• Anonym (Förvirrad)

Allt förändrades när det blev vv

Jag är gift med en man som har två barn (pojkar) sedan innan (7 och 10 ) Vi har en gemensam dotter på 1,5 år och en bebis i magen. Jag har funnits i pojkarna liv sedan den yngste var 1 år.
    Det har alltid fungerat bra de har bott hos oss varannan helg, Min man och hans fd fullkomligt hatar varandra kan knappt vistas i samma rum vilket naturligtvis har varit jobbigt för barnen men de har ändå funkat bra vid överlämnar osv.

I höstas kom den äldste och sa att han ville bo hos oss vv och det är självklart att han får göra det och där börjar problemen. Den yngste måste också bo hos oss vv för deras biomamma har precis upptäckt livet så att säga och tyckte det var jättebra att de bor hos oss vv för då kan hon ut och festa fler dagar i veckan.

Den yngste är helt förändrad han är tvärilsk, skriker och gråter slåss i skolan han är otrevlig mot mig, sin pappa och sin syster. Problemet är att jag och min man är lantbrukare vi bor på en gård långt från stan så barnen måste åka skolbuss vilket den äldste inte ser som ngr problem men den yngste vägrar jag har tappat räkningen på antalet ggr jag måste avbryta mjölkningen för att köra dem till skolan. Våra dagar (framförallt min mans) börjar kl 5 på morgonen till kl 20 på kvällen 7 dagar i veckan och det går inte att ändra på. Vi har över 400 djur som vi inte kan strunta i. Vi har en extraarbetare som jobbar hos oss på söndagar men vi har inte råd att anställa ngn mer det är ekonomist omöjligt. Den äldste brukar alltid vara med på gården efter skolan men den yngste är totalt ointresserad av djur. Vi vet inte riktigt vad vi skall göra? Vi har försökt att min man stannar inne lite extra efter middagen och att jag går ut men i med att jag nu är gravid så kan jag inte göra allt. Hur skall man hjälpa den lille? Brodern försöker så gott han kan men man kan inte lägga över ett sådant ansvar på en 10 åring. 

• Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv
  • Anonym (fakta)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-13 19:25:16 följande:
    Den har aldrig varit hans val, han har velat ha dem mer. Men när de separerade hamnade de i en vårdnadstvist och han förlorade och fick bara ha dem vh, det är nu det har ändrats. 
    ESS, här står det inget om att MAMMAN drog det till en tvist. Så varför påstår DU det?
  • Brumma
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 20:50:48 följande:

Berättar mamman för dig vad hon gör när barnen inte är hos henne eller har du detektiver ute? Själv har jag aldrig berättat varken för exet eller nya exhäxan vad jag gör eftersom det inte angår dem.

Pappan får så klart se till att lösa problemet så att den yngste mår bra hos honom. Det är hans skyldighet som förälder. Eller, för att vara ärlig, äntligen delaktig förälder.

Inga spioner :)

Men hon är bra på att lägga upp statusar om det mesta som händer i hennes liv på FB, och eftersom jag har henne som vän så kommer det upp på min Wall ;)

Det är svårt att glra allt för att ens barn skall må bra när den andra föräldern inte vill hjälpa till. Som tex att gå med på att koppla in bup...
  • Brumma
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 21:40:02 följande:

Och om mamman inte vill ändra boendet då? Du verkar tro att pappan kan bestämma saker precis som han vill och alltid har gjort.

Vadå pappan bestämt alltid?

Pappan har tidigare inte fått ha barnen mer än vh, trots att han önskat ha dem mer. Det är inget han bestämt...

Skall man utgå från barnet som faktiskt inte mått bra över förändringen så verkar ju ren vv inte vara det bästa. Börja med tätare byten eller öka på successivt kanske vore bättre..
  • Brumma
    Anonym (fakta) skrev 2015-01-13 23:51:22 följande:

Om mamman vägrar så får pappan acceptera vv eller ta barnen heltid.

Ja. Med resultatet att barnet antagligen fortsätter må dåligt. . Men så länge mamma får som hon vill spelar det väl ingen roll om barnet hamnar emellan...

Vissa barn mår bra av vv. Andra inte. Ibland går det att lösa med tätare byten eller upptrappning. Men det borde utgå från barnets behov...
  • Sous

Det är många förändringar för yngsta nu. Nytt syskon, ny livssituation, började skolan i höstas?, känner sig kanske oönskad och maktlös i och med att han inte fått välja varannan vecka själv? Upplever han kanske att hans mamma inte vill ha honom när han helt plötsligt ska bo lika mycket hos pappan?

Det är klart att man kan visa empati och förståelse med barnet utan att för den skull sälja släktgården, sluta vara lantbrukare och vad det nu är för dramatiska livsval som folk tycker att ni ska ta. Prata om det. Låt hans känslor få utrymme och säg att ni förstår, att det är okej att han är arg och ledsen och det får man vara, han behöver inte gilla det här. Visa att ni ser och förstår. Ibland räcker det med att säga: Är det jobbigt att bo här mer/att jag är gravid igen/att inte träffa mamma varje dag?

Strunta i det ni inte kan påverka, även om ni skulle vilja sluta som lantbrukare (inte ett val man gör baserat på att sjuåringen är missnöjd) så gör man sig knappast av med en mjölkgård i en handvändning. Det tar lång tid, kanske ett par år om det vill sig illa. Lite realistiska får folk försöka vara. Och strunta i mammans livsval, de kan ni inte heller påverka. Sonens mående är däremot inte statiskt, det kan ni jobba med.

• Brumma
    Sous skrev 2015-01-14 07:42:52 följande:

Det är många förändringar för yngsta nu. Nytt syskon, ny livssituation, började skolan i höstas?, känner sig kanske oönskad och maktlös i och med att han inte fått välja varannan vecka själv? Upplever han kanske att hans mamma inte vill ha honom när han helt plötsligt ska bo lika mycket hos pappan?

Det är klart att man kan visa empati och förståelse med barnet utan att för den skull sälja släktgården, sluta vara lantbrukare och vad det nu är för dramatiska livsval som folk tycker att ni ska ta. Prata om det. Låt hans känslor få utrymme och säg att ni förstår, att det är okej att han är arg och ledsen och det får man vara, han behöver inte gilla det här. Visa att ni ser och förstår. Ibland räcker det med att säga: Är det jobbigt att bo här mer/att jag är gravid igen/att inte träffa mamma varje dag?

Strunta i det ni inte kan påverka, även om ni skulle vilja sluta som lantbrukare (inte ett val man gör baserat på att sjuåringen är missnöjd) så gör man sig knappast av med en mjölkgård i en handvändning. Det tar lång tid, kanske ett par år om det vill sig illa. Lite realistiska får folk försöka vara. Och strunta i mammans livsval, de kan ni inte heller påverka. Sonens mående är däremot inte statiskt, det kan ni jobba med.

Mkt bra inlägg. Plus en på den ;)
  • Anonym (awa)
    Sous skrev 2015-01-14 07:42:52 följande:

• Anonym (Linda)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-13 19:27:36 följande:
    Vad skall vi göra av 400 kor? Samt 350 hk mark? Vi kan anpassa jag kan köra mjölkningen varannan dag inga problem men just nu är jag gravid och kan inte men sedan är det inga som helst problem för oss att dela på oss.
    Då får han väl förklara för sin som när han blivit större att han tyvärr hade 400 kor han brydde sig mer om än sina barn
  • Anonym (Marion)
    Brumma skrev 2015-01-13 20:10:56 följande:
    Varför skulle hon inte veta det?

Jag vet det mesta min bonus mamma gör på sin lediga tid. Mkt av det hon gör när hon arbetar eller är med barnen oxå.

Förstår inte hur man kan få detta till att problemet ligger i att TS inye vill ha barnet där. Han mår ju för sjutton inte bra!

Varför fokuseras det inye på barnet?
    Varför ska man veta det? Dessutom när man uppenbarligen inte ens är vänner och där man sitter och dömer biomamman som trots allt tagit hand om barnen själv i alla år?
  • Anonym (Bitter)
    Anonym (T) skrev 2015-01-13 21:55:01 följande:
    Nu är det ju så att alla barn trivs inte med vv.

Det finns fakta på det.

Tror du att alla barn som bor vh har haft en förälder som inte bryr sig o ser till att barnet trivs?

Men som vanligt så gör inga biomammor fel.

Tänk att ni människor som är så barmhärtiga o tänker på barnen blir så blinda o upptagna av tanken att så fort det blir problem så ligger felet hos pappan.

Barnet vill bo vh.

Pappan är ok med både vh o vv. Mamman vägrar vh.

Vad vet du om anledningen till vh från första början? Står det någonstans? Har inte läst så noga.

Men om inte så kan detta vara ytterligare en mamma som tidigare vägrat pappan vv.

Som sen kommer på att vv kanske är bra ändå.

Det finns hysteriskt många mammor som ej vill ha vv trots att barnen vill det pga att få styra själv samt ekonomiskt
    Bitter much?
Svar på tråden Allt förändrades när det blev vv