• Insekt

Gå ner i vikt- behålla muskler

Jag har endast hört negaiva saker om att gå ner i vikt fort.. Men nu för tiden så rasar jag typ i vikt. Har gått ner ca 3-4 kg på bara några veckor. Är såklart jätteglad för det, men har ju hört att man kan förlora muskler i stället för fett.. Jag använder nu appen lifesum och enligt den ska jag äta ca 1300 kalorier och det är oftast inga problem jag brukar oftast ligga några hundra kcal under, sen ska man ju äta en viss procent kolhydrater/protein/fett, och av nån anledning lyckas jag ofta äte för mycket fett, men försöker jämna ut det.. MEN det där med att bränna bort muskler i stället för fett, det vill jag ju så klart inte! Jag tränar på gym 2 dagar i veckan, och då blir det 30-60 min crosstrainer och 60 min styrketräning. resten av dagarna tränar jag på min crosstrainer hemma 30-60 min och tar promenader på några km, i alla fall några dagar i veckan. För mej är styrketräningen ganska tung, men det är jag att jag började träna i mitten/slutet av december och har typ aldrig tränat innan O.o Så trots att jag tränar på dom lättaste vikterna nästan, så blir mina armar å ben spagetti xD Anyway.. Kan det vara muskler jag bränner bort trots att jag styrketränar 2 dagar i veckan?

Att gå ner så här fort känns lite "för bra för att vara sant"  

(Lifesum har jag använt i ca 2 veckor och började träna i december, vet inte när jag började gå ner i vikt men det var i alla fal max 1 månad sen)

• Svar på tråden Gå ner i vikt- behålla muskler
  • Iphoneflickan

Hej! Vill du tappa fett men samtidigt bygga muskler så är det en deff du gör. Sök på deff så får du en rad med sidor du kan läsa på under. Men kortfattat så ska du öka din protein mängd om du ska bevara dina muskler.

• dirty88

Hej. När man går ner i vikt så är det väldigt svårt att bygga muskelmassa. Det är heller inte helt lätt att behålla muskelmassa.

Tänk på följande:

Fortsätt träna. Hårt. Som förut.
    Ditt proteinintag ska vara högt. Gärna högre än när du äter på kaloribalans.

Ha inte för stort kaloriunderskott. Att gå ner ett halv kilo i veckan och behålla det mesta av dina muskler är helt klart genomförbart.

Ps. Det är förmodligen inte bara fett du tappat i din viktnedgång. Det är säkerligen nån andel vattenvikt du tappat på samma gång.

• Anonym (Hej)
    dirty88 skrev 2015-01-19 00:22:02 följande:

Hej. När man går ner i vikt så är det väldigt svårt att bygga muskelmassa. Det är heller inte helt lätt att behålla muskelmassa.

Tänk på följande:

Ha inte för stort kaloriunderskott. Att gå ner ett halv kilo i veckan och behålla det mesta av dina muskler är helt klart genomförbart.

Ps. Det är förmodligen inte bara fett du tappat i din viktnedgång. Det är säkerligen nån andel vattenvikt du tappat på samma gång.

Sluta svamla ditt spån!!!

Till Ts , du tappar muskler om du bara kör cardio.

Prata med en pt som hjälper dig med ett program! Kör varje muskelgrupp var 5-7 dag beroende av tid, ta sedan 2-3promenader i veckan à 40-60 min.

Det räcker gott om du vill ha en sund viktnedgång.
  • Anonym (Hej)
    dirty88 skrev 2015-01-19 00:22:02 följande:

Tänk på följande:

Prata med en pt som hjälper dig med ett program! Kör varje muskelgrupp var 5-7 dag beroende av tid, ta sedan 2-3promenader i veckan à 40-60 min.

• dirty88
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-19 00:38:36 följande:

Ursäkta?

Vad i min text var svammel menar du? 

Det jag beskrev är de grundläggande sakerna för att gå ner i vikt som styrketräningsutövare. Väldigt vanligt. Inget kontroversiellt. Standard praxis. 

Varför prata med en PT? Dom kostar pengar och har förmodligen sämre koll på träning än en relativt aktiv gymmare. Att köra en muskelgrupp i veckan? Skojjar du? Gör folk sånt fortfarande? Ingen forskning säger att det är ett bra träningsupplägg.
  • Olyckan
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-19 00:38:36 följande:

Ehm vem svamlar? Tappar muskelmassa vid cardio? Nej! Däremot blir det ingen vidare muskelpåbyggnad om det är svulstigare muskler man vill ha. Du bibehåller och skapar slanka muskler vid mycket cardio, men du kan inte tappa muskler AV träning. Sen att träna var muskelgrupp en gång i veckan känns kanske lite som en förlegad syn, tycker du inte? Rekommenderat är att du vilar minst en dag mellan var muskelgrupp..

Man ska i regel inte bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, det motsätter liksom vartannat. Men om du är lite överviktig från början och börjar träna kommer fettet ersättas av muskler och skillnaden blir enorm även om vågen inte visar skillnad kanske.

Ät mycket protein! Och tänk på att skriva in träningen i appen, så att du tränar/förbränner 600 kcal istället för att utesluta dem från din kost!
  • MEE83

Nej, tränar du så tappar du naturligtvis inte muskelmassa, så länge som du äter rätt. Inga konstigheter att du bränner mycket fett.

Om man skall göra det enkelt för sig så är det så här.
    Fett=kalorier.
    Muskler=proteiner

Du kan alltså bränna fett utan att tappa (mycket)muskelmassa. Det är dock svårare för en person som är vältränad och har en låg fett %.

Vill du alltså tappa fett men bibehålla din muskelmassa så gör du just nu helt rätt, du ligger på ett kaloriunderskott och fortsätter att träna, fortsätt så, ligg på ett kaloriunderskott men öka ditt proteinintag.

LCHF fanatiker förespråkar mycket fett och som namnet antyder mindre kalorier, högt fettintag bidrar dock till fettinlagring, samtidigt som lågt intag av kalorier innebär att man har hög fettförbränning.

Det vill du med andra ord inte köra, utan du vill ha litet kaloriunderskott och mycket proteiner. Det är dock viktigt att förstå att ju större kaloriunderskott, desto större är risken att du börjar tappa muskelmassa. Så du vill inte ha ett för stort underskott.

När du sedan är nöjd med din fett %, så kan du låta ditt kaloriintag vara stabilt.

• MEE83

När du sedan är nöjd med din fett %, så kan du låta ditt kaloriintag vara stabilt.och balanserat*

• Anonym (Hej)
    Olyckan skrev 2015-01-19 01:39:07 följande:

Ehm vem svamlar? Tappar muskelmassa vid cardio? Nej! Däremot blir det ingen vidare muskelpåbyggnad om det är svulstigare muskler man vill ha. Du bibehåller och skapar slanka muskler vid mycket cardio, men du kan inte tappa muskler AV träning. Sen att träna var muskelgrupp en gång i veckan känns kanske lite som en förlegad syn, tycker du inte? Rekommenderat är att du vilar minst en dag mellan var muskelgrupp..

Man ska i regel inte bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, det motsätter liksom vartannat. Men om du är lite överviktig från början och börjar träna kommer fettet ersättas av muskler och skillnaden blir enorm även om vågen inte visar skillnad kanske.

Ät mycket protein! Och tänk på att skriva in träningen i appen, så att du tränar/förbränner 600 kcal istället för att utesluta dem från din kost!

Kroppen tappar alltid muskler vid låga kcal intag vilket Ts har.

Nä, faktiskt inte! Finns ingen anledning att överträna eller svälta sig.

Har vägt både 95 kg och 82kg stenhård så vet mycket väl vad som krävs, och att det hänger på vad man gör.

Blir bara så trött på pajasar som ska ge konstiga råd, det är inget hocus-pokus.

Utan bara att man är rätt uthållig och INTE övertränar eller äter helt fel.
Svar på tråden Gå ner i vikt- behålla muskler