Hur ser ni på detta? (Styvförälder).
Brumma skrev 2015-02-20 11:23:21 följande:
Jag tror att de flesta barn och ungdomar mår bra av ett umgängesschema - som är utformat efter att passa barnet och familjen. Iallafall mina barn vill kunna planera lite och veta var de skall vara och när de skall vara :)
Det minskar även risken för att barnet skall ställa föräldrarna mot varandra (får jag inte detta så åker jag till pappa istället).
Det skall heller aldrig ligga på barnen att behöva välja vem de skall vara hos på tex jul och liknande.
Sedan som du skriver så är det ju det där med planering. Skall mamma köra till fotbollen eller pappa? Vilken vecka kan man arbeta över? Osv.
sedan tror jag det är jättebra om barnen kan komma även när det inte är enligt schema, men då efter att ha stämt av att det fungerar med båda föräldrarna.
Det krävs dock att man HAR ett hyfsat samarbete mellan föräldrarna. Min bonus mamma har vid upprepade tillfällen bokat in saker på vår tid för att bonus skall "välja" henne.
Hon kan ringa och säga - jag tänkte vi skulle gå på bio ikväll, vill du inte komma till mig tidigare?
Eller - men jag är så ensam, vill du inte komma hit istället så ser vi på en film ihop.
Då har det blivit så att vi fått köra strikt efter schema en period eftersom mamman sätter dottern i ett läge där hon måste välja och därigenom göra ngn ledsen.
Jag vet att många förespråkar att följa umgängesschema när det är precis som du skriver.
Med många menar jag familjerätt som borde veta ganska mycket om vad som är för barnets bästa.
Vi kallas ju för barnhatare och en del kan ju inte förstå hur man kan vara så grym mot barnen då man vill hålla på speciella veckor så gott som det går.
Summerar att då borde ju familjerätten inte heller se till barnet.