• Jempa82

Utredning 2015 följas åt?

Hejsan
    Mitt namn är Jenny och är 32 år gammal jag bor i Sthlm tillsammans med min man.
    Vi har i skrivande stund försökt få barn i 2 års tid utan resultat.
    Min man har en dotter på 16 år sedan tidigare.
    Idag 5/12 2014 ringde jag och bokade tid för utredning.
    Fick tid den 16 Januari¨.
    Jag hoppas¨på att det är andra par där ute som gärna vill följas åt.

• Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?
  • Emma 871

Tessophira.

Jättegrattis verkligen, vart det plus efter första försöket?

Hur är det med hormonsprutorna, är det ett rent helvete eller? "Rädd"

Okej, kan man byta nu? Eftersom vi vill försöka få det genom landstinget kommer det att bli på Huddinge, St. Göran eller fertilitetscentrum.

Va ju som sagt lite chockade i torsdags så nu har alla frågor kommit, skrivit ner och ska ta det med läkaren på tisdag.

Lycka till.

• Emma 871

Heyorange.

Ja känns jättebra att nästa steg är på väg..

Har alltid haft regelbunden mens och positiv på äl stickorna.

Så ägglossning har jag och mens, alltid 30 dgr cykel..

Har de gjort undersökningen på dig där de kollar äggstockarna med ultraljud och kontrast?

Jag har ju varit gravid förrut med en annan man, ca 10 år sedan och fick då missed abortion i vecka. 21 och 1 abort i 20 års åldern.

Så som jag förstår det så med detta fel KAN vi inte bli gravida utan hjälp, det kommer inte kunna hända så jag tror att en gall operation på mig för ca 7 år sedan gjorde att jag fick ärrbildningar på äggstockarna och bildar detta stopp.

Har du opererat magen eller gått med en klamydia infektion kan tydligen också vara en orsak..

Lycka till.

• TessOphira
    Emma 871 skrev 2015-05-02 16:42:58 följande:

Tessophira? såg förresten att vi bor i samma kommun på din blogg...

Jaså? Världen är liten :) vi ska dock flytta till Väsby om mindre än en månad.
  • heyorange
    Emma 871 skrev 2015-05-02 16:35:48 följande:

Heyorange.

Ja känns jättebra att nästa steg är på väg..

Har alltid haft regelbunden mens och positiv på äl stickorna.

Så ägglossning har jag och mens, alltid 30 dgr cykel..

Har de gjort undersökningen på dig där de kollar äggstockarna med ultraljud och kontrast?

Jag har ju varit gravid förrut med en annan man, ca 10 år sedan och fick då missed abortion i vecka. 21 och 1 abort i 20 års åldern.

Så som jag förstår det så med detta fel KAN vi inte bli gravida utan hjälp, det kommer inte kunna hända så jag tror att en gall operation på mig för ca 7 år sedan gjorde att jag fick ärrbildningar på äggstockarna och bildar detta stopp.

Har du opererat magen eller gått med en klamydia infektion kan tydligen också vara en orsak..

Lycka till.

Hej!

Jag har haft klamydia, jag och min man upptäckte det efter ca 1 månad av vårt förhållande. Så då hade jag nog gått med det ett tag utan att jag märkte det. Så då kan det ju faktiskt vara så att jag har en ärrbildning. Vet du om den alltid kommer finnas där? Sitter din ärrbildning på båda äggledarna?

Lycka till för dig också :)
  • heyorange
    heyorange skrev 2015-05-02 21:07:25 följande:
    Hej!

Jag har haft klamydia, jag och min man upptäckte det efter ca 1 månad av vårt förhållande. Så då hade jag nog gått med det ett tag utan att jag märkte det. Så då kan det ju faktiskt vara så att jag har en ärrbildning. Vet du om den alltid kommer finnas där? Sitter din ärrbildning på båda äggledarna?

Lycka till för dig också :)
    Och nej vi har ännu inte kollat äggstockarna på mig. Min man har spermaprov nr två kvar, antar att undersökningen av mig sker efter det?
  • Emma 871

Säkert olika för alla kliniker, men på sopihahemmet så började dom med mina äggstockar och livmoder, sen fick vi lämna in spermaprov och blodprover.

Jag hade klamydia när jag va i 19 års åldern, blev behandlad innan jag fick reda på att jag hade det(ett ex vars ex skickade brev då behandlade de oss direkt)

Men varit gravid efter.

Som jag förstår det så har man fått ärrbildningar så går de inte bort och man kan ej åtgärda det. Läkaren sa att de har gjorts studier utan bra resultat.

Har mest på höger äggstock där det är helt stopp så sperimerna kan inte nå ägget. På vänster sida är det lite bättre men inte optimalt.

Så utan hjälp kommer det inte att hända något som jag förstår det, har skrivit lite frågor som dykt upp till telefontiden på tisdag tex går det inte att spola dom, men förstår ju att det inte går om det är stopp men vill ändå fråga lite mer..

Spermaprov nr 2?? Rutin eller något extra?

Min sambo behövde bara lämna 1.

• heyorange
    Emma 871 skrev 2015-05-03 11:57:38 följande:

Säkert olika för alla kliniker, men på sopihahemmet så började dom med mina äggstockar och livmoder, sen fick vi lämna in spermaprov och blodprover.

Jag hade klamydia när jag va i 19 års åldern, blev behandlad innan jag fick reda på att jag hade det(ett ex vars ex skickade brev då behandlade de oss direkt)

Men varit gravid efter.

Som jag förstår det så har man fått ärrbildningar så går de inte bort och man kan ej åtgärda det. Läkaren sa att de har gjorts studier utan bra resultat.

Har mest på höger äggstock där det är helt stopp så sperimerna kan inte nå ägget. På vänster sida är det lite bättre men inte optimalt.

Så utan hjälp kommer det inte att hända något som jag förstår det, har skrivit lite frågor som dykt upp till telefontiden på tisdag tex går det inte att spola dom, men förstår ju att det inte går om det är stopp men vill ändå fråga lite mer..

Spermaprov nr 2?? Rutin eller något extra?

Min sambo behövde bara lämna 1.

Ok, jag ska ringa om telefontid med bm imorgon, har också lite frågor, om hon nu kan besvara dem. Jag tror helt enkelt att det kan vara så att jag har ärrbildning eller trång äggledare. Så jag ska önska att få en sån koll.

Ja, vi ska lämna två. Jag har läst om fler här på FL som är tvungna att göra det, vissa får vänta tre månader mellan sina, men det behöver inte vi. Så olika det är! Skönt att din sambo bara behövde lämna ett, min tycker att det är ganska jobbigt att lämna.
  • nittondemars

Hej på er! 
    Hur går det för er alla?

För oss har det hänt en del sen sist. Jag gjorde senaste inseminationen i mitten på april. Det tog sig inte tyvärr och efteråt berättade de på kliniken att de misstänkte att de inte hade "träffat rätt" vid själva ingreppet.
    Jag var inne för att göra en äggledarundersökning i början på maj. Det var det värsta jag någonsin varit med om kan jag säga. Tre läkare var där och försökte komma in med katetern och ballongen, medan två bm stog och stöttade mig och frågade varje minut om jag var vid medvetande. Fick massa bedövning men gjorde ändå oerhört ont. De fick ge upp utan att ens komma in genom livmoderhalsen =/ De konstaterade att nya ärrbildningar gjort att öppningen växt ihop igen (opererades senast i december för detta...) Så vi bokade in en ny operation och jag opererades förra fredagen.

Nu har vi påbörjat en IVF för att "smida medan järnet är varmt" (livmoderhalsen är öppen) Jag har tagit sprutor sedan i onsdags och imorgon ska jag in till kliniken på ultraljudskontroll för att se hur äggblåsorna växer.

• Decibel84

Hej
    jag har stopp på höger sida, kan vara pga tidigare könssjukdom, man vet inte.
    Men dom sa också att det KAN vara passage där ibland även fast det inte var det vid spolningen.

Man ska ju maila kliniken första mensdagen vid planerad inseminering.
    efter hur många dagar kan man räkna med att man får en tid hos dom...vet ju att det ska ske FÖRE ägglossning, men hur många dagar?
    min senaste cykel var 29 dagar och denna 23, räknar man bara senaste cykelns längd?

Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?