• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Anonym (tst)
    Anonym (Marion) skrev 2015-01-13 18:26:36 följande:
    Ja ååååh vad bittert att pappan nu måste ta ett lika stort ansvar som mamman i och med att barnen ska vara VV.
    Ungefär det jag tänkte. Mamman har haft största delen av ansvaret under sex års tid. Två helger i månaden är inte mycket till avlastning, troligen har mamman säkert bara hunnit tvätta och städa när ungarna varit hos er.

Fy fan vilken hemsk människa hon är som vill ha lite egentid nu för första gången på sex år, och göra något roligt. Hon kanske vill hitta en ny partner? Hon kanske vill läsa någon spännande kurs?

• Anonym (Marion)
    Anonym (tst) skrev 2015-01-13 18:44:48 följande:
    Ungefär det jag tänkte. Mamman har haft största delen av ansvaret under sex års tid. Två helger i månaden är inte mycket till avlastning, troligen har mamman säkert bara hunnit tvätta och städa när ungarna varit hos er.

Fy fan vilken hemsk människa hon är som vill ha lite egentid nu för första gången på sex år, och göra något roligt. Hon kanske vill hitta en ny partner? Hon kanske vill läsa någon spännande kurs?

Intressant är också att TS tror sig veta exakt vad biomamman gör under sin barnfria tid. Tycker dock det verkar mer som att bonusbarnet inte passar in enligt TS eftersom han inte såsom sin bror är intresserad av djur och hästar, Mao han blir en belastning som mamman enl TS skall ta hand om så de slipper. Låter mer som det är där det felar
  • Anonym (Hur?)

Men hur gör man med småbarn om man jobbar 5-20 7 dagar i veckan och inte har råd med mer hjälp dagligen? Stoppar man bebisen i en hage och har den yngre dottern på förskola från gryning till skymning? Jag fattar inte riktigt, mannen har alltså inte tid till att ta hand om sina pojkar varje dag eller hur funkar det, de måste ju mest ta hand om sig själva isf? Jag bara undrar nu alltså, eftersom jag inte riktigt får ihop att bägge jobbar alla vakna timmar och ändå väljer att ha fyra barn.

• Anonym (yber)

Jag ser att det stora problemet är att pappans liv inte är barnanpassat. Och att han får välja att barnanpassa det eller överge barnen. Han kan inte fortsätta köra sitt race och tro att barnen inte tar skada av det. Ibland måste man prioritera barnen framför karriären om man vill barnens bästa helt enkelt.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Livvi) skrev 2015-01-13 18:29:25 följande:
    Varför klagar du gång på gång att mamman inte "har lust" att ha dem mer tid än varannan vecka när din sambo från början valt att bara se dem 4 dagar i månaden?
    Den har aldrig varit hans val, han har velat ha dem mer. Men när de separerade hamnade de i en vårdnadstvist och han förlorade och fick bara ha dem vh, det är nu det har ändrats. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (yber) skrev 2015-01-13 19:23:03 följande:

Jag ser att det stora problemet är att pappans liv inte är barnanpassat. Och att han får välja att barnanpassa det eller överge barnen. Han kan inte fortsätta köra sitt race och tro att barnen inte tar skada av det. Ibland måste man prioritera barnen framför karriären om man vill barnens bästa helt enkelt.

Vad skall vi göra av 400 kor? Samt 350 hk mark? Vi kan anpassa jag kan köra mjölkningen varannan dag inga problem men just nu är jag gravid och kan inte men sedan är det inga som helst problem för oss att dela på oss.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-01-13 19:10:56 följande:

Men hur gör man med småbarn om man jobbar 5-20 7 dagar i veckan och inte har råd med mer hjälp dagligen? Stoppar man bebisen i en hage och har den yngre dottern på förskola från gryning till skymning? Jag fattar inte riktigt, mannen har alltså inte tid till att ta hand om sina pojkar varje dag eller hur funkar det, de måste ju mest ta hand om sig själva isf? Jag bara undrar nu alltså, eftersom jag inte riktigt får ihop att bägge jobbar alla vakna timmar och ändå väljer att ha fyra barn.

Jag är hemma jag hjälper till på gården men det är jag som ser till hemmet, mat mm. Dagis går den lilla bara 8-14 och hans barn går i skolan och behöver inte gå på fritids. Farmor och farfar finns. Gården är hans livsverk och det är långa dagar men vi äter alltid middag tillsammans. 
  • Ess
    Anonym (Marion) skrev 2015-01-13 19:00:19 följande:
    Intressant är också att TS tror sig veta exakt vad biomamman gör under sin barnfria tid. Tycker dock det verkar mer som att bonusbarnet inte passar in enligt TS eftersom han inte såsom sin bror är intresserad av djur och hästar, Mao han blir en belastning som mamman enl TS skall ta hand om så de slipper. Låter mer som det är där det felar
    Klart han blir en belastning när han är van att leva ett helt annat liv, och inte vill leva som dom gör hos pappan. Kontrasterna blir ju om möjligt ännu större när han lever så olika liv vv. 
    Det är rätt stor skillnad att bo i ett samhälle där det bara är att gå över till en kompis, än att bo ute på landet där det krävs planering och skjuts för att träffa någon.
    Det hade kanske funkat bättre på heltid, för då hade han varit tvungen att anpassa sig efter livet på landet.
    Eller heltid hos mamman där han redan trivs.
  • Anonym (yber)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-13 19:27:36 följande:

Vad skall vi göra av 400 kor? Samt 350 hk mark? Vi kan anpassa jag kan köra mjölkningen varannan dag inga problem men just nu är jag gravid och kan inte men sedan är det inga som helst problem för oss att dela på oss.

Jag vet inte vad NI ska göra. Det måste ni komma på själv. Men ni skulle inte vara de första att göra livsstilsförändringar på grund av barn. Själv har jag offrat stora delar av min karriär just därför. Men jag har bara ett enda barn. Din man har däremot snart fyra barn. Har han ändrat på någonting över huvud taget?
  • Brumma
    Ess skrev 2015-01-13 18:27:07 följande:

Det är ju för fn skandal. 

Oftast är det ju de barnen som behöver det bäst, speciellt om de har en sk förälder som sitter och säger nej till allt per automatik.

Då får ts man kontakta socialnämnden då.

Jag vet... vi har själva funderat på att ta med bonus till bup men mamman tvärvägrar.. då hon egentligen inte har ngn större problematik än att hon och min man inte längre vet hur de skall förstå varandra så är det nog kört att få socialnämnden att glra det där undantaget...

Men i TS fall tycker jag absolut att de bör kontakta bup..
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv