoner i farten än vad det är annars, så allt är maxat, även sexlivet. Nu orkar jag inte googla på det. Men jag har läst otaliga artiklar om hur man fungerar och även att sexlivet är mer intensivt och mer utforskande än annars.

Jag reagerar mest på dessa pekpinnar som säger att "vi kvinnor ställer bara upp för vågar inget annat eller vi är inte säkra på relationen med killen ". Och sedan klassikern " om du bara visste hur vanligt det är bland kvinnor. ..."

Varför skiljer du på manligt och kvinnligt? Vi är väl individer. Tycker det är tragiskt att tjejer alltid målats ut som de sexuellt oerfarna och männen de säkra.
  • sextiotalist
    C38 skrev 2014-12-03 16:51:20 följande:

Jag reagerar mest på dessa pekpinnar som säger att "vi kvinnor ställer bara upp för vågar inget annat eller vi är inte säkra på relationen med killen ". Och sedan klassikern " om du bara visste hur vanligt det är bland kvinnor. ..."

Varför skiljer du på manligt och kvinnligt? Vi är väl individer. Tycker det är tragiskt att tjejer alltid målats ut som de sexuellt oerfarna och männen de säkra.

om du läste längre ner, så såg du nog att jag skrev båda könen.

Att jag skriver kvinnor är för att jag just pratat med kvinnliga vänner om det, inte så med mina manliga vänner. Men säkert finns det män som upplever exakt samma sak.
  • MangaM
    sextiotalist skrev 2014-12-03 15:53:21 följande:

Du får nog tala mycket mer för dig själv. Det finns väldigt många fler faktorer än vilken fas man är i som avgör passion, kåthet och intensitet i kärlekslivet. Tyvärr verkar du redan ha bestämt dig för att det suger fett efter ett tag och så är det för de flesta.
    Jag tror (och hoppas) du har helt fel.
    Puss och kram!
  • C38
    sextiotalist skrev 2014-12-03 14:01:09 följande:
    Men det klassiska är att kvinnan får mindre sexlust och mer "tråkig" i sängen, männen slutar uppvakta och blir latare (med massor av undantag givetvis) och den andra står där och undrar vad hände och mitt svar är, en helt vanligt utveckling.
    Jag tror du lägger mycket av dina och dina väninnors erfarenheter och sätter likhetstecken till verkligheten. Jag tror det är helt individuellt och inte det klassiska att kvinnan får mindre sexlust. VI uppfattar det så eftersom det är fortfarande tabu att säga att gubben är tråkig i sänghalmen.

Jag skulle säga att det är lika många kvinnor som män som har hög sexlust. Det är lika många män som kvinnor som har sjunkande sexlust eller tråkig i sängen.

Det finns män som hatar att byta ställningar lika vanligt som det finns kvinnor att vilja byta ställningar för att hon ska komma osv.

Du skriver att man får accepterar att sexlivet blir förändrat och går inte jämföra med de första åren. Det känns att du automatiskt menar att det leder till att det blir sämre? För de flesta blir det väl till det bättre ju mer man lär känna varandra. De är som du försöker beskriva något som börjar likna husfridsknull och då är det annat i relationen än sex som orsaken ligger.  

Det är bara min reflektion..  
Svar på tråden Frugan är tråkig i sängen