• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (Man)
    Anonym (Frågvis) skrev 2015-01-27 10:43:47 följande:
    Några punkter. Ryssen Stalin var inte ryss utan georgier som någon vän av ordning redan påpekat.

Ryssland är inte ett kommunistiskt land, som jag och flera andra påpekat gång på gångSkrattande
    Nej. men Sovjet som Stalin ledde var det! V stödde dem ända fram till 80-talet.
  • Ogenomtänkt
    Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp) skrev 2015-01-27 13:37:23 följande:
    Människan kanske tror att ni är sambor?
    Ja. eller så har "människan" läst inlägg 309 där EnAnonumius skriver:

Alltså med ditt resonemang så kan man ju undra var du bor.

Tyvärr har "vissa" lite svårt att varken minnas eller förstå vad de själva skriver.
  • Ogenomtänkt
    Solidaritet skrev 2015-01-27 14:07:16 följande:
    Jag minns att jag reagerade på det någonstans där du gick i taket angående vad en halmgubbe var för något. Jag orkar faktiskt inte läsa igenom hela tråden igen för att hitta det, så om det var ett misstag ber jag om ursäkt för det, men jag kan inte se hur det på något sätt skulle förändra diskussionen i det här läget. Känns det bättre?

Skrattande
    Du behöver inte be om ursäkt. Hen har tagit upp det. I inlägg 309.

hen har antingen mycket dåligt minne, dålig läsförmåga, eller försöker bara provocera.
  • Ogenomtänkt
    Rataxes skrev 2015-01-27 01:33:06 följande:
    Om man som du sätter likhetstecken mellan feodalism, kolonialism och kapitalism kan man givetvis hävda att oerhört många människor dött. Historia är inte särskilt vackert och visst kan man säga att många slitit ihjäl sig under det tidiga kapitalistiska systemet men därifrån till de politiska -ismernas utstuderade tortyr och avrättande av oliktänkande är steget himmelsvitt.
    Är du intresserad av en riktig diskussion angående detta? Känns lite OT i den här tråden. men den är väl redan tok-OT som det är.

i vilket fall som helst vill jag påpeka att ingen vettig människa sätter likhetstecken mellan feodalism och kapitalism eftersom de båda beskriver olika ekonomiska system. Feodalism är en slags motsats till kapitalism. Kolonialism och kapitalism är heller inte samma sak, även om det finns starka samband där emellan.

Däremot verkar du sätta likhetstecken mellan kapitalism och industrialism...?

Du har helt rätt i att utstuderad tortyr inte är samma sak som att arbeta ihjäl sig, men nu är det så att de dödstal som brukar räknas med i kommunismens brott inbegriper även just det; folk som arbetat ihjäl sig eller svultit ihjäl. De största antalet utgörs av just sådana dödsfall. Ska man jämföra bör man ha samma måttstock.

Sedan kan man naturligtvis hävda att kapitalism inte är en ideologi, utan ett ekonomiskt system, och av det skälet inte bör räknas.
  • KillBill
    Anonym (Man) skrev 2015-01-27 14:09:13 följande:
    Nej. men Sovjet som Stalin ledde var det! V stödde dem ända fram till 80-talet.
    Men medan V har gjort avbön för gångna tiders grymheter har SD valt att, idag, föra en Rysslandsvänlig politik trots att SD vet vad Putin gör mot oliktänkande, grannländer etc.

Det är ingenting annat än skamligt.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-27 14:59:25 följande:
    Men medan V har gjort avbön för gångna tiders grymheter har SD valt att, idag, föra en Rysslandsvänlig politik trots att SD vet vad Putin gör mot oliktänkande, grannländer etc.

Det är ingenting annat än skamligt.
    Ja och? Om man nu kan sitta och anklaga SD för att de för rasistisk politik baserad på vissa medlemmar att de är rasister, Fast SD själva gjort avbön på att de inte är rasister. Så anser jag att det skall vara helt okey att göra motsvande mot Vänsterparttiet. Sitta och hävda att de forfrande är kommunister fast det gjort avbön på det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Solidaritet skrev 2015-01-27 14:07:16 följande:
    Jag minns att jag reagerade på det någonstans där du gick i taket angående vad en halmgubbe var för något. Jag orkar faktiskt inte läsa igenom hela tråden igen för att hitta det, så om det var ett misstag ber jag om ursäkt för det, men jag kan inte se hur det på något sätt skulle förändra diskussionen i det här läget. Känns det bättre?

Skrattande
    Du klara ju fasiken inte ens av att be om ursäkt på ett vettigt sätt,

Vad är detta för en dumdryg kommentar till pissig ursäkt?  Tro du att jag är så dum att jag köper denna arrgoganta sätt att be om ursäkt på?

"Jag orkar faktiskt inte läsa igenom hela tråden igen för att hitta det, så om det var ett misstag ber jag om ursäkt för det, men jag kan inte se hur det på något sätt skulle förändra diskussionen i det här läget. Känns det bättre?"

Har du inget vettigare än att vara totalt arrogant nu heller?

Fört sitter du och ljuger om att jag har ifrågasatt dig om din boende situation, och sedan sitter du och är totalt arrogant.

Vad vill du nå med din pissiga attityd? Du är ju för på lägre nivå än rassesvinen i  detta med pissig attityd, och de har en riktig lågnivå på sin pissigaattityd.. 

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 15:47:06 följande:
    Ja och? Om man nu kan sitta och anklaga SD för att de för rasistisk politik baserad på vissa medlemmar att de är rasister, Fast SD själva gjort avbön på att de inte är rasister. Så anser jag att det skall vara helt okey att göra motsvande mot Vänsterparttiet. Sitta och hävda att de forfrande är kommunister fast det gjort avbön på det.

I mitt förra inlägg kritiserade jag SD s stöd till Putin och inte att de för en rasistisk politik.

Vad är det som gör att du straffar andra för vad folk gör mot SD om du inte sympatiserar med SDs politik?

Vad har gjort dig till en sådan stor SD kramare att du inte ens kan ta kritik mot SD när de är Putinvänliga (i några inlägg upp så tar du ju själv upp vidrigheter i det ryska samhället)?
  • EnAnonumius
    Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp) skrev 2015-01-27 13:37:23 följande:
    Människan kanske tror att ni är sambor?

(Sjukhumor när den är som bäst. Skål)

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-27 16:09:08 följande:
    Vad är det som gör att du straffar andra för vad folk gör mot SD om du inte sympatiserar med SDs politik?
    Jag sitter knappast och straffar någon..
    Jag sympatiserar inte med varken VP-Politik eller Socialdemokraternas politik heller.
    Jag sympatisera inte med något av 7klöver partiernas politik  och inte SD's heller.

Varför skall det vara helt okey för dig och dina "antirasistiska" (observera citattecknen), vänner att straffa folk resonerar annorlunda än er?
    Och varför skall det vara helt okey att sitta och "straffa" en SD'are per se bara för att han röstar på SD? Och även sitta och tillskriva åsikter som folk inte ens har.

Det visar ju att ni inte är bättre själva egentligen, än dem ni anklagar.

Svar på tråden Sd-släktingar