• Anonym (Arbetar)

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?

Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast? Alltså: hur länge har du rast(er)? Skriv gärna yrke med.

Undrar hur andra har det då jag själv känner mig något missnöjd med hur rasterna är fördelade på mina timmar...

• Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?
  • Anonym (Personlig ass)

Jobbar 17-07.45 (sovande jour 00-06). Inga raster men måltidsuppehåll.

• Anonym (Lyx)

Jobbar 8-17:00 med 1 h avdrag för lunch. Dessutom två fikapauser på upp till en timme vardera (på arbetstid)riktigt lyxigt.

• Lena

Lagen säger att man har rätt till 30min rast för måltid när man har jobbat 4h. Pauser har man rätt till vid behov tex för toalettbesök. De kollektivavtal som tar upp pauser har som riktmärke 5min/timme.

• Tirem
    Lena skrev 2015-01-10 10:00:58 följande:

Lagen säger att man har rätt till 30min rast för måltid när man har jobbat 4h. Pauser har man rätt till vid behov tex för toalettbesök. De kollektivavtal som tar upp pauser har som riktmärke 5min/timme.

Inte alltid.

T.ex restaurang har måltidsuppehåll som fås om tid ges. Däremot har man då betalt under tiden man äter.

Rast= Obetald tid när man har rätt att lämna sin arbetsplats.

Uppehåll= betald arbetstid men man får inte lämna arbetsplatsen.

Finns säkert mer avtalsområden som har dessa regler förutom restaurang.
  • Anonym (kontorsjobb)

Min arbetstid börjar kl. 8 och slutar kl. 17. Vi har en halvtimme frukost (företaget bjuder), en timme lunch och sedan en halvtimme fikarast på eftermiddagen!

• Fjärilslarv

intressant att folk skriver självfallet fika förmiddag och eftermiddag.
    När jag jobbade inom vården så var det inte tal om någon fikarast.

• alnaryd

Truckförare på sågverk jobbar 10 timmar om dagen och har 40  minuters rast .

• Anonym (Barista-servitris)

Jobbar på café / restaurang, varierande arbetstider men i genomsnitt kanske 6,5 h per pass. Har ingen rast, men måltidsuppehåll när det är "lugnt" och tiden finns, sitter då ca 15-20 min och käkar. That's it. De som röker (vilket jag också gjorde innan jag blev gravid) har kanske 20 min extra totalt på en dag.

• SJLN

Jag arbetar som resurs på förskola. Jobbar i snitt 8 timmar per dag och har 30 minuter rast. Sen väljer vi på förskolan att ta en kort kaffepaus på 5-10 minuter på förmiddagen. Detta är alltså inget vi har rätt att göra egentligen men chefen låtsats inte om det trots att hon vet hur vi gör.

• Anonym (dabarnvårare)

jobbar som dagbarnvårdare med arbetstid ca : 6.30 - 17.30 så elva tim per dag om föräldrarna håller tider o inte handlar mm o kommer för sent o hämtar. Jag har INGA raster. Så gör mina 40 tim på 4 dagar därav ledig en dag per vecka i snitt.

Svar på tråden Hur många arbetstimmar har du per dag - och hur mycket rast?