• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2015-01-28 18:26:55 följande:
    Till skillnad mot hur de som ville ha demokrati i Ungern 1956 behandlades. Diktatur är inte särskilt trevligt oavsett om den är röd eller brun. Möjligen om man är rövslickare.
    Eller blå. Min poäng var just att det inte är så stor skillnad mellan kapitalistiska stater och andra. Men kul att du håller med då.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2015-01-28 18:34:13 följande:
    Äh, det där handlar bara om att markera att "jag är minsann en mycket godare människa än xxxx som är SD:are".
    Nej, det handlar om att markera att man inte accepterar folk som röstar på ett rasistiskt, bitvis fascistiskt parti som ljuger för sina väljare och spelar offerkortet konstant.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-29 08:42:22 följande:
    Nej, det handlar om att markera att man inte accepterar folk som röstar på ett rasistiskt, bitvis fascistiskt parti som ljuger för sina väljare och spelar offerkortet konstant.
    Man skulle väl till och med kunna påstå att det handlar om den enskilda individens rätt att själv välja sitt umgänge.

Lyckligtvis finns det ingen tyckmycken åsiktsmaffia med rätt att bestämma över våra umgängesvanor. Anser man att SD är bärare av så obehagliga värderingar att man inte ständigt vill tvingas lyssna på anhängare till dessa värderingar i privatlivet så ska man naturligtvis avstå. Vill man i stället umgås med sverigedemokrater, för att debattera, diskutera eller dela åsikter så ska man ju göra detta

Läser man TS så är det ju uppenbart att hon inte har något utbyte av sin mans SD-släktingar.

Herregud. Först kräver SD att de andra partierna ska samarbeta med dem och här kräver sen SD-aktivister att man måste umgås med dem.

Typ, Socialstyrelsen rekommenderar sex till åtta umgängen med sverigedemokrater om dagenTomte
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dorian Ertymexx
    FDFMGA skrev 2015-01-29 09:54:04 följande:
    Man skulle väl till och med kunna påstå att det handlar om den enskilda individens rätt att själv välja sitt umgänge.

Lyckligtvis finns det ingen tyckmycken åsiktsmaffia med rätt att bestämma över våra umgängesvanor. Anser man att SD är bärare av så obehagliga värderingar att man inte ständigt vill tvingas lyssna på anhängare till dessa värderingar i privatlivet så ska man naturligtvis avstå. Vill man i stället umgås med sverigedemokrater, för att debattera, diskutera eller dela åsikter så ska man ju göra detta

Läser man TS så är det ju uppenbart att hon inte har något utbyte av sin mans SD-släktingar.

Herregud. Först kräver SD att de andra partierna ska samarbeta med dem och här kräver sen SD-aktivister att man måste umgås med dem.

Typ, Socialstyrelsen rekommenderar sex till åtta umgängen med sverigedemokrater om dagenTomte
    Hahahaha
  • MrFahrenheit
    Gert skrev 2015-01-28 18:28:37 följande:

Hela min släkt röstar på SD. Jag har inga problem med det. Glad

Det har inte Bob heller Glad...

• MrFahrenheit
    Icewolf skrev 2015-01-28 18:32:11 följande:

Jag röstar ej på SD, men jag tycker det är väldigt tröttsamt med all detta SD hat. Bara ifall vissa röstar på SD betyder inte att de är rasister.

Det är riktigt löjligt att bryta kontakten eller skilja sig bara för att den andra är SD'are.

Jag har inte brytit kontakten med mina släktingar enbart för att de har röstat på SD! De får tycka precis som de vill och jag tycker om dem lika mycket för det. 

De har enbart varit lite vilsna i allt kaos och det är helt naturligt. Men de är inte onda och de har samtidigt, en efter en, det senaste året vaknat upp. Jag fortsätter att säga att en framtid som byggs upp på misstro och tomma lögner, är en framtid utan hopp!
    Och det står jag för
  • MrFahrenheit
    Rataxes skrev 2015-01-28 18:26:55 följande:
    Till skillnad mot hur de som ville ha demokrati i Ungern 1956 behandlades. Diktatur är inte särskilt trevligt oavsett om den är röd eller brun. Möjligen om man är rövslickare.
    Diktatur betyder enbart att en eller ett fåtal personer får för stor makt. Företag som växer sig för stora kan jämföras på samma sätt fast utifrån helt andra grunder...
  • Anonym (Helt otroligt!!!)

Givetvis är det inte ok att komma med rasistiska kommentarer osv, släktingarna påminner mig om när man var tonåring för 20 år sen.

MEN vad tycker du/ni om alla invandrare som faktiskt röstar på sd?

Eller att isis krigare ska få komma tillbaka hit och bli rehabiliterade?

Problemet är att svensk politik är så förbannat snedvriden och ingen vågar prata om invandringen. Rasist måste ju vara det vanligaste svenska ordet just nu.

Jag skulle påstå att de flesta svenskarna är otroligt naiva.

Man kan ju bara kolla vad dem som jobbar på Migrationsverket säger : många flyktingar som kommer hit har redan uppehållstillstånd i något annat land MEN får höra att Sverige är drömlandet för här överöses man med pengar osv, fortfarande är det dem som är kvar i tex Syrien och flyktingläger runt som behöver mest hjälp, de har inga pengar att fly till Sverige.

Hur var det med flyktingarna som inte ville gå av bussen? Ärligt, hade jag varit flykting hade jag fasiken inte klagat på att få tak över huvudet, säng och mat och var är kvinnorna? Jag känner invandrare som bott i Sverige mer än tio år men kan ändå ingen svenska, får bidrag och åker till Turkiet på semester - hur går det ihop?

Hur kan man åka på semester till sitt hemland som man flytt från? Svara på detta. Det är naivt att INTE fråga sig dessa frågorna.

Hur kommer det sig att så många invandrare som flytt hit kör med stora feta dyra bilar?

Hur kommer det sig att man till och med frågar på Migrationsverket hur man ska kunna ta in sina pengar till Sverige utan att det syns för myndigheterna?

• Anonym (Q)

Vi har demokrati i Sverige, alla får rösta som de vill.

• Dorian Ertymexx
    Anonym (Helt otroligt!!!) skrev 2015-01-30 21:40:24 följande:
    Givetvis är det inte ok att komma med rasistiska kommentarer osv, släktingarna påminner mig om när man var tonåring för 20 år sen.
    MEN vad tycker du/ni om alla invandrare som faktiskt röstar på sd?
    Eller att isis krigare ska få komma tillbaka hit och bli rehabiliterade?
    Problemet är att svensk politik är så förbannat snedvriden och ingen vågar prata om invandringen. Rasist måste ju vara det vanligaste svenska ordet just nu.
    Jag skulle påstå att de flesta svenskarna är otroligt naiva.
    Man kan ju bara kolla vad dem som jobbar på Migrationsverket säger : många flyktingar som kommer hit har redan uppehållstillstånd i något annat land MEN får höra att Sverige är drömlandet för här överöses man med pengar osv, fortfarande är det dem som är kvar i tex Syrien och flyktingläger runt som behöver mest hjälp, de har inga pengar att fly till Sverige.
    Hur var det med flyktingarna som inte ville gå av bussen? Ärligt, hade jag varit flykting hade jag fasiken inte klagat på att få tak över huvudet, säng och mat och var är kvinnorna? Jag känner invandrare som bott i Sverige mer än tio år men kan ändå ingen svenska, får bidrag och åker till Turkiet på semester - hur går det ihop?
    Hur kan man åka på semester till sitt hemland som man flytt från? Svara på detta. Det är naivt att INTE fråga sig dessa frågorna.
    Hur kommer det sig att så många invandrare som flytt hit kör med stora feta dyra bilar?
    Hur kommer det sig att man till och med frågar på Migrationsverket hur man ska kunna ta in sina pengar till Sverige utan att det syns för myndigheterna?
    Läs "Motargument" så får du svar på många av dina frågor.
Svar på tråden Sd-släktingar