Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

Första barnet september 2015

Misscaswell skrev 2015-09-08 10:57:19 följande:

Behov av att skriva av mig lite bara:

Nu är det 3 dagar kvar till bf, och jag har liksom slutat tycka att det är roligt att titta på den där himla gravidappen (nu står det ju ändå bara att bebis är färdig och kan födas när som helst - tack jag vet!). Jag tror verkligen inte att det kommer att hända något på bf. Läste någonstans att det vanligaste för förstföderskor är att bebis kommer på bf+4, så nu är jag inställd på 15/9 istället. 150915 låter som ett smidigt födelsedatum. Kroppen är som vanligt: sporadiska sammandragningar och molvärk, men inget som direkt tyder på förlossning. Fördriver tiden genom att baka (frysen börjar bli full...) och gå kortare promenader. Får sammandragningar av båda, men gör det ändå. Det här börjar kännas som ett permanent tillstånd.

Hur har ni andra det som inte har fött än, fysiskt och psykiskt? Är ni pirriga, desperata, uttråkade, lugna, glada? Hur får ni tiden att gå?

Har bf på måndag och även om förlossningen kan komma som en blixt från klar himmel så ser jag inte riktigt att det blir nån bebis här på ett tag.

Börjar bli tungt mentalt och jag längtar till magen och allt det tunga är borta. Har lite molvärk och sammandragningar då och då, men inget rejält. Har haft ont i ljumsken tidigare som försvunnit men nu kommit tillbaka.

Har sovit bättre några nätter nu. Ett par toalettbesök givetvis, men ett par veckor nu har det tagit typ 2-3 timmar att somna plus 6-7 kisspauser på det, då har jag nästan velat ge upp typ. Men det är bättre nu som sagt! Jätteskönt. Annars jobbar jag fortfarande, men har gått ner i tid. Funderar på att vara ledig imorgon (som enda dag denna vecka) och helt enkelt jobba min sista dag på fredag. Hade tänkt jobba nån eller ett par dagar även nästa vecka om bebisen inte kommit än. Men känner att jag inte riktigt är med i huvudet och att jag inte orkar göra mitt jobb ordentligt och då kan jag lika gärna vara hemma och vila upp mig! Men tiden går ju också fortare om man får jobba lite!
  • Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-08 14:51:00 följande:

Wooden och Mooomin, ni skriver båda att ni känner er lite långsamma i huvudet liksom. Då är det inte bara jag! Jag försöker få lite jobb gjort som jag inte hann innan jag gick på ledighet, och det går så jäkla långsamt. Funderade på om jag har blivit lat, men man kanske blir mentalt seg av det här också.

.

Ja, jag tror att det för min del är en kombination av att jag tänker mycket på annat och att jag känner att hjärnan inte riktigt orkar med. Jag jobbar med fakturering och bokföring och om nåt avviker så får jag liksom hjärnsläpp och kan liksom inte styra upp. Hatar den känslan för jag känner mig liksom dum i huvudet. För att inte tala om att jag inte kommer ihåg nånting! MÅSTE skriva upp saker och tider jag inte får missa. Sån är jag inte annars, men har varit under typ hela graviditeten. I söndags skulle vi på middag till vänner kl17 och jag fikade med en kompis kl15 och skyndade mig sen hem. Men då hade middagstiden ändrats till 18 och det hade sambon tydligen sagt och jag sagt att det gått bra. Har inget som helst minne av detta.
  • Wooden

Någon som har fött/ska föda i annat landsting än där ni bor? Vi har tänkt det och det är inga problem, men funderade över det här med att ni skriver att ni får komma till förlossningen för koll/ul och bokar tid för igångsättning osv. Kommer detta gå att styras upp via min bm fast på ett annat sjukhus, någon som vet? Får såklart prata om detta på måndag, då jag har besök hos bm och dessutom BF.

• Wooden
    Mooomin skrev 2015-09-11 23:04:20 följande:

Här blev det bebis i Onsdags kväll.. :) Bf+1. En pojke på nästan 4300g. Skriver mer en annan dag om nån vill läsa.. :)

Stort grattis! Hoppas hela familjen mår fint!
  • Wooden

Grattis Manda89! Vår lilla bebis i magen fick en kusin förra veckan och var nästan precis lika stor/liten som din lilla tjej. Så förstår att kläderna ni hade är för stora! Hon måste vara som en liten fågelunge :)

Skönt att höra att ni mår fint!

• Wooden

Har BF idag och kom precis hem från ett bm-besök. Livmodertappen har börjat mogna lite grann och jag är öppen 1cm, men bara i yttre livmodermunnen (eller vad det heter). Inre var fortfarande stängd, så hon kunde inte göra nån hinnsvepning. Med andra ord, inte riktigt på gång, men ändå inte helt dött liksom. Får duga! Hoppas det kommer igång nu under veckan! Någon mer i samma sits? Tycker alla verkar få sina bebisar nu!

• Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-14 11:29:48 följande:

Jodå, jag knaprar gaviscon som om det var godis. Det där med att andas är lite olika beroende på hur bebis ligger - antingen kan jag knappt röra mig för att han ligger typ ovanpå lungorna, eller för att han är så djupt ner i bäckenet och trycker på nerver att det känns som om någon trycker upp något väldigt vasst i muffy på mig för varje steg. Igår mådde jag hyfsat och städade hela dagen i hopp om att det skulle kicka igång något, men det gjorde det inte.

Ja, dom här huggen i muffy (bra ord! Brukar säga muttis!) är så jäkla osköna! Som en kniv ibland. Det kommer jag inte sakna...
  • Wooden
    Mooomin skrev 2015-09-14 22:48:36 följande:

Dagen innan jag fick värkar/födde hade jag varit på kontroll och tappen var helt omogen. Dagen efter gick vattnet och sedan satte allt ihång! Håll ut! :)

Det där kändes bra att höra! :)
  • Wooden

Man ska ju aldrig hoppas på för mycket, men senaste timmen har jag haft som normal mensvärk lite till och från (mest till), som åtminstone kommer och går dvs det finns en början och ett slut på varje "värk". Inte speciellt smärtsamt med tanke på vad som väntar, men ändå. Återstår att se hur natten artar sig. Kan ju vara början på en latensfas åtminstone. Håll tummarna!

• Wooden
    Godisråttan skrev 2015-09-16 07:32:39 följande:

Hur går det Wooden? Håller tummarna att det är på gång för dig! Här händer det inget...

Jättesvårt att veta vad man ska vänta sig. Har haft sammandragningar med menssmärtor sen igårkväll, men har sovit helt okej. Vaknat några gånger för att kissa och har haft ont då med, men tror inte det är smärta jag vaknat av. Smärtan är som att om det vore vanlig mensvärk hade jag nog tagit alvedon men inte värre än så. Inte outhärdlig på något som helst vis och den kommer och går.

Sambon åkte till jobbet precis och jag tänkte ta en dusch. Grejen är att jag tycker inte värkarna direkt ökar i intensitet, så tror inte det är riktig förlossning på g än, men kan absolut vara en start! Är på BF+2 idag.
Svar på tråden Första barnet september 2015