• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Anonym (Lika?)
    Ess skrev 2015-01-14 21:33:08 följande:

Väldigt många killar jag känner har ex som beter sig fördjävligt. Det är klart vanligare att dom motarbetar, än att dom samarbetar.

Men ska man gå närmre inpå, så är det bara att titta på min mans ex.

Så mina belägg är precis lika starka/svaga (hur man väljer att se det) som dina.

Fast du har ju bara hört den ena sidan. Mitt ex har ljugit fantastiskt mkt om mig men det är det ju ingen som vet.
  • Anonym (yber)
    Sous skrev 2015-01-14 22:16:20 följande:

Men ge dig... Att bry sig om sina barn är inte samma sak som att *ett* barns känslor ska styra familjens hela livsval. Det äldre barnet då? Som har en egen ponny på gården och älskar djur? Räknas inte hans känslor lika mycket i så fall? Vad skulle han säga om de sålde hans häst och flyttade till stan?

Barnens *känslor* inför beslut ska förstås respekteras, men de ska inte *fatta* beslut om boende och arbete. Det är föräldrarnas uppgift att ta ansvar för såna beslut och då göra det grundad på en sammanvägd bild av vad hela familjen vill och *behöver*.

Men som förälder kan man ju inte välja att leva kvar i en livssituation som orsakar psykisk ohälsa/sjukdom hos något av barnen. Det fattar ju vem som helst.

Kanske är barnets dåliga mående tillfälligt och då är det enklare att hjälpa barnet med anpassningsprocessen. Eller så kommer det visa sig att barnet alltid kommer att vantrivas och må dåligt. Och i så fall har föräldrarna en skyldighet att ordna på något sätt, vilket som helst som funkar för barnet, så att barnet får en dräglig tillvaro i alla fall.
  • Anonym (herregud)

Läste vad ts skrivit.. å även alla påhopp

vi ska va glada för våra bönder att de jobbar så vi får mat å dryck på bordet.. jag köper alltid närodlat och eco mat. Om barnet inte vill vara vv hos pappan är de fullt om mamman tvingar barnet till detta.. En plastmamma har faktiskt inget ansvar över barnet. Jag anser att föräldrana har de ansvaret ensamma. Jag har barn 2 st med en idiot han bryr sig ej om barnen å för oss spelar de ingen roll vi har de gott utan han. Jag har bott på hästgård så vet att djur tar tid.. även om man bor inne i stan så ska man inte följa barnens pipa för de vet omöjligt sitt bästa. En vuxen måste jobba även vilket jobb de än må vara å om de nu är så att pojken vantrivs kanske en kontakt på bup lr liknande vore bra. Funkar ej boende formen finns de olika familjehem lr liknande.

Ibland kan samtal på bup funka bra både för de vuxna och barnet i fråga

• Anonym (Maria)
    Anonym (Lika?) skrev 2015-01-14 23:38:17 följande:
    Fast du har ju bara hört den ena sidan. Mitt ex har ljugit fantastiskt mkt om mig men det är det ju ingen som vet.
    Sant, enligt mitt ex både knarkar jag och lever på soc vilket han sagt till sin nya som i sin tur tjattrar runt. Trots att jag vare sig testat en drog och bara varit arbetslös ett halvår av mitt 33 åriga liv. Vad ett ex i konflikt säger ska man nog ta med en STOR nypa salt. Samma med många av "bonusmammorna" som bara brukar ha mannens version eller något ilsket bryt från biomamman men där man inte har hela orsaken till brytet
  • Anonym (Marion)
    Brumma skrev 2015-01-14 20:13:00 följande:
    Nej men pappan kanske är...

Att bara anta att TS inte vet vad den andra parten gör utan hittar på är ganska paranoit...

Min bonus mamma festar väldigt mkt. Jag hade vetat detta även utan stt se hennes statusuppdateringar på FB.

Enda gångerna jag bryr mig om det är när det går ut över bonus, vilket det gör ibland genom att mamman inte kan hända som lovat eller att de får ställa in en aktivitet för att mamma inte vågar köra bil (pga för mkt att dricka kvällen innan). Det gör mig förbannad o ledsen -:för jag fattar inte hur det kan vara viktigare att festa än att vara med sitt barn. Föreslog en gång att hon skulle dricka alkoholfritt men hon trodde jag skämtade.

Varför i hela friden skulle TS hitta på. Och varför bryr du dig ens om att svara på en tråd där du tror att TS ljuger?
    Nej jag glömde det att många bonusmammor har som hobby att stalka partnern och snoka reda på exakt vad hon gör och när. Sedan är inte du TS så jag fattar inte varför du i tråd efter tråd drar in din egen story och likställer dem med olika TS.
  • Anonym (nya folksjukdomen)
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-15 01:23:35 följande:
    Vad ett ex i konflikt säger ska man nog ta med en STOR nypa salt.
    Sant, dom som pratar skit om andra är nog de man ska fundera mest över.

Annars har vi en väldigt stor folksjukdom i Sverige där alla ex och nya partners är psykiskt sjuka på det ena eller det andra viset, konstigt nog brukar det mest drabba kvinnor..
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 23:54:19 följande:
    ESS, här står det inget om att MAMMAN drog det till en tvist. Så varför påstår 
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 23:54:19 följande:
    ESS, här står det inget om att MAMMAN drog det till en tvist. Så varför påstår DU det?
    För att det var hon som drog det till tingsrätten och krävde vh, han mha advokat ville ha vv men nepp. Jag lärde känna honom under vårdnadstvisten så jag vet mkt väl att det var hon
  • Anonym (Förvirrad)

Jösses vilken diskussion detta blev och vad festligt att nästan alla här vet precis hur det har gått till och hur vi lever. Min man har jobbat på gården sedan han var tonåring tog över den när han var 20 år så hans barn är faktiskt födda på gården hans ex har bott här dock så separerade de när de lille bara var 6 månader.

Varför tingsrätten dömde till hennes fördel vet jag inte har aldrig brytt mig om att ta reda på det men hans barn betyder lika mkt för mig som mina egna barn oavsett om de är här vv lr vv! Och OAVSETT om de gillar djur, hästar eller inte!

Och ja lantlivet är inte anpassat för barn förr i iden så fick barnen hjälpa till på gårdarna från de kunde gå och det är väll lite så fortfarande! Han som är 10 kan hjälpa till och vill hjälpa till och den yngre vill det inte och då skall han heller inte tvingas till det men det blir så att han får leka lite själv.

Och du som skrev fritid mellan mjölkningarna??? Nej det finns ingen fritid där det är massor av annat som skall göras och sedan har vi allt pappersarbete.

Vi kommer att köra varannan dag när bebisen är född och när vi fått in lite rutin så pappan kan vara inne med hans yngste son och de små barnen vi får försöka göra det bästa av situationen och förhoppningsvis till våren när ljuset kommer när det blir lite mer rutin och mha skolkuratorn kommer detta bli bra!

Nu tackar jag för mig och för alla råd oavsett vilka råd det varit :)

Sköt om er och var rädda om varandra <3

• Brumma
    Anonym (Marion) skrev 2015-01-15 01:27:07 följande:

Nej jag glömde det att många bonusmammor har som hobby att stalka partnern och snoka reda på exakt vad hon gör och när. Sedan är inte du TS så jag fattar inte varför du i tråd efter tråd drar in din egen story och likställer dem med olika TS.

Alltid trevligt att diskutera med ngn som har förutfattade meningar... eller inte...

Du ifrågasatte TS ärlighet eftersom det enligt dig inte är naturligt att veta vad bonus andra förälder gör. Jag svarade att det kan man visst veta. Och angav varför.

Jag stalkar inte bonusens mamma det minsta men det är svårt att missa vad hon gör när det går ut över barnet.

Och jag likställer inte mina erfarenheter med TS - jag hävdar att det finns andra erfarenheter än dina. Du utgår inte från dina erfarenheter när du diskuterar? Med tanke på att du inte utgår från vad TS skriver så undrar jag då vad du får dina åsikter ifrån om inte från din egen erfarenhet?

Du svarade inte på min fråga - varför skulle TS hitta på?
  • Brumma
    Anonym (Lika?) skrev 2015-01-14 23:35:28 följande:

T ex en 2-åring i traktor hela dagarna eller? Få skaffa barn? Det har ju inget att göra med att man inte vill ha sina barn i vissa situationer?

Jo. För man sitter i traktorn hela dagen...

Tycker man att det är tillräcklig orsak att frånta sina barn sin förälder bara för att föräldern ifråga råkar driva en gård så har man kanske vissa problem med sina prioriteringar och att se varvets bästa...
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv