Mikael
Varför/varför ska jag inte döpa min blivande son till Mikael, om jag får en ?
Varför/varför ska jag inte döpa min blivande son till Mikael, om jag får en ?
Mikael är väl helt OK. Ett rejält gammalt bibliskt namn. Ärkeängeln med det flammande svärdet!
DOCK var Mikael i min erfarenhet överrepresenterat i White Trash-familjer på 60- och 70-talet. Jag vet inte varför det var så, för namnet är ju helt normalt. Men detta är ju ändå inget som påverkar barn som föds på 2010-talet, då helt andra namn är WT-namn och helt andra namn är vanliga namn.
Jag skulle kanske föredra stavningen Michael, då. Det ger namnet mer längd och stil och gör det mer internationellt gångbarn.
Jag tycker att Mikael är ett fint namn som har många fördelar.
* Mikael blir "Micke" (som smeknamn, jämfört med många andra smeknamn, är det fint).
* Namnet finns på de flesta språk och låter bra på samtliga språk (Michael (engelskt uttal), Mikajl (ryskt uttal), osv).
* Det är ett tidlöst namn. Det fungerade förr och det fungerar nu. Det kommer förmodligen att fungera även i framtiden.
* PERSBRANDT!!! Haha!
Shit vad folk hat tråkig "humor".
Jag tycker inte att du behöver döpa alls, men du kan ju namnge barnet vilket namn du vill.
Jag tycker inte att du behöver döpa alls, men du kan ju namnge barnet vilket namn du vill.
Aha skrev döpa, menade namnge... ge ett namn.
Helt OK om man inte bor i Hälsingland - då kallas man Mi-kall. Jättefult.