• Anonym (Mini)

Hypokondriker tråden

Finns det fler än mig som är hypokondriker där ute? Jag tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi kan stötta varandra när det är som värst och skratta åt våra åkommor när vi har bra perioder.
    Jag har varit hypokondriker så länge jag kan minnas, har haft alla möjliga sjukdomar och sprungit hos läkare titt som tätt. För nåt år sedan utvecklade jag "läkarskräck" och sjukhusskräck och går därför inte till läkaren om jag verkligen inte måste Alltså min hypokondri har blivit en fobi, jag vågar inte gå till läkaren för jag är rädd för att få dödsbeskedet.

Just nu är jag inne i en dålig period, lider av ångest och hypokondri. Mina sjukdomar just nu är hjärntumör (en favorit) och leukemi. Jag vet att jag med största sannolikhet inte har nåt av det men ni andra hypokondriker vet hur det är.

Hoppas jag inte är ensam!

• Svar på tråden Hypokondriker tråden
  • Mercedes

Sannis: Precis Om man läser om symtom på vanlig förkylning typ så går man alltid längst ner på sidan där dom ovanligaste och värsta symtomen beskrivs..

• Anonym (Loo)

mini - Min sambo säger också att jag vill må dåligt och att man kan styra över sina tankar...Det gjorde jätte ont att höra eftersom det inte är sant. Vem vill frivilligt må dåligt? Och om jag kunde styra över mina tankar hade jag väl valt att inte tänka så....

• Anonym (Mini)

Ja, hade jag ett val så skulle jag må bra hela tiden men min hjärna vill tydligen inte det Min farmor e också hypokondriker så jag antar att det kan vara ärftligt, som sagt det e ju faktiskt en psykisksjukdom.

När jag är sjuk "på riktigt" så målar jag alltid fan på väggen, har jag en förkylning så e jag rädd för följdsjukdomar. Efter ett MF så var jag säker på att jag skulle få en infektion och blodförgiftning det förföljer mig hela tiden tyvärr

• Anonym (sjuk?!)

Ja här har ni en till, men något har slagit mig.
    Många av oss blir sjuka på riktigt.
    Jag är HELT övertygad om att vi styr mycket av vårt mående.
    Vi kan visst välja hur vi mår. Många av våra tankemönster påverkar hur vi mår. Det är logiskt och vad man sätter igång för processer i kroppen med tankarna kan man bara spekulera om.

Min pappa dog i hjärntumör, 41 år ung. Året efter drabbades min mamma och fick cancer i livmodern. Hon klarade sig tack ock lov.
    Under hela uppväxten kantades vardagen med sjukhusbesök pga allergier astmaanfall, alla möjliga åkommor både för min egen del eller andra familjemedlemmar.
    Sjukdomar och sjukhus har blivit en del av vardagen.

Jag inbillar mig sällan att jag har något. Jag HAR alltid något. Det värsta är när jag går till doktorn blir mina misstankar allt för ofta bekräftade. Jag är nog ingen hypokondriker i ordets rätta bemärkelse, för jag tror inte att jag är dödsjuk. Och ofta finns det något där, ofta har jag nåt fel eller åkomma någonstans.

Frågan är, blir jag sjuk för att mycket av tillvaron i mitt liv kantas av sjukdomar, påverkar det mitt mående? Jag tror det, även om arvet spelar stor roll.

Något allvarligt som cancer, als eller hiv har de inte hittat, än. Men det kommer hela tiden nya åkommor, gärna av det ovanliga slaget så man måste göra 10 benmärgsprover magnetröngen osv osv.
    Men visst är det cancer jag tänker på, och hjärntumör ligger nära till hands då pappa dog av det. Någon panikångest har jag inte, det upptar inte alltför stor del av mitt liv att oroa mig heller.

Det är skönt att läsa i tråden om hur ni ändå har distans till er själva, det är nog det viktigaste. Även om det är jobbigt många dagar har ni möjligheten att se på er själva med ett uns humor.
    Även jag brukar skratta åt mig själv.

Någon sa till mig: Man är stark när man kan skratta åt sina svagheter.

En annan sa i nedlåtande ton: Du är ju hypokondriker! Jag replikerade: Hellre det än sjuk på riktigt!

Krya på er tjejer.

• Anonym (Hypo)

(sjuk?!): intressanta reflektioner du gör. Vi består av både kropp och själ, hur mycket de interagerar vet man egentligen inte. Viss forskning pekar på att deprimerade får nedsatt immunförsvar och därför lättare drabbas av cancer. Hur mycket ångest får man inte av det då om man är deprimerad...

Ja, självdistans är för mig ett måste för att överleva. Humor likaså. Kan rekommendera boken "Visst är ni sjuk - handbok för hypokondriker" skriven av läkaren Rickard Fuchs. Ett måste i bokhyllan för alla hypokondriker!

• vadskajaghetadå

tänk om jag fick diabetes pga inbillning?

jag satt hemma och pratade med en sjuksyrra, och han sa att jag hade diabetes med tanke på mina symptom, sen fick jag det också, jag satt och läste om det och ringde mamma mitt i natten "jag har diabetes"

/ Sanna
  • vadskajaghetadå
    Anonym (Hypo) skrev 2006-02-21 20:05:48 följande:
    överleva. Humor likaså. Kan rekommendera boken "Visst är ni sjuk - handbok för hypokondriker" skriven av läkaren Rickard Fuchs. Ett måste i bokhyllan för alla hypokondriker!
    ska kolla efter den
    / Sanna
  • vadskajaghetadå
    Anonym (Mini) skrev 2006-02-21 11:48:36 följande:
    Sanna - Jag vet med säkerhet att jag har en massa psykosomatiska åkommor, och hur långt det kan gå vågar jag inte ens tänka påNär jag läste psykiatri så började jag nojja över att få psykiska sjukdomar också Jag har inte haft lika kraftig ångest över det men det e ändå nåt jag tänker på ibland.
    förr läste jag mycket psykologi men sen blev jag med så oroad över att vara psykstörd, men då mådde jag rätt dåligt också, jag tvivlade på psykvården i sverige och då blev jag rädd, men sen började jag må bättre och då försvann eller om jag lyckades slå bort alla otroligt mystiska tankar
    / Sanna
  • Anonym (sjuk?!)

Jag har via jobbet haft förmånen att gå på olika kurser när det gäller psykologi, självmedvetenhet och jag har läst horder av populärpsykologi böcker. Många är rena hokus pokusen, men så finns det en och annan som är rena lyckträffen.

Mina reflektioner och tankar kring mitt eget mående tog en vändning för några år sedan. Jag valde att acceptera att jag faktiskt har ett sånt här liv. Så här är det. Punkt slut.

Istället för att gräva ner mig, planera hur min begravning ska se ut (ja det har jag gjort) och känna mig som ett offer har jag lyckats vända på poletten. VAD kan jag göra, för att det ska bli så bra som möjligt. Trots krämpor ht och dit. Ja kanske måste jag skippa att åka slalom, men jag kan ju alltid ta en simtur. Det finns alltid alternativ. Det gäller att öppna ögonen och sinnet att se dem.

Det låter jättesvårt, men ett litet steg varje dag tog mig dit där jag är idag.
    Jag väljer att vara frisk. Vissa dagar kommer det över mig, maktlösheten och orkeslösheten. Men de dagarna kan jag slappna av. Jag har lärt mig att förflytta de tankarna och inte ge dem mer spelrum i min hjärna. Mår jag dåligt en dag, ja då mår jag dåligt. Nästa dag är en ny dag, så då bestämmer jag mig för att må bra.

Även om jag ibland är sjuk, mår jag bra. En märklig, men helt genomförbar kontrast.

En bok som verkligen verkligen tilltalat mig är att välja lycka av Kay Pollak. Den är underbar.

Sanna, det låter inte helt orimligt att du utvecklat din diabetes.

I många år har jag kämpat med vikten. Det har varit en ojämn kamp där jag oftast förlorat. Jag vet att jag till och med sa: Tänk om jag bara kunde sluta äta.
    Där är jag idag. Sedan två år tillbaka har jag diagnosen Dysfagi. Jag får mat i fel strupe, det krampar i matstrupen och maten kommer upp igen. Allt krånglar när jag försöker äta mat.
     Man har sett att muskulaturen och reflexerna är helt olag, en sk fysisk förklaring.
    Jag VET att jag inom mig, med mina tankar och känslor fixat det här, på något sätt. I början vägrade jag att se sambandet, det var inget jag inbillade mig. Det var ju något FYSISKT fel. Men psykosomatisk koppling är inte något inbillat. Det finns där det tar sig uttryck i andra sätt än man väntar sig.
    Idag har jag accepterat även detta, jag äter mycket lite fast föda. Visst saknar jag vissa saker, men vinsten med bättre häsla lägre vikt slår den saknaden.

Våra hjärnor är helt otroliga, man ska nog inte underskatta förmågorna vi besitter.

• vadskajaghetadå

okej, vad intressant att läsa det du skriver...

man ska försöka tänka positivt!

/ Sanna
Svar på tråden Hypokondriker tråden