• A lie

Junibebisar del 3

emmamaria: Jag frågade samma sak tidigare då jag tyckte W drack så lite, Fick svaret både här på FL och på BVC att det beror hlt på vad de äter och drickar annars = hur mycket vätska de får i sig, hur varmt det är etc. Men att en bra regel att gå efter är att de ska kissa ca 5 blöjor om dan (Hm tycker bara detta är svårt, tygblöjor eller libero/pampers, eller mellanvariant?) och att du känner på kisslukten om det är mycket koncentrerat - ge i så fall mer vatten...

• A lie

Alltså de där BVC de säger så himla mycket... Skulle inte jag ge Widar fullkornsprodukter så skulle han inte bli mätt, min BVC sköterska höll iof sig med om det och tyckte även att jag skulle ge fullkornsbröd i stället för vitt bröd. Men däremot fick han äta MAX 2 flaskor välling per dag och bara EN per mål. För mer än så var inte bra att dricka, men hon kunde inte tala om varför... - SUuck!

Jag tror man får lyssna på sitt barn. Introducera fullkornet försiktigt osv så ser man hur det reagerar och hur mycket man kan ge...

• A lie

Bea; japp blandade i från början nästan en matsked, sedan mindre och mindre och sen bara åt han vällingen som ingenting...

• A lie

Widar är också magsjuk; har haft diarré sedan i torsdags Ringde BVC idag och här är tipsen jag fick av dem.. (skulle till BVC men de var på kurs så jag fick prata med en DS betydligt trevligare än min BVC sköterska

* massa vätska - de ska gärna kissa mer än vanligt. Ge vätskeersättning om man inte får i annat (10kg bebis rekomenderas inta 1,2l vatten/dag om de inte äter/dricker ngt annat)
    - koka upp 1l vatten med 35ml socker och 1/2 tsk salt och 2tsk koncentrerad juice. Serveras kall eller rumstempererad, håller 24h i kylskåp

* inga fullkornsprodukter, ge majsvälling

* som variation till vällingen kan morotssoppa ges - kokas enklast såhär:
    - 1 burk morotspuré, 1,5 burk vatten, 2tsk socker 1tsk salt, serveras och förvaras lika som vättskeersätningen

* vid diarre/kräkningar längre än 3dar ge massa smör/olja i välling, på smörgås etc för att smörja tarmarna och förhindra dem att torka ut...

• A lie

Troll; jo tror jag klarat mig, bara spytt på mornarna 2ggr under tiden han varit sjuk och vekcan innan då maken var det men tolkar det som gravillamående... får väl se om det är jag som står på tur?

Bonanza; En svår nöt att knäcka jag tror det är bra att i viss mån föra över på sina barn att de är duktiga vid alla framsteg de gör... Som din stolthet över att Noah rör sig på två ben nu... MIn dilosofi är att ett barn7person som får glädje över alla framsteg är en person som kämpar och vill lära, den personen kommer du inte helelr att behöva jämföra för han kommer att ligga i framkant... Sedan kan ju inte alla vara bäst på allt, men som min kloka mor brukar säga.. alla är bäst på nåt

• A lie

Bonanza; betydligt klokare än vad jag är på att stava och hitta rätt på tangenterna

• A lie

on!
    Här har vi varit vakna sedan 6.20 = 10-20 min sovmorgon för att vara W Mindre trevligt då jag gick in till honom och det liktade massa kiss i rummet. Han satt i sängen med täcket över huvudet (som om han skulle leka tittut) och jag la av det och lyfte upp honom - Ingen blöja!!! ! Iväg till skötbordet - f*n bajs också... Tvätta av ungen och mig (kändes skönt att jag inte klätt på mig innan faktiskt (har en gång för dryga veckan sedan då W började sin magsjuka blivit nerbajsad på T-shirten och den var inte kul att dra över huvudet vill jag lova... TYvärr var det makens nyaste också, hade det varit min hade jag klippt sönder den... In med W till J i sängen och så kollla hans säng... Hmm både lakan och plastad frotté ligger i en korv längst in mot sängväggen och madrasskyddet + madrassen är genomvåta med en stor bajsklutt mitt på Så bara att lägga in alla sängkläder i tvättmaskin och försöka tvätta madrassen.. (står fö på trappen nu för vädring). KOmmer tillbaka till J och W med välling och berättar vad som hänt. Js kommentar "Vi måste börja tänka mer på vad vi läser för Widar" Hans favvobok som går säkert 10-15ggr/dag är nämligen "Max Blöja" och för er som inte är bekanta med den kan jag upplysa om att den i det stora hela handlar om att Max inte vill kissa i sin blöja utan på golvet och att vovven vill kissa i Max blöja och så tar Max av sig blöjan och kissar på golvet och vovven får max blöja och kissar i den... (kul bok även för föräldrar då den är så bra tacknad - hundens mimspel då mamman skäller är obetalbart (för att inte tala om en annan bok i samma serie då hunden äter upp Max kaka och ser så där väldans oskyldig ut...! Är som Max och hans Vovven jag föreställer mig W och T om snar framtid )

• A lie

felixmor; jag la in de svar jag fick när W hade diarré tidigare i tråden. Morotsoppan var populär, och sedan som du fått tips om ovan ge en tsk var 5e min även när han sover så hinner han få i sig lite vätska... KOlla blöjorna hur mkt han kissar, sånt brukar de vilja veta när man ringer...

• A lie

Majflickan: För lösa mager - bort med allt fullkorn - ge majsvälling/majsgröt i stället
    morotssoppa funkade kanon på Widar då han hade diarré: 1 burk morotspuré, 1,5 burk vatten kokas upp med 2tsk socker och 1tsk salt gärna med en stor klick smör i. (salt och socker för vätskebalansen och smör för att smörja tarmarna) allt på inrådan av BVC!

Svar på tråden Junibebisar del 3