Första barnet september 2015
Blomblad, fattar att såna kommentarer känns deppiga speciellt nu när man verkligen är lite mer känslig
Kräv mer stöd eller åtminstone mindre gnäll?
För det första så gör du som du vill. Punkt slut. Ny husregel! Du är gravid och om du känner att du behöver två sängar så får du två sängar. Min sambo bråkar inte om saker jag vill just nu (om det inte är väldigt dyrt eller konstigt) och accepterar att jag ibland bara har den här förklaringen "jag vill ha det så!". Din sambo och din mamma och alla andra får göra som de vill när de själva är gravida.
För det andra så är det ingen som vet hur det kommer bli. Ingen vet vad ni får för barn och vilka rutiner ni hittar. Om du känner att du vill vara redo för att kunna ha bebisen i sovrummet på dagarna så måste du väl få göra iordning för det. Det är inte säkert man kommer använda barnvagnen eller amningskudden eller nåt annat heller men att göra iordning är en viktig process. Har man råd är det väl bara att göra det som känns bra?
För det tredje så känner jag många i lägenhet som inte har plats med nåt skötbord i badrummet. Man ställer en skål vatten med olja på skötbordet och doppar tvättlapparna i den. Funkar utmärkt för massor av folk. Vid behov badar man barnet i balja eller handfat. Inga problem!
För det fjärde så behöver man inte säga allt man tänker bara för att man är sambo eller mamma utan ibland, t.ex om nån är jättegravid, kan man vara tyst om sånt som inte är stödjande. Rummet är ju redan ett barnrum, vad tillför man med att gnälla på det?
Du är inte gravid med första barnet någon annan gång så gör vad du vill