• Anonym (Arbetar)

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast? Alltså: hur länge har du rast(er)? Skriv gärna yrke med.

Undrar hur andra har det då jag själv känner mig något missnöjd med hur rasterna är fördelade på mina timmar...

• Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?
  • sextiotalist

Konsult, på kontor. 40 timmars arbetsvecka med flex. Lunch en timme om dagen, fika på fm och em. 
    Sedan kan vi fika hur mycket vi vill vid våra arbetsplatser, även göra småärenden om det behövs, får arbeta hemifrån etc.
    Dvs väldigt fritt, det viktigaste är att vi levererar det vi ska

• Toxiclady

Arbetstid 8 timmar, 30 min rast på det. Sen har vi självfallet fika på fm och em.

• Anonym (lärare)

Arbetar som lärare och har 45-timmarsvecka. 30 min lunch. Rast/fika är olika beroende på hur lektionerna ligger just den dagen.

• Anonym (Läraren)

Lärare: Är på arbetsplatsen mellan 08:30-16:30 varje dag. Hade kunnat vara där 2-3 timmar mindre per dag, men vill helst inte göra alla mina förtroendetimmar hemma. Har alltså en arbetsvecka på 45 timmar, varav 34 av dem ska göras på arbetsplatsen.

Sen har jag ju då sportlov en vecka, påsklov en vecka, sommarlov 8 veckor, halva novemberlovet en halv vecka och jullov tre veckor.

Har raster/lunch när det passar och så lång eller kort tid som det blir den dagen.

• Anonym (städare)

Jag jobbar mellan 5 och 7 timmar per dag. De första 4-5 timmarna (olika beroende på veckodag) har jag bara möjlighet till korta pauser, typ toabesök eller en snabb kopp kaffe. Efter det spenderar jag min tid rätt fritt. Jag kan ta en lång rast och sluta sent eller strunta i rasten och sluta tidigt. Det passar mig utmärkt. På tidigare städjobb hade jag, under en period, raster på 2,5 timmar, vilket ju kan vara trevligt om man jobbar i centrum och det är läge att shoppa julklappar, men inte om det innebär att man antingen kan åka hem och vända eller sitta utomhus i ett industriområde och äta sin medhavda lunch...

• idis78

Jobbar 8 timmar. Förhoppningsvis 30 minuters rast. Verkligen inte alltid det går att ta. Fika på förmiddagen om man hinner.

När man jobbar kväll 8 timmars arbetspass. 30 minuters rast om man hinner. Ev fika någon gång under kvällen.

Jobbar som sjuksköterska.

• Tirem

8 timmars arbetsdag. Möte/fika 15 minuter på förmiddagen. 30 minuters lunch. Kaffe vid arbetsplatsen på eftermiddagen.

• Milleman

Jobbar på förskola. 30 min rast per dag (mina dagar varierar mellan 7-8 timmar). Inga andra raster.

• Litet My

Jobbar natt på ett korttidsboende, 10 timmar utan fast rast. Vi ska hinna vila/sitta men det hinns inte alltid med.

• Anonym (vikarien)

Jobbar på olika boende/team i kommunen.

En arbetsdag upp till 10 timmar ger 30 minuter rast.

En arbetsdag mellan 10-16 timmar ger 60 minuter rast.

Jobbar vi nattpass, som är mellan 10-13 timmar, har vi ingen rast.

Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?