Misscaswell skrev 2015-03-17 06:51:50 följande:
Det vet jag förstås inte bombsäkert, men strax ovanför blygdbenet, under naveln, kan jag känna den övre delen av vad som känns som ett spänt klot. Precis så stor att den fortfarande ryms utan att bukta ut. Det känns inte som mina vanliga magmuskler (och det känns mest när jag slappnar av i magmusklerna), och det känns för hårt och klotigt för att vara tarmar. Därav min slutsats.
Precis så känner jag med! Men aningen längre ner, under själva magen kan man säga, precis ovanför blygdbenet. Jag kan kupa handen runt, det är precis så klotet ryms i handen :) Läste lite om att om det är livmodern som ligger så långt ner så brukar man få göra ett senare ultraljud (typ v32) för att se så livmodern har dragits sig uppåt. För om den ligger kvar så måste man göra snitt pga att bebisen inte får plats att komma ut vaginalt. Eller nåt :) Jag är väldigt nojigt lagd, men inget jag läste var att det var farligt eller något :) och dessutom var det ovanligt att livmodern låg kvar så lågt senare i graviditeten :)