Inlägg från: Anonym (Också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också)

Hur ser ni på detta? (Styvförälder).

Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 08:59:16 följande:
    Du tror inte att det kan vara så att det ni kommer med är så upprörande att folk reagerar starkt, snarare än att "argumenten tryter". För hur mycket kan man argumentera för något som rimligen borde vara helt självklart: att även "hans ungar" är en självklar del av familjen, och inte något som man tyvärr måste stå ut med varannan vecka.
    Hur många av oss har sagt att barnen inte är välkomna?

Hur många av oss har sagt att barnet är något man måste stå ut med?

Hur många av oss har sagt att barnen ej tillhör familjen?

Inga av oss har sagt detta som jag kan se. Ni måste ju därmed dra era egna slutsatser på texter där det ej står i närheten av det du påstår.
  • Anonym (Också)

Lite utanför tråden men tänkte på varför ska man ha ett umgänges schema överhuvudtaget?

Varför tycker familjerätten att det är viktigt att man följer umgänges schemat?

Fråga 2

Vad exakt är det som gör att barnet blir skadat av att behöva ringa innan denne kommer? Eller ska gå?

På vilket sätt skadar det barnet?

• Anonym (Också)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-02-17 11:41:27 följande:
    Många här inne, framför allt ts, har uttryckt sig som att barnen är andra klassens familjemedlemmar. Att hemmet är till för den riktiga familjen, och att de är bara på besök varannan vecka.
    Varken ts eller andra har sagt att barnen aldrig är välkomna.

Resten har jag inte läst heller måste ha missat alla dom inläggen.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Lala) skrev 2015-02-17 11:55:38 följande:

Du sa att hans barn inte fick bo hos honom på heltid och efter detta undrar du om du ska sätta ner foten YTTERLIGARE och inte ens låta dem hälsa på sin pappa under mammaveckan?

Jag undrar snarare vad pappan ser i dig öht. Varför gick han ens med på ditt första helt orimiga krav? Det var DU som kom in i ett hem. Pappans och barnens hem. Det är lika mycket ditt som deras nu, men det är INTE mer ditt än barnens.

Du verkar inte riktigt klok.

För det första så är pappan dummare än ts om det nu är så att ts själv bestämt vv. Han är en flat och feg pappa som inte kan säga ifrån om det nu var så att det endast är ts som önskade vv.

Bioföräldrarna är dom som tar slutgiltiga beslutet.

Sen att det inte är ts hem.. Jag blir så trött på alla som ska rangordna en familj. Bor ts där så är det också ts hem.

Annars kan jag tala om att det inte finns några som har ett hem inte barnen heller för dom har väll knappast betalat en krona för huset?

Ni som bor i lägenhet ni äger inte lägenheten ni hyr.

Så kom inte med drabbel om att det inte är ts hem.

Är det nu så att ts själv styr att barnen inte får vara där så är det fortfarande enligt mig biopappans fel som inte säger emot.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Ivonne) skrev 2015-02-17 15:54:56 följande:

Jag är en styvmamma och jag hatar ordet. Styvmamma låter som en elak tant som man läser om i sagoböcker. Min killes ungar behöver ingen styvmamma heller, de har en alldeles riktig mamma som är en fantastisk mamma och människa. För ungarna är jag Ivonne, inte styyyyyyvmamma. Jag hjälper gärna till och stöttar så gott jag kan och får. Nu till saken! Om man inte kan finna sig i att ens partners barn tar plats ska man nog tänka över om man ska leva tillsammans. Min kille har sina ungar 14 dagar i månaden men det händer ibland att de tittar över ändå för de bor så nära. Jag tycker att de där spontanbesöken är roliga och jag ser ju hur glad min kille blir och det kan jag bara också bli glad för. Min kille är ju deras pappa! Ungarna kommer alltid först, det tycker jag är självklart men det beror kanske på att vi har lyckats skapa en bra balans i umgänget.

Det låter jätte bra och jätte mysigt. Ett koncept som passar eran familj.
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 17:21:30 följande:
    Då är det bra att dina barns pappas nya partner accepterar att du pratar med dina barn nästan varje dag då, det finns ju otaliga exempel på kvinnor som inte ser med blida ögon på kontakten mellan bonusbarnen och deras mamma heller. 
    I vissa fall förekommer Det domslut på att föräldrar ej ska kontakta barnen på den Andres vecka för barnens skull. Det är inte alltid för att jävlas som en bonusmamma skriver att biomamman ringer smsar och ringer.

I biobonus fall så funkar detta kanon. I någon annan familj så funkar det inte alls.

Om ett barn mår dåligt eller blir avbruten vid umgänge pga att föräldern ringer så ska man naturligtvis sluta med det för barnets skull.

Det tolkas ofta som att det är bonusmammans fel även där.
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 18:24:00 följande:
    Du predikar inget som jag inte redan vet. Men ibland är det just bonusmamman som sätter sig på tvären och det var vad jag skrev om. 
    Då tolkade jag det du skrev fel. Lät som att det är väldigt vanligt att bonusmammor nekar barn att prata med sina föräldrar.
  • Anonym (Också)
    Anonym (g) skrev 2015-02-17 18:44:29 följande:
    Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har läst och sett fler exempel än jag kan räkna och därav ordvalet 'otaliga'. Hur vet du att det inte är väldigt vanligt?
    Tror personligen inte att man som vuxen nekar detta o ser det som något problem om det inte finns något.

Vi ringde aldrig till bonus när denne var liten för vi märkte hur störd denne blev av när mamman ringde.

Vissa kvällar kunde barnet bli ledsen och ha svårt att somna.

Jag förstår mamman hade själv viljat prata med mitt barn men om barnet deklarerar att Nej jag mår inte bra av det så får man som vuxen backa.

Mina barn vill inte prata när jag eller dom är bortresta.

Vi står varandra jätte nära så det handlar om att längtan blir för stor.

En annan sak är när man är mitt uppe i något och blir avbrutna av telefon eller sms.

Barnen ringer när barnen själv vill ringa.
  • Anonym (Också)

Snälla som vanligt urartar en tråd fullständigt.

Håller helt med brumma det är vanligtvis inte ett dugg mer synd om bonusbarn det är vad de vuxna gör det till och då tänker jag främst inte på bonusföräldrar för de brukar stå utan makt helt och hållet utan Bioföräldrar.

Det är bioföräldrarna som sätter ribban. Det är Bioföräldrar som skapar hur barn o vuxna mår.

• Anonym (Också)
    Lillusen skrev 2015-02-18 06:36:36 följande:
    Precis så här tänker min sambo om mina barn också, han är t.o.m mer principfast än vad jag är.

Om vi är borta eller har något hemma som barnen inte kan vara med på så ordnar vi barnvakt. Pappan till de stora (som nu är vuxna och det är inte aktuellt) och mormor till vår gemensamma.
    Det kanske inte är jätte enkelt att ordna barnvakt på 10 min?

Vad då pappan som barnvakt? Man är väll inte barnvakt åt sitt eget barn.

Så du menar att barnet kommer hem till er utan att höra av sig då visar det sig att ni ska bort eller få folk hem.

Då ringer du till pappan (där barnet har sitt boende denna vecka) för att höra om han kan vara barnvakt?
Svar på tråden Hur ser ni på detta? (Styvförälder).