• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Anonym (Lika?)
    Ess skrev 2015-01-14 20:31:39 följande:

Visst ska det va hårklyveri, så kan det mycket väl varit han som drog henne till rätten för att få mer tid med barnen. Tyvärr så förlorade han och fick vh.

Men i vilket fall som helst så är det klart som korvspad att han blivit motarbetad av mamman från början.

Tyvärr verkar det va ett vanligt beteende bland kvinnor att först motarbeta till varje pris, helst ska pappan gå upp i rök helt. Sen göra en tvärvändning och tvinga barnen dit, skit samma om det är barnen som mår dåligt och hamnar i mitten.

Det tror jag inte, vad har du för belägg för det? Ingen mamma jag känner har gjort så.
  • Anonym (Lika?)
    Brumma skrev 2015-01-14 20:32:33 följande:

Eller är poängen med föräldraskap att se till att barnen mår bra?

Pappan FICK tidigare inte ha dem oftare än vh. Och nu mår det ena barnet inte bra av förändringen.

Nu är det bara spekulation men kanske att mamman inte ville ha små barn hos någon som bara jobbar?
  • Brumma
    Anonym (Lika?) skrev 2015-01-14 20:39:30 följande:

Det tror jag inte, vad har du för belägg för det? Ingen mamma jag känner har gjort så.

Tja. Hade mamman gått med på vv från början hade det knappast blivit mycket till tvist..

Jag känner tyvärr till flera mammor som gör precis så.. min bonus mamma tex..
  • Brumma
    Anonym (Lika?) skrev 2015-01-14 20:40:52 följande:

Nu är det bara spekulation men kanske att mamman inte ville ha små barn hos någon som bara jobbar?

Jobbar i hemmet. .. med den åsikten borde ingen som har gård få skaffa barn?
  • Anonym (Lärare)

Den självklara lösningen på detta är att barnen själva får välja hur de vill bo. Äldsta har valt att bo vv, men det innebär inte att den yngste vill eller ens mår bra av det.

Jag tycker det är tragiskt när vuxna människor låter barnen lida bara för att de inte tål varandra. Skaffar man barn ihop så har man ett livslångt band mellan sig och för barnets skull får man faktiskt ta och göra det bästa av situationen och skärpa till sig. För djävligt att barnen ska behöva ta smällen av att vuxna människor inte kan samarbeta utan hellre sätter sina egna barn i kläm. 

Barnets bästa bör stå i fokus och inte föräldrarnas bästa. Föräldrarna här gör rätt som låter äldsta få bo vv som denne önskar, men de gör fel som tvingar yngsta till samma boende mot sin vilja. Visst barn ska inte få som de vill jämt, men barnet visar ju tydligt att det inte trivs med den nuvarande lösningen och det bör man respektera.

I mitt jobb så möter jag flera barn som bor vv och de flesta klarar det utan större problem, men inte alla. De flesta ser det som att barnen har två hem, men riktigt så enkelt är det inte alltid. Ibland när jag behöver kontakta föräldrarna, så behöver jag veta vilken förälder som har barnet just då. I frågan "bor du hos mamma eller hos pappa den här veckan" så blir barnet faktiskt hemlöst. De bor antingen hos mamma eller hos pappa, inte hemma hos sig själva. Jag skulle kunna tänka mig att det är så yngsta barnet här känner sig, varannan vecka hälsar han på hemma hos pappa.

• Ess
    Anonym (Lika?) skrev 2015-01-14 20:39:30 följande:
    Väldigt många killar jag känner har ex som beter sig fördjävligt. Det är klart vanligare att dom motarbetar, än att dom samarbetar.
    Men ska man gå närmre inpå, så är det bara att titta på min mans ex.
    Så mina belägg är precis lika starka/svaga (hur man väljer att se det) som dina.
  • Sous
    Anonym (Linda) skrev 2015-01-14 18:53:26 följande:
    Då får han väl förklara för sin som när han blivit större att han tyvärr hade 400 kor han brydde sig mer om än sina barn
    Men ge dig... Att bry sig om sina barn är inte samma sak som att *ett* barns känslor ska styra familjens hela livsval. Det äldre barnet då? Som har en egen ponny på gården och älskar djur? Räknas inte hans känslor lika mycket i så fall? Vad skulle han säga om de sålde hans häst och flyttade till stan?

Barnens *känslor* inför beslut ska förstås respekteras, men de ska inte *fatta* beslut om boende och arbete. Det är föräldrarnas uppgift att ta ansvar för såna beslut och då göra det grundad på en sammanvägd bild av vad hela familjen vill och *behöver*.
  • Anonym (Mjölkbonde)
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 20:48:03 följande:

Bönder tillhör en grupp människor som påstår sig arbeta minst 15 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Men de glömmer bort all den lediga tiden mellan fodringar, mjölkning osv. :)

Det låter snarare som om Ts inte orkar ha hans yngsta barn hos dem längre.

Ledig tid? Varsågod att komma ut till min gård i ett par dagar och föra dagbok över min lediga tid. Mellan allt som har med djuren att göra så ska staket lagas, vägar plogas/repareras, magen mättas, maskiner underhållas, byggnader skötas om och om jag har tur så hinner jag skita någon gång ibland också. På kvällarna (alltså nu) unnar jag mig 20-30 minuters surfande innan sovdags. Hade behövt fyra händer till för att kunna räkna hur många kalas, kompismiddagar, släktträffar osv jag har missat det senaste året. Men visst kan vi bönder ta semester i en vecka, dag två är det tomt på mejerihyllorna i affären, bara så du är medveten om det.
  • Anonym (Lika?)
    Brumma skrev 2015-01-14 21:18:17 följande:

Tja. Hade mamman gått med på vv från början hade det knappast blivit mycket till tvist..

Jag känner tyvärr till flera mammor som gör precis så.. min bonus mamma tex..

Man vet ju inte vad tvisten berodde på? Kan ju ha varit vad som helst faktiskt.
  • Anonym (Lika?)
    Brumma skrev 2015-01-14 21:19:50 följande:

Jobbar i hemmet. .. med den åsikten borde ingen som har gård få skaffa barn?

T ex en 2-åring i traktor hela dagarna eller? Få skaffa barn? Det har ju inget att göra med att man inte vill ha sina barn i vissa situationer?
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv