Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Första barnet september 2015

Finemang skrev 2015-09-16 14:38:09 följande:

Tack för tipset Sarah89! Dock har jag en sjukdom som påverkar blodvärdet så de hade nog inte låtit mig slippa undan tabletterna iaf :P

Jag könner mig helt värdelös idag, har som PMS känsla och är irriterad och ledsen :( har inte haft så här innan och blir helt frustrerad!

Könner mig lite pressad av omfivnkngen som har börjat höra av sig och fråga om bebis kommit. Har också en hemsk känsla att jag inte kommer bli riktigt respekterad som mamma, att någon (ok svärmor) kommer att komma och ta över mitt barn, hålla hela tiden, gå med vagnen, byta blöja osv. Jag överdriver säkert men det känns jättejobbigt! Har tom drömt att hon smög in och hämtade bebisen ur min famn när vi sov och den lilla snuttade mjölk. Håller jag på att bli knäpp?!

Åh, jag vet hur det känns :( Med pms-känslan menar jag. Finns det något kravlöst du kan göra för att muntra upp dig själv? Ta ett bad kanske, eller en kopp kaffe i solen om det är lika fint väder hos dig som hos mig?

Låter jobbigt med svärmor. Brukar hon lägga sig i? Du kanske kan prata med din man så ni liksom har en enad front förberedd ifall släktingar tar sig för stora friheter sen?
  • Misscaswell
    Finemang skrev 2015-09-16 14:38:09 följande:

Tack för tipset Sarah89! Dock har jag en sjukdom som påverkar blodvärdet så de hade nog inte låtit mig slippa undan tabletterna iaf :P

Jag könner mig helt värdelös idag, har som PMS känsla och är irriterad och ledsen :( har inte haft så här innan och blir helt frustrerad!

Könner mig lite pressad av omfivnkngen som har börjat höra av sig och fråga om bebis kommit. Har också en hemsk känsla att jag inte kommer bli riktigt respekterad som mamma, att någon (ok svärmor) kommer att komma och ta över mitt barn, hålla hela tiden, gå med vagnen, byta blöja osv. Jag överdriver säkert men det känns jättejobbigt! Har tom drömt att hon smög in och hämtade bebisen ur min famn när vi sov och den lilla snuttade mjölk. Håller jag på att bli knäpp?!

Åh, jag vet hur det känns :( Med pms-känslan menar jag. Finns det något kravlöst du kan göra för att muntra upp dig själv? Ta ett bad kanske, eller en kopp kaffe i solen om det är lika fint väder hos dig som hos mig?j

Låter jobbigt med svärmor. Brukar hon lägga sig i? Du kanske kan prata med din man så ni liksom har en enad front förberedd ifall släktingar tar sig för stora friheter sen?
  • Misscaswell

Grattis till de nya bebisarna!
    Var hos bm i förmiddags. Verkar inte bli någon undersökning. Bf+6 idag, så nästa anhalt är flödeskontroll på ultragyn på måndag. Hon tipsade mig om att det kan bli lättare att få igång amningen sen om man stimulerar bröstvårtorna redan under sista tiden av graviditeten, så jag får väl testa.

• Misscaswell
    Tillys skrev 2015-09-17 14:40:45 följande:

Drömde att jag hade rejäl mensvärk inatt.. Snacka om att jag var besviken när jag vaknade! Dessutom till ett sms där det stod "nu är det dags att klämma ut ungen, vi har slått vad och mitt datum går ut kl 24".. Naturligtvis inte seriöst menat men ändå..

Alltså, folk! Minst en familjemedlem ringer varje dag nu och säger "Hej...?" med förväntansfull röst. Jag kommer liksom att höra av mig när det har hänt något!

Jag vaknade ca 4 imorse av att det kändes precis som om någon daskade till mig på magen. Nu tror jag att det var en hård bebisspark jag kände, men då tänkte jag att kanskekanske var det vattnet som gick och blev förväntansfull. Men det var det ju inte.
  • Misscaswell
    Lynnig skrev 2015-09-17 15:45:53 följande:
    Flödeskontroll? Vad är det.känner du av bebis lika mycket och starkt som tidigare? Menar de att det är bra att stimulera brösten för atT underlätta kommande amning så jag fattar ????

Jag ska till bm imorgon. Räknar med en hinnsvepning samt att vi ska boka tid och datum för igångsättning tisdagen den 22. ( kommer bli grymt besviken om inte...)

Har kännt av lite ljumskdrag och igår en riktigt kramp i hela magen. Så tänker att det är lite så värkar känns. Så jag räknar med att det ändå ska ha öppnat sig mer än den där 1-2 cm som var 8/9.

BF +7 idag
    Flödeskontrollen är för att jag har gått över tiden - de ska göra ul och kolla fostervattensmängd, att moderkaka och navelsträng funkar som de ska, etc. Verkar vara rutin i samband med att planera igångsättning. Ser det okej ut blir det igångsättning lördag nästa vecka. 

Jo, bebis buffar omkring som vanligt, men det känns ju att han börjar få det trångt. Känner du din som vanligt?

Ja, precis. Min mvc hade haft någon studiedag igår, och då hade de fått lära sig att man ska massera (liksom "dra", försöka imitera sugrörelser) med tumme och pekfinger runt bröstet precis där huden övergår i vårtgård. Inte så man måste klämma fram en stråle, utan mer hålla området stimulerat inför bebis ankomst för att mjölkproduktionen ska komma igång snabbare.

Hoppas du får några uppmuntrande besked imorgon :)
  • Misscaswell

För några månader sen vill jag minnas att det var några här som planerade att använda tygblöjor. Är det några av er som har fått bebisar som gör det nu? I så fall, funkar det? Är det liksom hanterbart?

• Misscaswell
    26number1 skrev 2015-09-18 15:07:18 följande:

Idag kom Fisen som skjuten ur en kanon på BF! Inga känningar alls igår utan var på restaurangmiddag med jobbet och åt som en häst. Kom hem vid 23, vid tolv kom första känningarna. 04:10 blev vi inskrivna på förlossningen och 07:30 är hon född; 3750g och 51cm. Hann inte med att få annan bedövning än lustgas och TENS men det gick förvånansvärt bra (var ju livrädd innan..).

Sen däremot kom dramat. Livmodern drog ihop sig fint men ändå blödde jag mycket och det hela slutade med att jag svimmade på toaletten, dunkade huvudet i en stol och skrapade upp knäet. Får ligga kvar på BB i alla fall över natten med kateter och dropp men med tanke på förutsättningarna mår vi bra nu :)

Hoppas alla får samma upplevelse vid själva förlossningen för det var fantastiskt!! Tänk på att säga till om ni blir det minsta yra i huvudet efter bara ;)

Grattis, så fin! Oj jisses vilket drama i efterhand :)
  • Misscaswell

Välkommen myraaan! Jag är bf+8 nu och ska på undersökning på måndag, igångsättning om exakt en vecka.

Lynnig, jag håller tummarna för att det sätter igång för dig innan igångsättningen. Jag är också så himla luftig. Eller gasig kanske är ett bättre ord, haha. Gasfyllda ömma tarmar + sprattlig bebis som gärna sparkar på de stackars tarmarna = jag vaknar varje gång jag vänder mig i sängen för att magen är så öm.

Drömde inatt att jag åkte till bb och födde, och jag kunde inte få tag på min sambo. När jag ringde kom jag till en telefonsvarare där han sa att han var på firmafest och inte ville bli störd. Obs inte verklighetsrelaterat - han går inte ens till affären utan laddad och påslagen mobil för att han vill vara nåbar hela tiden nu. Ska bli skönt att slippa de här nerviga preggodrömmarna.

• Misscaswell

Åh american pancakes! Tror knappt jag har gjort det någonsin. Nu har jag redan ätit frukost, men det kanske kan vara en acceptabel lunch också?

• Misscaswell

Grattis beetroots!

Min kropp luras också, myraaan. Var på bio igår och hade väldigt starka och ganska regelbundna sammandragningar hela filmen. Var lite småberedd på att något skulle hända under natten, men inte.

Vill liksom inte hoppas längre, bättre att bara tänka att det blir igångsättning. Har bokat in ett jobbmöte, en ansiktsbehandling och lite sånt i veckan som kommer. Känns skönt med planer (och tittar bebis ändå ut får jag väl avboka bara).

Hörrni. Nu ger jag kanske för mycket info - men vi har haft en del sex den sista tiden i hopp om att kanske sätta igång något, och varje gång blöder jag lite efteråt. Första gången ringde jag bm, som sa att det inte är någon fara om det inte fortsätter och ökar eller så, så jag har inte ringt mer. Det går ju alltid över och det gör inte ont. Men liksom, vad beror det på? Vet ni? Det kan väl inte vara teckningsblödning varje gång, tänker jag?

Svar på tråden Första barnet september 2015