Johan75 skrev 2014-12-03 15:26:45 följande:
Ja visst är det kommunikation som gäller. Tyvärr verkar ju inte TS fru så sugen på att kommunicera.
Sen kan man ju tycka att det är lite tråkigt att man ska sluta göra saker för varandra bara för att man blir bekväm i förhållandet. Ibland är det nog så, men jag tycker inte att det är något som man ska ha som en allmän uppfattning när det gäller sexlivet i ett längre perspektiv.
Om TS vill fortsätta ha ett varierat sexliv som de haft förut och TS fru vill ha ett väldigt specifikt och begränsat (i brist på bättre ord) sexliv. Hur ska de förhålla sig till sina egna önskemål?
Jag tycker bara du målar upp en så oproblematisk bild av något som många uppenbarligen verkar tycka är ett stort problem. Du menar att i många fall så är det sexliv man har i början på förhållandet, och det sexliv man lär sig förknippa och älska med den partner man valt att leva med, något som från den ena parten är en chimär. När den partnern sen blir bekväm i förhållandet (efter vaddå? 5-10 år?) så kommer den successivt (eller abrupt) att skala av det som den andra partnern gillade när det kommer till sex så att det i slutändan endast finns kvar det som tilltalar just han eller hon. Och det måste man bara acceptera om man är den som gillade sexlivet som det var?
Det kanske är en förutsättnng att förhållandet ska hålla, att man vågar vara ärlig och säga att det där gillade jag inte och vill inte göra om det.
Ja, man kommer skala bort en del, lägga till annat.
Jag är inte ensam, det vet jag. jag är inte den enda kvinnan som förlorat sexlusten pga man ställt upp på saker som man inte tycker om.
Men vill du leva med en kvinna som biter ihop och ställer upp på saker som hon ogillar bara för att ni gjort det tidigare?
För övrigt så är det ingen nyhet, jag är ganska säker på att samtliga sexologer kan instämma med mig att många gånger är sexlivet mer intensivt och mer undersökande i början av en relation för att sedan trappa av när förälskeksefasen är över