• Jempa82

Utredning 2015 följas åt?

Hejsan
    Mitt namn är Jenny och är 32 år gammal jag bor i Sthlm tillsammans med min man.
    Vi har i skrivande stund försökt få barn i 2 års tid utan resultat.
    Min man har en dotter på 16 år sedan tidigare.
    Idag 5/12 2014 ringde jag och bokade tid för utredning.
    Fick tid den 16 Januari¨.
    Jag hoppas¨på att det är andra par där ute som gärna vill följas åt.

• Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?
  • lottizz85

Vad härligt tessophira att du är igång!

Själv börjar jag den 28/3 med nässprayen! Känns så overkligt att det äntligen är på gång och en lång väntan är över!

Nittondemars, nu håller jag mina tummar för att allt går bra för dig och väntar med spänning om du lyckas få ett plus!

idag hämtade jag ut allt jag behöver från apoteket och tack gode gud att det finns högkostnadsskydd! Fick en smärrechock när hon sa vad det kostade! Jag visste att det skulle bli dyrt men trodde aldrig det skulle kosta så mycket som det gjorde! man får hoppas att det Bara är en gång man behöver lägga ut så mycket pengar på medicinen!

• nittondemars

Vad spännande att ni också är på gång, Tess och Lottizz. Är det samma medicin ni tar? Är Menopur för att stimulera mognad av ägg? Vad händer sen, hur ser processen ut?

HeyOrange: Välkommen hit! Vilket frustrerande problem ni stött på. Har ni möjlighet att ta provet hemma och åka till kliniken med det i burken?Kanske är lättare att få till en bra stämning hemma...

Nu är det en vecka sedan min insemination. Är på skidresa några dagar, så just nu funkar det ganska bra att distrahera tankarna. Men är inte brösten lite extra spända ändå?

• lottizz85

Jag kommer börja med synarela och när jag ska ta sprutorna blir det gonal-f!

Hur har ni andra mått av nässprayen? Har ni fått mycket biverkningar?

• TessOphira
    nittondemars skrev 2015-03-21 00:48:13 följande:

Vad spännande att ni också är på gång, Tess och Lottizz. Är det samma medicin ni tar? Är Menopur för att stimulera mognad av ägg? Vad händer sen, hur ser processen ut?

HeyOrange: Välkommen hit! Vilket frustrerande problem ni stött på. Har ni möjlighet att ta provet hemma och åka till kliniken med det i burken?Kanske är lättare att få till en bra stämning hemma...

Nu är det en vecka sedan min insemination. Är på skidresa några dagar, så just nu funkar det ganska bra att distrahera tankarna. Men är inte brösten lite extra spända ändå?

då jag har problem med huvudvärk fick jag dem "korta" versionen. Kör nu enbart menopur i 4 dagar sen dag 5+6 plussar jag på orgalutran. På onsdag ska jag på ultraljud och se om blåsorna mognar. Samma eftermiddag ringer en sköterska upp för att tala om vad som händer. Antingen får man fortsätta med sprutorna några dagar eller så får man tid för att ta ägglossningssprutan och tid för äggutålockning :)
    Every saint has a past, and every sinner has a future - accordingtoophi.blogspot.se
  • truls1

hej allihop! 
    Har försökt bli gravid i lite mer än 2år nu..Och ska börja utredning den 9e april. börjar bli så nervös. Ni som vart på utredning, hur går det till??Skrattande

• Sioo

Hej förstör precis hur du känner dig. Min man är också 15 år äldre än mig ich har tvp barn sedan tidigare. Vi försökte drygt ett år innan vi gjorde utredning.

Ja det är ju lite trixig med att få det i koppen. Jag hjälpte till att hålla i den. Men var inte orolig för att det är slemmigt. Det var min mans också. Lycka till med processen! Den ska ju dessutom göras två gånger!

heyorange skrev 2015-03-16 10:28:23 följande:

Hej! Skriver gärna här, vill gärna ha ert stöd!

Jag är snart 30 år och har regelbunden mens (28dagar) och har varit utan ppiller i ett år nu. Jag har inte plussat en enda gång.

Min man är 15 år äldre och har två tonårsbarn från ett tidigare förhållande

Vi har lämnat blodprov mm och är påväg in i en utredning. Kruxet är bara att få till spermaprovet.. Min man försökte själv en gång, misslyckades. Sen försökte vi tillsammans och det kom knappt någon sädesvätska alls/väldigt seg sådan!

Nu känns allt så himla deppigt! Hur gör man?? Har ni tips på hur man får sperman överhuvudtaget ner i burken?

Det här är verkligen inget roligt alls. Svårt att hitta energin!

• Sioo
    truls1 skrev 2015-03-23 11:21:35 följande:

hej allihop! 

Har försökt bli gravid i lite mer än 2år nu..Och ska börja utredning den 9e april. börjar bli så nervös. Ni som vart på utredning, hur går det till??

Hej truls1 vi gjorde utredning för ett år sedan på en privat klinik. Som kvinna kommer du vid första besöket berätta lite om er situation och hur din menscykeln är. Man gör en vanlig Gyn undersökning. Sen får man komma tillbaka för att göra ytterligare undersökning, en kontrastvätska sprutas in för att se hur dina äggledare fungerar. Blodprov tas. Om jag minns rätt så är det de hela.

Mannen kommer också få genomgå en undersökning och han kommer också få lämna spermaprov. Det ska göras två gånger med minst tre månaders mellanrum.

Lycka till!
  • TessOphira
    truls1 skrev 2015-03-23 11:21:35 följande:

hej allihop! 
    Har försökt bli gravid i lite mer än 2år nu..Och ska börja utredning den 9e april. börjar bli så nervös. Ni som vart på utredning, hur går det till??Skrattande

Hej och välkommen. 
    Det är olika från klinik till klinik. Vart ska du på utredning?
     Vi fick först komma på ett snabbt besök (max 10 minuter tog det) för att lämna blodprov och spermaprov. sedan fick vi en ny tid 2 veckor senare. Då fick vi träffa doktorn och berätta lite om våran situation och jag fick berätta om min mens och dom kollade våra provresultat från proverna dom tagit tidigare. 
    Gjorde ett VUL och kollade på äggstockar, utan kontrastvätska. Sen efter det så fick vi prata med läkaren om hur vi skulle gå vidare. 

Lycka till =)
    Every saint has a past, and every sinner has a future - accordingtoophi.blogspot.se
  • heyorange
    Sioo skrev 2015-03-24 11:37:48 följande:

Hej förstör precis hur du känner dig. Min man är också 15 år äldre än mig ich har tvp barn sedan tidigare. Vi försökte drygt ett år innan vi gjorde utredning.

Ja det är ju lite trixig med att få det i koppen. Jag hjälpte till att hålla i den. Men var inte orolig för att det är slemmigt. Det var min mans också. Lycka till med processen! Den ska ju dessutom göras två gånger!

Hej! Vad skönt att någon har varit i liknande sits...

Kan man "skrapa" av simmarna med nått? Min man har börjat käka zink och folsyra nu - det kan göra det hela lite mer flytande...

Vi försökte tillsammans men det var inte så enkelt. Man får träna på det, det är ju en helt nu situation. Och kanske stå upp nästa gång...

Bra att veta att den ska göras två gånger också. När man väl lyckats en gång så vet man ju vad som funkar. Jag hoppas att vi lyckas idag!

Hur har det gått för dig med utredningen?

En fråga till - hur kollar man kvaliten på mina ägg? Eller är det redan gjort genom ett blodprov? Eller det kanske man inte kollar?
  • heyorange
    nittondemars skrev 2015-03-21 00:48:13 följande:

Nu är det en vecka sedan min insemination. Är på skidresa några dagar, så just nu funkar det ganska bra att distrahera tankarna. Men är inte brösten lite extra spända ändå? smile5.gif

Tack :) vi har testat hemma men ännu ej lyckats att få det i burken då det varit trögflytande. Min man har käkat zink och folsyra nu i drygt en vecka, och det kan göra det hela mer lättflytande... Men när den effekten slår igenom är jag osäker på. Försök nr 3 idag, min man gör det själv. Håll tummarna! Jag hoppas verkligen det går vägen så vi kan påbörja vår utredning rejält.

Hur har det gått för dig???
Svar på tråden Utredning 2015 följas åt?