Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Hur sover era barn under dagen/natten? Känns som att Julia sover väldigt mycket när jag lyssnat på andra. Hon vaknar runt 7.45 är vaken en timme sen sover hon två timmar somnar vid ca 13-13.30 i två timmar. Sen brukar hon vilja ta en liten lur mellan 17-17.30. Somnar för kvällen ca 20.30 pch sover hela natten utan uppvak. Hon är extremt aktiv när hon är vaken så kanske det som gör så att hon blir så trött haha.
Förövrigt har vi en tjej som älskar att gå själv när vi håller henne i händerna. Helst ska hon gå så hela dagarna (dock säger min rygg annat) hon börjar få in ordentliga steg nu och fort går det. När började era andra barn att gå helt själva?
Vi har precis fått rutin på två middagsvilor. En vid 10 och en vid 14 ungefär.
Hur sover era barn under dagen/natten? Känns som att Julia sover väldigt mycket när jag lyssnat på andra. Hon vaknar runt 7.45 är vaken en timme sen sover hon två timmar somnar vid ca 13-13.30 i två timmar. Sen brukar hon vilja ta en liten lur mellan 17-17.30. Somnar för kvällen ca 20.30 pch sover hela natten utan uppvak. Hon är extremt aktiv när hon är vaken så kanske det som gör så att hon blir så trött haha.
Förövrigt har vi en tjej som älskar att gå själv när vi håller henne i händerna. Helst ska hon gå så hela dagarna (dock säger min rygg annat) hon börjar få in ordentliga steg nu och fort går det. När började era andra barn att gå helt själva?
Vad skönt att hon sover så mycket :)
Min kille sover mellan ca 20:00-07:00, lite lek och mat i sängen och sen sover han mellan 07:30-09:30 ca. Sen under dagen blir det totalt 1 timme max, ibland en gång men oftast uppdelat på två gånger. Han är extremt aktiv hela dagen men är bra på att roa sig själv. Jag tycker det istället låter som att han sover lite lite men han kanske får tillräckligt på natten tänker jag.
Här vaknar vi ca kl 5
Somnar igen halv 1 sover då ca 1 timme
Sover mellan 1-2 timmar vid 13
Somnar för kvällen mellan 19 och 20
Sen just nu har vi några uppvak på natten men i vanliga fall vaknar hon och äter kl 4 och somnar om till 5
Va avundsjuk jag blir på er som har barn som sover längre ????
Här har det hänt mycket på kort tid; han har både lärt sig att sitta stadigt, kryper (fast gör det inte så gärna då det är såå jobbigt) och ställa sig upp. Dessutom har två tänder i överkäken spruckit igenom. Favoriten är att ställa sig upp, mot typ allt. Och gnaga på soffbordet. Sömnen är okej och ganska regelbunden numera; sover ca 19-06 med uppvak i snitt varannan timme för lite snutt. Dagtid runt 9, ca 1 timme samt runt 13, runt 1,5 timme. Han är bra uppskruvad ibland och behöver tid att varva ner för att kunna somna. Därför funkar inte vagnen så bra för sovning längre då han bara ska vända sig och hålla på. Spänner man fast honom skriker han. I spjälsängen kan han hålla på och gymnastisera tills han blir trött. Skönt att något funkar även om man blir lite låst när man tvingas vara hemma vid sovdags.
Maten går fortfarande sådär. Inga mängder går ner direkt. Tror att det delvis beror på att nån snuttar tutte hela nätterna... Återstår att se hur länge man orkar med det
Nils kan numera krypa, resa sig mot möbler och säga mamma (eller åtminstone nåt som låter som det). Det har gått i en rasande fart de senaste veckorna! För bara en månad sedan så kunde vi lägga honom på golvet och han lekte snällt med sina leksaker, nu måste vi övervakar hela tiden. Han har även kommit in i en mamma-period (tror vi iaf) och det är bara jag som duger. Detta trots att vi har varit hemma båda två sedan slutet av april. Mysigt på ett sätt, frustrerande på ett annat.
Sömnen går fortfarande helt okej. Dagtid sover han helst i vagnen, men ibland går det bra att sova i babynestet i soffan. Nattetid sover han fortfarande från ca 19 till 05/06 nån gång. De senaste kvällarna har dock krånglat då han, efter nattning, har rest sig upp och står och hoppar i sängen tills någon kommer in. Och sen upprepas proceduren några gånger. Förhoppningsvis lugnar det sig snart eftersom han var likadan när han höll på att lära sig krypa.
På matfronten känns det tyvärr som att vi går bakåt. Numera ratas all "riktig" mat och flaska och fruktpuréer är det enda han vill ha. Kanske är det tänder på gång, vad vet jag. Vi försöker ta det lugnt och låter honom smaka på vår mat och plocka lite själv medan vi äter, och sen får han ersättning efteråt. Huvudsaken är ju ändå ATT han äter, inte VAD han äter.
Just nu är han nog i en tillväxtperiod, de senaste dagarna har han bara velat äta och sova, så det blir en hel del flaskor (för han vill ju äta typ varannan timme) och en hel del rullande av vagn. Det går ju förvisso helt okej så länge det är skönt att vara på balkongen.
Nu ska jag banne mig få till ett inlägg här! Allt rullar på i en rasande fart just nu och jag hinner bara kika in som hastigast just nu, tänker hela tiden att jag ska skriva nåt men så blir det liksom aldrig tillfälle. Vi har haft det väldigt upp och ner sista månaden. Det händer massor för Love just nu, vilket är fantastiskt kul men också enormt krävande. Han är enormt mammig och närhetstörstande, samtidigt som han kräver mycket stimulans och underhållning. Han blir oerhört frustrerad när det är något han inte kan vilket han låter meddela så hela grannskapet hör, hehe. Hans dagar med mat/sömn ser nu ut ungefär såhär:
05-06 vaknar
07 gröt med fruktpuré (1port)
09 amning
Sov ca 45-90 min
11 lagad mat (alt burk) (1port) + 1/2 dl fruktpuré
13:30 amning
Sov ca 60-120 min
17 lagad mat (alt burk) (1port)
19 amning
Somnar för natten
Nätterna är fortfarande rätt kämpiga, med amning uppåt 5-6 ggr. Vi hade just börjar landa på 2-3 ggr för en dryg månad sen, men så blev han kanonförkyld i 4v(!) så då sket det sig igen. Nu tränar vi på att somna utan bröstet på kvällen och hoppas det ska hjälpa. Dagtid sover han i vagnen, förutsatt att jag håller den i rullning!
Jag har nu slutat amma på natten pga bitande och trams så min man har bestämt att det är hans tur att ta igen 8 månaders nattmatning nu när flaskan är enda alternativet. Rätt najs faktiskt.