Finemang skrev 2015-08-05 09:18:45 följande:
Ja men då förstår jag- att man kan ha med det som en rädsla som de ska vara medvetna om och ta hänsyn till. Det jag reagerat på är väl mer att det på vissa ställen man läser verkar vara att man måste säga till attman vill ha hjälp med just detta. Som att man ska berätta hur de ska göra sitt jobb typ. Jag har liksom förutsatt att de säger till mig mär jag ska krysta och inte plus gör andra åtgärder för att undvika skador.
Ibland önskar jag att man inte skulle behöva vara då "medveten" och påläst om förlossningen. Att man bara kunde få komma in och bli omhändertagen på bästa sätt, att personalen säger vad som ska göras och gör det som behövs. Som det är vid andra tillfällen man besöker sjukhus, operationer el liknande....
Samtidigt säger min bm att det enda jag ska tänka på är att andas, resten sköter personalen- men på föräldrakursen fick de igenom hur barnet roterar, livmodertappens utplaning och allt vad det är. Dubbla budskap.
Har tänkt låna hem de böcker ni nämnt men är i valet och kvalet hur mycket information jag vill ha. Jag jobbar inom vård och har bla en kronisk sjukdom som gör att jag vid flera tillfällen varit lite "för" påläst när jag träffat doktorer. Om jag tycker att de tar "fel" beslut kan jag lätt stressa upp mig varför det kanske är bättre för mig personligen att inte ha för bra koll :P
Jag har så stort kontrollbehov att jag vill känna mig påläst, men kommer ändå lämna till bm och sköterska att guida mig och tala om när och hur jag ska göra vad osv. Men jag vill veta var i förloppet jag befinner mig samt ha möjlighet att komma med egen input. Men som du säger vill man ju absolut lita på att personalen vet vad som ska göras och inte vara orolig för stress över att dom inte gör det dom borde!
Jag rekommenderar som sagt båda böckerna, men när du skriver som du gör så kanske Föda utan rädsla är bättre. Har bara läst lite i början än så länge men det jag läst är mer om kroppens reaktioner, om hur vi reagerar på smärta och när flyktinstinkten går in och hur man ska ha förståelse för smärtan och att den inte är farlig osv. Så så långt jag kommit är det mer om att lita på kroppen osv, och inte så medicinskt och om själva förlossningen egentligen. Man kan ju också sålla lite och välja vilka avsnitt man vill ta del av :)