• Anonym (Arbetar)

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast? Alltså: hur länge har du rast(er)? Skriv gärna yrke med.

Undrar hur andra har det då jag själv känner mig något missnöjd med hur rasterna är fördelade på mina timmar...

• Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?
  • Tom Araya
    slemtorsk i din bralla skrev 2015-01-10 19:24:28 följande:
    Ja, skit avtal.
    Nu när jag läser på lite så är det begränsat i lag till MAX 5 timmar utan paus eller rast, går mig veterligen alltså inte att avtala bort.
  • Anonym (Olivia)

Arbetar 8,5 timmar per dag med 30 minuter lunchrast och 10 minuter fikarast på eftermiddagen. Ibland är vi olydiga och tar 15 minuter fikarast, men då vi jobbar in det så klart.

• slemtorsk i din bralla
    Tom Araya skrev 2015-01-10 19:30:56 följande:

Nu när jag läser på lite så är det begränsat i lag till MAX 5 timmar utan paus eller rast, går mig veterligen alltså inte att avtala bort.

Jasså? Länka gärna.....vi har flera saker som inte stämmer....som 10 timmars dygnsvila bara.....
  • Anonym (Sjuksköterska)

Jobbar på en akutmottagning. Vi brukar kunna ha lite frukost efter att vi städat sängarna på morgonen på ca 15 min. Sen kommer lunchen när kvällspersonalen kommer 12.30, som då ska vara 30 min och det brukar kunna hållas. Är det väldigt mycket att göra kan det bli lite mindre.

Arbetar man på kvällen så har man sin middag vid 17-18 tiden och den brukar inte kunna hållas särskilt länge, ibland tio minuter halvt ståendes i dörren för att ha koll på patienter/ambulanser/läkare osv. Kanske har man kunnat ha en liten kaffepaus innan dagpersonalen går hem.

Och på natten tar man rast när det går. Ingen som kan avlösa en, ibland blir det ingen rast och ibland kan man sitta i soffan och kolla på tre filmer på en natt.

• Tom Araya
    slemtorsk i din bralla skrev 2015-01-10 19:49:23 följande:
    Jasså? Länka gärna.....vi har flera saker som inte stämmer....som 10 timmars dygnsvila bara.....
    "Enligt arbetstidslagen ska arbete inte utföras längre än fem timmar i följd utan rast. Med rast menas enligt lagen avbrott i arbetet under vilket arbetstagaren inte är skyldig att stanna kvar på arbetsplatsen och deras antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande i förhållande till arbetsförhållandena. Pauser regleras inte i lag men enligt arbetsmiljöverket är det rimligt med möjlighet till paus efter två timmars arbete för till exempel toalettbesök.
    Raster och pauser brukar vara reglerade i kollektivavtal..."

Texten ovan är hämtad från Arbetsrättsjouren.
    Länk till sidan om raster:
    arbetsrattsjouren.nu/tag/rast
  • SJLN
    Tom Araya skrev 2015-01-10 19:30:56 följande:

Det går att avtala bort. Som personlig assistent kan du arbeta 26 timmar utan rast.
  • Anonym (40 Tim)

Ska jobba åtta timmar per dag, men variera pga flex. Har 42 min rast per dag.

• Tom Araya
    slemtorsk i din bralla skrev 2015-01-10 19:49:23 följande:
    ...vi har flera saker som inte stämmer....som 10 timmars dygnsvila bara.....
    "Enligt Arbetstidslagen har en arbetstagare rätt till 36 timmars sammanhängande vila per vecka, samt en dygnsvila på 11 timmar per dygn. Vid särskilda skäl, såsom exempelvis oförutsägbara händelser får avvikelser ske mot dygns- och veckovilan. Är detta någonting som händer ofta på din arbetsplats är det dock någonting som du bör ta upp med din arbetsgivare. Är du fackligt ansluten kan du kontakta din fackliga organisation så kan de hjälpa dig närmre med detta."

arbetsrattsjouren.nu/2014/10/vad-galler-vid-dygnsvila-samt-veckovila.html
  • Tom Araya
    SJLN skrev 2015-01-10 20:00:38 följande:
    Det går att avtala bort. Som personlig assistent kan du arbeta 26 timmar utan rast.
    Min uppfattning av det som är reglerat i lag inte möjligt att avtala bort. Däremot har man tagit upp situationer där man kan göra undantag och det är särskilda situationer, inte vissa arbetsplatser/arbetsgivare/yrken.
    Skulle jag ha fel i detta får du gärna ge mig en källa till det att söka informationen i.
  • Rainbow gg

Längsta rasten är på 60 minuter. Den får man om man jobbar 11h eller 24,5 timmar. Jobbar man 9h så har man 30min rast. Enbart en rast/pass. Natt passet är dock 11h utan rast, då har man "sovande" jour i 3h istället, och man jobbar 6h innan jouren startar.

Det är ibland väldigt för lite, speciellt på dygnspasset då det är så mentalt och emotionellt utmattande att vara igång hela det passet.

• Anonym (Olika)

Som förskollärare hade jag 8,5 timmars dag på jobbet, varav 30 hårt räknade minuters rast. Ingen paus på förmiddagen eller eftermiddagen. Dock kunde vi ibland ta oss tid att gå på toaletten.

Som lärare har jag antingen ca 15 minuter på förmiddagen och 20 minuters lunchrast, men oftast inte mer än tio minuter vid varje tillfälle, ibland ingen rast alls. Skillnaden är att jag kan gå hem en stund tidigare om jag skulle känna att jag vill och behöver och om jag har hunnit det mesta. Jobbet tar jag ju ändå med mig hem sen.

• Anonym (Inget)

Undersköterska natt, mina pass är 10 timmar långa och jag har ingen paus. Dock "måltidsuppehåll" om tid för det finns.

• Tom Araya

"Arbetstidslagen säger att efter högst fem timmar, ska den anställde ha en rast med möjlighet till mat och vila. Det ska framgå i förväg när rasten kan tas och hur lång den är.

Lagen säger också att under arbetsdagen ska det vid behov ges möjlighet till paus för vila."

arbetsrattsjouren.nu/2009/11/har-jag-ratt-till-rast-och-paus-under-min-arbetsdag-2.html

Rast= Fullständig avkoppling från allt arbete. Du behöver ej vara tillgänglig för arbetsgivaren och får lämna arbetsplatsen. Räknas ej som arbetstid och ger ej betalt, om avtal inte säger annat.

Paus= Kortare paus från arbetet när det medges. Du får inte lämna arbetsplatsen och ska vara tillgänglig
    . Räknas som arbetstid och ska ej ge avdrag på lön.
  • SJLN
    Tom Araya skrev 2015-01-10 20:08:33 följande:

Min uppfattning av det som är reglerat i lag inte möjligt att avtala bort. Däremot har man tagit upp situationer där man kan göra undantag och det är särskilda situationer, inte vissa arbetsplatser/arbetsgivare/yrken.

Skulle jag ha fel i detta får du gärna ge mig en källa till det att söka informationen i.

Kollektivavtal personlig assistans (bransch g)

Mom 1:4 avvikelser från arbetstidslagen

-rast får utbytas mot måltidsuppehåll.
  • Anonym (rast och paus)

Handläggare, statligt anställd, men har haft samma när jag var privatanställd. Har 30 minuter på en heltid, alltså arbetsdagen vid heltid blir 8 timmar och 30 minuter 8.00-16.30. Sedan har vi möjlighet att ta paus på förmiddagen och eftermiddagen, om arbetet så tillåter det, 15 minuter per gång. Jag hinner oftast inte ta så mycket paus utan går och hämtar en kopp kaffe och dricker den vid skrivbordet. Det är skillnad på rast och paus, rasten är reglerad i lag.

• Anonym (bullen)

Grafisk designer på litet företag, jobbar 6/h dagen och rast när jag har tid/känner för det. Ibland 4 timmar, inte ovanligt. Sålänge jag slutför uppdraget på utsatt tid.

• Anonym (långa dagar)

Arbetar från 08.00 till 20.00 7 dagar i veckan och har jour 2000 till 0800.
    Normalt har vi en halv timmes lunch och middag, och 15 min för och eftermiddagskaffe. Jobbar som elektriker.

• Tom Araya
    SJLN skrev 2015-01-10 20:23:48 följande:
    Kollektivavtal personlig assistans (bransch g)

Mom 1:4 avvikelser från arbetstidslagen

-rast får utbytas mot måltidsuppehåll.
    Det verkar stämma...sjukt!
    Dock har man betalt under måltidsuppehåll.
Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?