• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • KillBill
    Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp) skrev 2015-01-26 20:46:12 följande:
    Lycka till vännen. Jag dristar mig till att säga att du nog får börja skriva på det här "språket" för att, kanske, bli förstådd. 8sidor.se/

Det är nog därför dina inlägg missförstås. Du skriver på svenska smile5.gif

Det är nästan så att jag själv sitter och känner för att banka huvudet i betongväggen när jag läser vad du skriver och så "svaren". Eller nja, svaren på det du inte skriver. Sorgligt är det.

Röstar själv inte på SD men känner självklart folk som gör och vi har haft ett litet test idag. Visade dem den här tråden och bad att få veta hur de förstår dina inlägg. Resultatet var detsamma som mitt. D.v.s. det som du skriver och inte det som många av de språkligt obegåvade här läser. Ville bara veta eftersom det alltid låter som att "SD:are är obildade (fast det heter outbildade på FL-språk) och ointelligenta". Börjar faktiskt undra vem som egentligen är det. Med tanke på att efter flera sidors inlägg har de inte ens förstått att du inte är "SD:are" men har man en objektiv syn på det hela kan man t.o.m. hitta positiva sidor hos Pinochet eller Stalin eller Hitler.

Allt jag har att säga, lycka till.
    Suck, ännu en som påstår att den inte röstar på SD men som ägnar tid åt att försvara SD.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-26 22:05:03 följande:
    Suck, ännu en som påstår att den inte röstar på SD men som ägnar tid åt att försvara SD.
    Jaha var det det bästa du kunde komma med. Sitta och läsa andras inlägg så som fan själv läser bibeln för att sedan kunna komma med påståenden som inte stämmer med verkligheten?

Bara för att man skriver på ett visst sätt om inte stämmer överens med din fiktiva bild om hur det skall skrivas, så behöver det knappast betyda att man försvara något för den saken skull. Bara för att man KAN se utanför sitt egna perspektiv och sätta sig in i en annans människas perspektiv också, så behöver det heller inte betyda att man försvara någon heller för den saken skull.

Svårt att fatta detta lilla enkla?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • MrFahrenheit
    KillBill skrev 2015-01-26 22:05:03 följande:
    Det har blivit en ny trend, uppenbarligen...

Det betyder enbart att de börjar tappa tron på sig själva.
  • MrFahrenheit
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 22:14:42 följande:
    Jaha var det det bästa du kunde komma med. Sitta och läsa andras inlägg så som fan själv läser bibeln för att sedan kunna komma med påståenden som inte stämmer med verkligheten?

Bara för att man skriver på ett visst sätt om inte stämmer överens med din fiktiva bild om hur det skall skrivas, så behöver det knappast betyda att man försvara något för den saken skull. Bara för att man KAN se utanför sitt egna perspektiv och sätta sig in i en annans människas perspektiv också, så behöver det heller inte betyda att man försvara någon heller för den saken skull.

Varför inte enbart säga som det är istället?
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 22:14:42 följande:

Jag är bara less på bristen på finess som vissa uppvisar
  • EnAnonumius
    Anonym (Hipp Hipp Hippiti Hopp) skrev 2015-01-26 20:46:12 följande:
    Lycka till vännen. Jag dristar mig till att säga att du nog får börja skriva på det här "språket" för att, kanske, bli förstådd. 8sidor.se/

Det är nog därför dina inlägg missförstås. Du skriver på svenska smile5.gif

Det är nästan så att jag själv sitter och känner för att banka huvudet i betongväggen när jag läser vad du skriver och så "svaren". Eller nja, svaren på det du inte skriver. Sorgligt är det.

Röstar själv inte på SD men känner självklart folk som gör och vi har haft ett litet test idag. Visade dem den här tråden och bad att få veta hur de förstår dina inlägg. Resultatet var detsamma som mitt. D.v.s. det som du skriver och inte det som många av de språkligt obegåvade här läser. Ville bara veta eftersom det alltid låter som att "SD:are är obildade (fast det heter outbildade på FL-språk) och ointelligenta". Börjar faktiskt undra vem som egentligen är det. Med tanke på att efter flera sidors inlägg har de inte ens förstått att du inte är "SD:are" men har man en objektiv syn på det hela kan man t.o.m. hitta positiva sidor hos Pinochet eller Stalin eller Hitler.

Allt jag har att säga, lycka till.
    Aj fan undra om SFI tar emot Svenskar som är född och uppvuxen i Sverige, gått i vanliga svenska kommunal skolor så man kan lära sig att skriva på extrem lätt svenska? Flört

Fast kan nog plugga på hur 8sidor är skrivet så man kan förenkla sin svenska ytterligare. 

Tack för stödet förresten, det var välkommet..  Jag försöker alltid att se saker ut från någon annans perspektiv, det stärker mig själv och mina övertygelser, (ibland kan det ändras men sällan) samtidigt som det hjälper mig att öka förståelsen för en annan människas synsätt.

Kan ju säga så här. Att dessa "antirasister," jag anser att det får vara fnuttar kring ordet, då de till och med dra ned de seriösa antirasisterna i smutsen med deras sätt att bemöta och svara i denna tråden och även på andra forum också.
    De svenska antirasisterna behöver ju knappast ha rasismen eller SD, som huvudsaklig fiende med deras svans av "antirasister" (observera fnuttarna) som finns b.la här på FL, men även en del på Flashback också och andra ställen. 
    Fast jag tror nog SD'are sitter och gnuggar händerna och ler förnöjt, då det kan ju bli en form av draghjälp för dem att få mer röster. Flört
    (Även om de aldrig får min.)

• MrFahrenheit
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 23:12:44 följande:
    Aj fan undra om SFI tar emot Svenskar som är född och uppvuxen i Sverige, gått i vanliga svenska kommunal skolor så man kan lära sig att skriva på extrem lätt svenska? Flört

Fast kan nog plugga på hur 8sidor är skrivet så man kan förenkla sin svenska ytterligare. 

Tack för stödet förresten, det var välkommet..  Jag försöker alltid att se saker ut från någon annans perspektiv, det stärker mig själv och mina övertygelser, (ibland kan det ändras men sällan) samtidigt som det hjälper mig att öka förståelsen för en annan människas synsätt.

Kan ju säga så här. Att dessa "antirasister," jag anser att det får vara fnuttar kring ordet, då de till och med dra ned de seriösa antirasisterna i smutsen med deras sätt att bemöta och svara i denna tråden och även på andra forum också.
    De svenska antirasisterna behöver ju knappast ha rasismen eller SD, som huvudsaklig fiende med deras svans av "antirasister" (observera fnuttarna) som finns b.la här på FL, men även en del på Flashback också och andra ställen. 
    Fast jag tror nog SD'are sitter och gnuggar händerna och ler förnöjt, då det kan ju bli en form av draghjälp för dem att få mer röster. Flört
    (Även om de aldrig får min.)
    Väl talat! Att låtsas om att kunna tala lätt svenska, innehållandes stavfel och såna saker, hör till liksom. Det är sanningen bakom de egentliga orden som man väljer som avgör om det går hem eller inte. Inte vilket ordval man väljer.

Jag tror starkt på att vissa bakåtsträvare gnuggar händerna, låtsas om att vara lagom mycket alfa-hanne i pressade lägen men samtidigt låtsas vara ödmjuka nog att förstå sig på andra...

"That´s how we roll, man"
  • EnAnonumius
    MrFahrenheit skrev 2015-01-26 22:18:04 följande:
    Varför inte enbart säga som det är istället?
    Familjelivs regelverk tillåter inte detta,
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-26 22:23:53 följande:
    Jag är bara less på bristen på finess som vissa uppvisar
    Äh jag är bara så satans trött på att bli tillskriven åsikter och uttalanden jag aldrig sagt eller skrivit.
    Kanske kan vara "less" tillsammans, även om anledningarna är olika..  
  • MrFahrenheit
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 00:27:21 följande:
    Familjelivs regelverk tillåter inte detta,
    Tro mig, jag har fått smaka på FL:s "regelverk". Kom igen nu, det är inte värre än att du blir som mig =)

Säg som det är istället
Svar på tråden Sd-släktingar