• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Anonym (Marion)
    Anonym (tst) skrev 2015-01-13 22:58:58 följande:
    Jag tycker också att barn ska bo där de mår bra, men jag tror nog att den yngste pojken skulle kunna må bra av att bo hos sin pappa om de bara gjorde några förändringar för att få honom att känna att han passar in hos dem.

Sen har jag anmärkt på hur TS talar om mamman, det låter på TS som att mamman bara vill festa, och att TS fördömer henne för detta.

Det bästa hade varit att ge varannan vecka en chans, men att det då göra förändringar, funkar det fortfarande inte då så får yngste pojken återgå till varannan helg. Men ett förslag då är att pappan frivilligt avlastar mamman lite då och då.
    Ett skäl skulle ju kunna vara att barnet märker av hur TS känner för hans mamma därav reaktionen. Barn känner/vet mer än man tror. TS har ju uppenbarligen stora behov av att ta reda både på vad mamman gör och sedan lägga energi på att fördöma det.
  • Anonym (Marion)
    Brumma skrev 2015-01-14 06:51:13 följande:
    Inga spioner :)

Men hon är bra på att lägga upp statusar om det mesta som händer i hennes liv på FB, och eftersom jag har henne som vän så kommer det upp på min Wall ;)

Det är svårt att glra allt för att ens barn skall må bra när den andra föräldern inte vill hjälpa till. Som tex att gå med på att koppla in bup...
    Med tanke på att TS sambo och mamman hatar varandra är det inte så troligt att TS har henne på FB, och barnen kan ju knappast veta vilka dagar mamman festar på när de inte ens är där. Om det nu är sant och inte nåt TS hittat på
  • Anonym (konstig tanke)

Är det inte liksom självklart att barnens pappa ska ha sina barn 50% av tiden, alltså varannan vecka!? Är inte det poängen med föräldraskap att vilja ha sina barn hos sig även som skild?

• Anonym (Wildrat)

Barnet kan väl vara varannan helg hos mamman? Det finns ju fler alternativ än bara vh och vv hos pappa.

• knasknatttttt

Ärligt talat, vad är det för samhälle som vi lever i? Inte konstigt att barnen blir så mjäkiga idag. Ni som vill att föräldrarna ska anpassa sig efter en pojkes "behov". Hur många har inte under tidens gång vuxit upp under liknande förhållanden och det har blivit folk av dem! Pappan + fru jobbar hårt för att försörja sin familj och se till att dem har det tryggt, för det ska barnen vara tacksamma!

Men dessa barn kommer vi väl se på psyket om några år, "buhu min pappa tvingade mig att leka själv ute med mina syskon varje dag och att åka buss själv till skolan när jag bara var 7 år".

Skärp er. För barnens skull. De mår inte bra av att daltas med så mycket.

Barn mår bra av vuxna som sätter gränser och tar ansvar. Ansvar genom att jobba, se till att hemmet är rent o det är mat på bordet och att barnen är hela o rena.

barnens enda skyldighet är att hjälpa till med de sysslor de får och att leka.

• knasknatttttt

Tycker också varannan helg hos mamman om nu pojken behöver en stabilare tillvaro. Tror säkert att han får mycket kärlek hos er.

Tror inte att han kommer att deppa livet ut över förändringar, eller över att han inte har något djurintresse.

Barn är flexibla. De klarar inte av dötid. Förbjud tv o dator medan det är dagslus ute o snart kommer han att vara sysselsatt med allehanda ting, sanna mina dar.

kanske kan farmor eller farfar skjutsa honom till någon aktivitet någon gång i veckan.

• Brumma
    Anonym (Marion) skrev 2015-01-14 19:03:34 följande:

Med tanke på att TS sambo och mamman hatar varandra är det inte så troligt att TS har henne på FB, och barnen kan ju knappast veta vilka dagar mamman festar på när de inte ens är där. Om det nu är sant och inte nåt TS hittat på

Nej men pappan kanske är...

Att bara anta att TS inte vet vad den andra parten gör utan hittar på är ganska paranoit...

Min bonus mamma festar väldigt mkt. Jag hade vetat detta även utan stt se hennes statusuppdateringar på FB.

Enda gångerna jag bryr mig om det är när det går ut över bonus, vilket det gör ibland genom att mamman inte kan hända som lovat eller att de får ställa in en aktivitet för att mamma inte vågar köra bil (pga för mkt att dricka kvällen innan). Det gör mig förbannad o ledsen -:för jag fattar inte hur det kan vara viktigare att festa än att vara med sitt barn. Föreslog en gång att hon skulle dricka alkoholfritt men hon trodde jag skämtade.

Varför i hela friden skulle TS hitta på. Och varför bryr du dig ens om att svara på en tråd där du tror att TS ljuger?
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 23:54:19 följande:
    ESS, här står det inget om att MAMMAN drog det till en tvist. Så varför påstår DU det?
    Visst ska det va hårklyveri, så kan det mycket väl varit han som drog henne till rätten för att få mer tid med barnen. Tyvärr så förlorade han och fick vh.
    Men i vilket fall som helst så är det klart som korvspad att han blivit motarbetad av mamman från början.

Tyvärr verkar det va ett vanligt beteende bland kvinnor att först motarbeta till varje pris, helst ska pappan gå upp i rök helt. Sen göra en tvärvändning och tvinga barnen dit, skit samma om det är barnen som mår dåligt och hamnar i mitten.
  • Brumma
    Anonym (konstig tanke) skrev 2015-01-14 19:13:40 följande:

Är det inte liksom självklart att barnens pappa ska ha sina barn 50% av tiden, alltså varannan vecka!? Är inte det poängen med föräldraskap att vilja ha sina barn hos sig även som skild?

Eller är poängen med föräldraskap att se till att barnen mår bra?

Pappan FICK tidigare inte ha dem oftare än vh. Och nu mår det ena barnet inte bra av förändringen.
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv