• Anonym (Arbetar)

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast? Alltså: hur länge har du rast(er)? Skriv gärna yrke med.

Undrar hur andra har det då jag själv känner mig något missnöjd med hur rasterna är fördelade på mina timmar...

• Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?
  • Quexet

När vi har det mycket (säsongsjobb) jobbar jag mellan 12-16 timmar om dagen, ibland hinner jag ta en halvtimmes lunch (kanske två gånger i veckan) då jobbar jag sexdagar ena vecka o sjudagar andra veckan. På lågsäsong jobbar vi åttatimmars dagar med 30-60 min lunch beroende på kunderna. Dock jobbar jag bara fyra / fem på lågsäsong. Skrattande

Men jag TRIVS och det är det viktigaste, tycker jag! Solig

• Anonym (Protestera?)

Arbetar nu, efter några år inom vården, på en myndighet. 
    Vi har arbetspass på mellan 6-10 timmar, men inga raster. 

På min nuvarande arbetsplats vet jag att man inte har rast (dock har vi avlösare som oftast löser av för pauser). Helt okej då man får veta det innan man blir anställd samt man får betalt för all tid på arbetet.
    På mitt sista jobb inom vården drog de pengar men det fanns NOLL chans att ta rast. 

• Anonym (ekonom)

Jobbar mellan 8-15 egentligen men brukar bli 8.15-16.00 i verklighten. Har rast 30 minuter mitt på dagen och så fikapaus på morgonen och på em som kan bli allt från 10-25 minuter beroende på hur många och vilka som fikar. Sedan har jag ju för min del en kopp kaffe på skrivbordet hela dagen som fylls på med jämna mellanrum

• Catti41

Jag har oreglerad arbetstid. Jag är chef och ska göra det jag ska göra, och lite till. Ibland hinner jag äta lunch på mottagningen, då kan jag sitta 20 min eller en timme. Ibland äter jag lunch vid skrivbordet. Ibland är jag på väg till nåt möte och äter en macka på t-banan, ibland jobbar jag hemma och kör en tvätt på fikarasten. Vissa arbetsdagar jobbar jag 11 timmar ibland 6. Idag åkte jag kl 1430 och hämtade barn. Nu har jag precis jobbat en timme efter att barnet somnade.

• nevermind

Nattreceptionist. Jobbar åtta timmar. Har ingen rast egentligen, utan måltidsuppehåll. Kan typ ta fem timmars rast om jag vill.

Tar inte rast varje natt men när jag gör det så blir det väl 20-30 minuter kanske.

• Anonym (Industri)

06,00-14,20, har då 2x25 raster plus ungefär en kvart varje timme ifall allt flyter på (vilket iofs är undantag snarare än regel). Arbetar i tung industri och ständigt byte av station plus vila är nödvändigt för att kroppen ska orka med.

• Anonym (civilingenjör)

Jobbar 7, 75 h per dag exklusive raster. Man är ju berättigad att få 15 min rast efter 3 arbetade timmar, vilket var viktigt när ja pluggade och jobbade extra i kassan på en butik (fast på fredagseftermiddagar/kvällar satt vi fast i 3,5 timmar i kassan då hade man ont i axlarna. Nu har ja flex-tider och kan ta hur mycket raster jag vill och när jag vill, så länge jag sköter mitt arbete och innfinner mig på de möten jag ska. Rast är ju såklarrt aldrig betald tid, men ibland snackar vi jobb över en kaffe i fikarummet och då är det ju såklart arbetstid. Jag brukar bara fika på fredagar och brukar ta 45 min lunch, ibland 30. Jag föredrar att komma hem tidigare.

• Anonym (Asse)

Mina arbetspass är 15-26 timmar och jag har aldrig rast. Jobbar som personlig assistent.

• Anonym (Myndighet)

Jag jobbar på statlig myndighet och vår arbetstid är 39 timmar och 45 minuter per vecka (varav en timme är friskvård då vi får träna o.s.v.). Vi har flex och kan i princip komma och gå som vi vill, flexa heldagar om det funkar med verksamheten också. 

Det är 30 minuters lunch men så brukar vi ta någon kortare fika på förmiddagen och eftermiddagen.

Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?