Inlägg från: Wooden |Visa alla inlägg
  • Wooden

Första barnet september 2015

Stort grattis till er som fått träffa era små bebisar! Och lycka till alla där förlossningen verkar vara på g! Såå spännande! Märks verkligen att trådens alla bf börjar närma sig när fler och fler börjar komma igång!

Själv sover jag sjukt dåligt och har noll tecken på förlossning. Bebis är inte fixerad och inga andra symptom som sagt. Bf 14/9.

Idag är jag istället pirrig som attan eftersom min sambos lillasyster (med bf 13/9) har åkt in för igångsättning! Känns så himla kul! Hoppas allt går bra bara. Hon sätts igång pga högt blodtryck och att bebisen bara väger ca 2200g. Håller verkligen tummarna att allt är bra med den lilla!

• Wooden
    Lynnig skrev 2015-09-01 21:47:30 följande:

-klagovarning-

BF -8 dagar

Jag sover dåligt typ varannan natt. Igår natt. Så idag är jag grymt trött. Ont i huvudet. Inget är roligt. Ingen hunger och bär jag väl äter dras jag med halsbränna galet länge. Kan inte ligga ner får då kommer halsbrännan typ efter 5 min. Måste sätta mig upp försöka rapa så lättar det ibland.

Så trött. Vill bara sova, äta skrovmål.

Hur ska man kunna samla kraft när det är så här?! Åh jag längtar så..

Skönt att få skriva av sig. All pepp eller att någon känner samma är välkommet känner mig som en dålig otacksam gravid blivande mamma...

Jag sover också jättedåligt! Eller mest har jag svårt att somna. Kan lätt ta 2-3 timmar och 3-4 toalettbesök innan jag somnar och sen fortsätter vakna 3-4 gånger till för att kissa innan klockan ringer. Jag jobbar ju fortfarande, så går upp 05.45. Går rätt bra men känner att jag kanske blir för trött inför förlossningen, så ska börja jobba 1,5 timme senare från och med nu (och jobbar bara tre dagar i veckan).

Var inte mycket till pepp, men någon i nån sorts liknande sits iaf! Har 13 dagar till bf.
  • Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-02 10:34:54 följande:

Så, inne på andra dagen som föräldraledig, och jag tycker att det känns lite jobbigt. Jag vill ju ha barn och familj, men jag är ändå rädd för vad det här kommer att betyda för min karriär, fånigt nog. Och jag tycker att det känns jobbigt att jag blir tvungen att låta min sambo betala mer än hälften av våra gemensamma kostnader nu i några månader eftersom skillnaden mellan våra inkomster blir så väldigt stor i och med min föräldraledighet. Jag har inte varit materiellt beroende av någon annan sedan jag slutade gymnasiet för 11 år sedan och jag är inte alls bekväm med det. Samtidigt känns det fånigt och otacksamt att hänga upp sig på pengar och karriär. Det kanske bara är ett utslag av hormoner och av att gå omkring och vänta på en så ofattbart stor förändring, men det är inte alls behagligt.

Någon som känner igen sig det allra minsta?

Jag tog examen från högskolan för ett år sen, så min karriär har liksom bara börjat. Och jag har egentligen inte jättehöga ambitioner så karriären i sig är jag inte orolig för. Däremot är ju det här med pengar så jäkla läskigt. Levde på CSN under studietiden så är van med liten inkomst (även om jag fick hjälp av mina föräldrar och även använde sparade pengar till resor osv). Men nu känns det liksom lite nervöst och pressande att leva på så lite plus att sambon får stå för mycket av utgifterna. Vi har köpt en nyproducerad lägenhet och dessutom precis fått hem en helt ny V70 som vi leasar. Alltså är våra fast utgifter ganska höga (givetvis ytterst medvetna val) och det gör ju att det finns väldigt lite utrymme för annat. Tror det kommer gå bra, men lite olustigt känns det med ekonomin...
  • Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-02 11:37:45 följande:

Jo, jag är också van vid att leva snålt, och jag känner mig egentligen säker på att vi kommer att ta oss igenom 18 månader av växelvis föräldraledighet utan att någon svälter, men det känns så jäkla läskigt det här med att vara tvungen att förlita sig lite på sambons inkomst (pga bolån, amorteringar, ev sparande till barnet, etc) samtidigt som jag ska ha ansvar för en liten människa. När jag pluggade hade jag bara ansvar för mig själv och egentligen inga andra fasta inkomster än mobilräkning och hyra, och då var det inte så mycket som stod på spel. Usch, jag känner ju att jag uppfinner onödig oro, men jag kan inte låta bli.

Förstår precis hur du tänker! Kan ju dyka upp oförutsedda utgifter också. Kom tex ut till nya fina Volvon vi haft i tre veckor och ser att nån repat den!! Vadihelvete?! En 25cm lång repa på ena sidan. Kul. Tror det är nån som repat med nyckel eller nåt. Vem gör så?!
  • Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-03 08:43:45 följande:

Jag förstår vad du menar, tror jag. Jag vill ha ut bebisen, men det jag längtar efter mest är att slippa vara andfådd och ha halsbränna och vara trött hela tiden. Jag vågar knappt nudda vid tanken på att ha en bebis utanför magen. Nu känner jag ju den och dess rörelser och reaktioner, men jag vet inget om vem den kommer att vara sen. Jag tror man hanterar det här på väldigt olika sätt bara. Jag försöker ha inställningen att det är omöjligt att vara känslomässigt förberedd och gå händelser i förväg, eftersom det här är så himla stort, så det är okej att bara ta en dag i taget och låta känslorna bli vad de blir när bebisen väl är ute.

Jag längtar också till förlossningen, men mer till att slippa det jobbiga magen medför (men kommer nog sakna den sen) såsom osmidighet, osexighet osv. I andra hand vill jag att bebisen kommer, men det är främst graviditeten jag vill ha slut på. Har tänkt såå himla lite på det faktum att vi ska bli föräldrar. Det har liksom varit graviditet och till viss mån förlossning för hela slanten. Ganska lite bebistänk.
  • Wooden
    Misscaswell skrev 2015-09-03 12:49:12 följande:

Jag sa typ sådär till en arbetskamrat förra veckan - hon sa att nu längtar du säkert tills du får träffa bebisen, och jag svarade utan att tänka mig för att ja, i andra hand. I första hand vill jag slippa den här jättemagen. Det var inte riktigt koscher att säga så tror jag, för hon verkade bli lite obekväm, haha. Men det känns ju så!

Varit hos bm nu, förresten. På bebisfronten inget nytt. Alla värden och kurvor okej, bebis huvud långt ner i bäckenet men fortfarande ruckbart. 8 dagar till bf, 24 dagar till senaste möjliga igångsättning (42+1).

Haha, jag förstår. Tycker också många "kan tänka sig att man längtar efter bebisen" och man vet liksom inte riktigt vad man ska svara. Vi hade dessutom inte hunnit längta så länge innan jag blev gravid, för det gick så fort. Föreställer mig att många som försökt länge längtar mycket mer efter barnet. Kanske har helt fel :)

Min bebis huvud är ruckbart och ligger högt fortfarande :/ 11 dagar till bf.
  • Wooden
    blomblad skrev 2015-09-03 18:54:37 följande:

Igår hade jag bf +2 och då kom en liten tjej till världen <3

Stort grattis!! Hoppas ni mår bra!
  • Wooden
    Neiti75 skrev 2015-09-03 20:38:29 följande:

Grattis till er som fått era små! <3

Idag 17.42 kikade Vesslan ut. 3230 gram å antingen 46 eller 49 lång. Maken trodde det var 46.. Hahaha.

Allt har gått superbra och över förväntan!! Nu ska vi mysa på med lilleman.

Stort grattis!

Vad många det är som fått sina älskade bebisar redan! :)
  • Wooden

Grattis Knäck!

Som någon annan frågade, har alla ni som fått barn redan fött före bf? :)

• Wooden

EijaIsland, stort grattis! Och tack för fina bilder och en jättebra berättelse!

Det börjar verkligen ramla in massor med bebisar i tråden nu! Så roligt! Det är ju det här man väntat på. Ska till bm imorgon på en extra koll ifall bebis har behagat fixera sig än. Har då en vecka kvar till bf. Har inget som tyder på att nån förlossning är på g. Har å andra sidan inte packat BB-väskan än, men är på väg :p

Svar på tråden Första barnet september 2015