• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Brumma
    Anonym (Marion) skrev 2015-01-13 19:00:19 följande:

Intressant är också att TS tror sig veta exakt vad biomamman gör under sin barnfria tid. Tycker dock det verkar mer som att bonusbarnet inte passar in enligt TS eftersom han inte såsom sin bror är intresserad av djur och hästar, Mao han blir en belastning som mamman enl TS skall ta hand om så de slipper. Låter mer som det är där det felar

Varför skulle hon inte veta det?

Jag vet det mesta min bonus mamma gör på sin lediga tid. Mkt av det hon gör när hon arbetar eller är med barnen oxå.

Förstår inte hur man kan få detta till att problemet ligger i att TS inye vill ha barnet där. Han mår ju för sjutton inte bra!

Varför fokuseras det inye på barnet?
  • Anonym (Bondemor)

Nu känner vi inte till bakgrunden till varför de har ett liv som inte passar ihop med bonusbarnen. Arvgården tycks han ha fått efter bonusbarnens födsel och deras livsstil är därför införskaffad utan hänsyn till att de ska vara del av hela bondefamiljen. Annars skulle situationen ße annorlunda ut. Jag förstår att det är jobbigt att plötsligt få 4 barn så mycket tid som man inte räknat med. Men, det fanns ju en risk att bonusmamman ( de äldres mor) skulle ledsna på hela historien. Barnen har rätt till sin pappa och mamman har rätt att vara ledig också. Allas behov är viktiga här. Ni har ingen enkel sits här. Tycker faktiskt lite synd om er. Men nu måste ni sätta er ner och samtala om detta gemensamt, för om det ska fungera så måste TS hjälpa till. Hon kan inte stå vid sidan om här. De driver ett företag ihop och alla vuxna är viktiga. Ni måste komma fram till en lösning tillsammans ts. Du har här lika mycket att säga till om för föräldrarna är beroende av din insats. Skulle inte sagt det annars, men jag vet vad det innebär att ha en gård. Barnen behöver få tid att vänja sig vid nya situationen och tålamod är viktigt här. Ni måste samarbeta för barnens skull om mamman verkligen vill ha det här VV- livet. Lycka till.

• Anonym (fakta)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-01-13 19:10:56 följande:

Men hur gör man med småbarn om man jobbar 5-20 7 dagar i veckan och inte har råd med mer hjälp dagligen? Stoppar man bebisen i en hage och har den yngre dottern på förskola från gryning till skymning? Jag fattar inte riktigt, mannen har alltså inte tid till att ta hand om sina pojkar varje dag eller hur funkar det, de måste ju mest ta hand om sig själva isf? Jag bara undrar nu alltså, eftersom jag inte riktigt får ihop att bägge jobbar alla vakna timmar och ändå väljer att ha fyra barn.

Bönder tillhör en grupp människor som påstår sig arbeta minst 15 timmar per dygn 7 dagar i veckan. Men de glömmer bort all den lediga tiden mellan fodringar, mjölkning osv. :)

Det låter snarare som om Ts inte orkar ha hans yngsta barn hos dem längre.
  • Anonym (fakta)
    Brumma skrev 2015-01-13 20:10:56 följande:
    Varför skulle hon inte veta det?

Jag vet det mesta min bonus mamma gör på sin lediga tid. Mkt av det hon gör när hon arbetar eller är med barnen oxå.

Förstår inte hur man kan få detta till att problemet ligger i att TS inye vill ha barnet där. Han mår ju för sjutton inte bra!

Varför fokuseras det inye på barnet?
    Berättar mamman för dig vad hon gör när barnen inte är hos henne eller har du detektiver ute? Själv har jag aldrig berättat varken för exet eller nya exhäxan vad jag gör eftersom det inte angår dem.

Pappan får så klart se till att lösa problemet så att den yngste mår bra hos honom. Det är hans skyldighet som förälder. Eller, för att vara ärlig, äntligen delaktig förälder.
  • Anonym (fakta)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-13 19:30:33 följande:
    Jag är hemma jag hjälper till på gården men det är jag som ser till hemmet, mat mm. Dagis går den lilla bara 8-14 och hans barn går i skolan och behöver inte gå på fritids. Farmor och farfar finns. Gården är hans livsverk och det är långa dagar men vi äter alltid middag tillsammans. 
    Ni skulle kanske ta och byta roller ett tag så att hans son får må bra hemma hos sin pappa.
  • Anonym (T)
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 20:50:48 följande:
    Berättar mamman för dig vad hon gör när barnen inte är hos henne eller har du detektiver ute? Själv har jag aldrig berättat varken för exet eller nya exhäxan vad jag gör eftersom det inte angår dem.

Pappan får så klart se till att lösa problemet så att den yngste mår bra hos honom. Det är hans skyldighet som förälder. Eller, för att vara ärlig, äntligen delaktig förälder.
    Nu är det ju så att alla barn trivs inte med vv.

Det finns fakta på det.

Tror du att alla barn som bor vh har haft en förälder som inte bryr sig o ser till att barnet trivs?

Men som vanligt så gör inga biomammor fel.

Tänk att ni människor som är så barmhärtiga o tänker på barnen blir så blinda o upptagna av tanken att så fort det blir problem så ligger felet hos pappan.

Barnet vill bo vh.

Pappan är ok med både vh o vv. Mamman vägrar vh.

Vad vet du om anledningen till vh från första början? Står det någonstans? Har inte läst så noga.

Men om inte så kan detta vara ytterligare en mamma som tidigare vägrat pappan vv.

Som sen kommer på att vv kanske är bra ändå.

Det finns hysteriskt många mammor som ej vill ha vv trots att barnen vill det pga att få styra själv samt ekonomiskt
  • Ess
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 21:40:02 följande:
    Och om mamman inte vill ändra boendet då? Du verkar tro att pappan kan bestämma saker precis som han vill och alltid har gjort.
    Då kanske hon inte skulle varit så snabb att dra det till en tvist och se till att pappan bara fick ha vh. Hade hon sett förbi sitt ego från början, så hade den lille killen varit van vid en vardag hos pappan med. Även om han hade trivts bättre hos mamman ändå, så hade han i alla fall varit van vid och accepterat rutinerna i pappans hem.
    Tyvärr är det andra som blir tvungna att skörda det hon sått!
  • Anonym (tst)
    Anonym (Fokusera rätt) skrev 2015-01-13 20:02:43 följande:

Vilka idioter ni är som börjar gnälla på att pappan inte tagit hand om barnen tidigare. Bittra kärringar!!

Här är det ett barn som uppenbarligen inte mår bra av förändringen, då är det väl det man måste fokusera på?! Inte vem som haft hand om barnen mest och vem som då, av någon underlig anledning, bör straffas för detta. Barnet mår inte bra, det är väl det som är det viktiga?!

Den pojken borde ha fått fortsätta bo hos mamman om det fungerade. Jag fattar inte hur man kan vara så elak att man fortsätter låta ett barn slussas runt när det vantrivs så...

Jag tycker också att barn ska bo där de mår bra, men jag tror nog att den yngste pojken skulle kunna må bra av att bo hos sin pappa om de bara gjorde några förändringar för att få honom att känna att han passar in hos dem.

Sen har jag anmärkt på hur TS talar om mamman, det låter på TS som att mamman bara vill festa, och att TS fördömer henne för detta.

Det bästa hade varit att ge varannan vecka en chans, men att det då göra förändringar, funkar det fortfarande inte då så får yngste pojken återgå till varannan helg. Men ett förslag då är att pappan frivilligt avlastar mamman lite då och då.
  • Anonym (fakta)
    Anonym (T) skrev 2015-01-13 21:55:01 följande:
    Nu är det ju så att alla barn trivs inte med vv.

Det finns fakta på det.

Tror du att alla barn som bor vh har haft en förälder som inte bryr sig o ser till att barnet trivs?

Men som vanligt så gör inga biomammor fel.

Tänk att ni människor som är så barmhärtiga o tänker på barnen blir så blinda o upptagna av tanken att så fort det blir problem så ligger felet hos pappan.

Barnet vill bo vh.

Pappan är ok med både vh o vv. Mamman vägrar vh.

Vad vet du om anledningen till vh från första början? Står det någonstans? Har inte läst så noga.

Men om inte så kan detta vara ytterligare en mamma som tidigare vägrat pappan vv.

Som sen kommer på att vv kanske är bra ändå.

Det finns hysteriskt många mammor som ej vill ha vv trots att barnen vill det pga att få styra själv samt ekonomiskt
    Om mamman vägrar så får pappan acceptera vv eller ta barnen heltid.
  • Anonym (fakta)
    Ess skrev 2015-01-13 22:07:30 följande:
    Då kanske hon inte skulle varit så snabb att dra det till en tvist och se till att pappan bara fick ha vh. Hade hon sett förbi sitt ego från början, så hade den lille killen varit van vid en vardag hos pappan med. Även om han hade trivts bättre hos mamman ändå, så hade han i alla fall varit van vid och accepterat rutinerna i pappans hem.
    Tyvärr är det andra som blir tvungna att skörda det hon sått!
    1åringar ska inte bo vv... Saker förändras. Även mammans liv förändras. Han får nog acceptera att hon vägrar ha heltid. Han kan inte tvinga henne.
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv